درآمد نفت ديگر نعمت نيست!

يكشنبه ، 10 آذر 1387 ، 15:34

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس اظهار كرد: دولت در لايحه بودجه 1388 بايد از در نظر گرفتن بودجه براي طرح‌هاي بلند مدت و طرح‌هاي عمراني جديد به شدت پرهيز كند.

مصباحي مقدم  با اشاره به كاهش چشمگير درآمدهاي نفتي به دليل كاهش شديد قيمت‌هاي جهاني نفت خطاب به برنامه وبودجه‌ نويسان لايحه بودجه 1388 گفت: با اين فرض كه قيمت جهاني هر بشكه نفت در سال آينده بر پايه 40 دلار تثبيت شود، از اين رو بودجه 1388 بايد بودجه‌اي انقباضي باشد و اتكاي بودجه جاري به نفت، كاهش و صرفا به نيازهاي ضروري دولت به ويژه حقوق و دستمزد كاركنان دولت بسنده شود.

نماينده تهران با بيان اينكه يارانه‌ها نيز بايد در حداقل‌ها بسته شود و هزينه‌هاي قابل اجتناب در بودجه دولت فراوان است، افزود: دولتمردان مي‌توانند اين هزينه‌ها را در اولويت‌هاي بعدي قرار دهند.

رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي بيان كرد: دولت بودجه عمراني 88 را بايد به نحوي تدوين كند كه هزينه طرح‌هاي عمراني‌ كه طي يك يا دو سال مالي به بهره‌برداري مي‌رسد، ارزيابي و فقط براي آنها بودجه پيشنهاد دهد.

مصباحي مقدم شرايط اقتصادي كشور در دوره انقباضي 88 را در سطحي دانست كه دولت حتما بايد از توان بخش خصوصي استفاده كند. نماينده تهران تاكيد كرد: دولت در سال آتي بايد به مشوق بخش خصوصي تبديل شود و به شدت از استفاده از سهم ارزي بخش خصوصي از حساب ذخيره ارزي اجـتـناب كند.

اين نماينده اصولگراي مجلس هشتم خطاب به دولت گفت: شايد اگـر در گـذشـتـه مـي‌گـفتيم درآمد نفت در صورتي نعمت است كه درست استفاده شود، امروز مي‌گوييم كه اين نعمت سلب شده و اين مــوضــوع از جـنـبــه‌اي، درسـي اسـت بـراي مسئولان كه از منابع ارزي ناشي از نفت درست استفاده كرده و اتكاي بودجه عمومي بـه نـفـت را كـاهـش دهـنـد.

مـصـبـاحي‌مقدم خـــاطــرنـشــان كــرد: اگــر كــاهــش تــدريـجــي سهميه‌هاي بنزين خودروهاي شخصي از هم اكنون تا سال 1391 اجرايي شود، صاحبان خودرو نيز در مصرف بنزين صرفه‌جويي و خودروهايشان را دوگانه‌سوز خواهند كرد.

وي ادامه داد: اگر دولت مديريت مصرف سوخت را درست انجام داده بود، امروز با مشكلي كه وزارت نفت مدعي است با آن روبروست، مواجه نمي‌شديم.

مصباحي‌مقدم با تاكيد بر اينكه در صورت ارائه لايحه متمم 87، مجلس حتما اعتراض مي‌كند، گفت: مجلس حـتـما از دولت خواهد پرسيد كه چرا از سـهـمـيــه‌بـنـدي‌هـا درسـت اسـتـفـاده نـكـرد و به گونه‌اي سوخت را مديريت نكرد كه دچار كسري بودجه واردات بنزين نشود؟

منبع: روزنامه آفتاب یزد

► جزئيات پرداخت سود سهام عدالت ازطريق 5 بانک دولتي
سرقت کارمند بانک از پلیس راهور ◄

مطالب مرتبط
بنر