حساب ازدواج نوزادان!

دوشنبه ، 11 آذر 1387 ، 11:35

نوزادان در سن جواني ديگر نگراني ازدواج نخواهند داشت. مجلس آمادگي خود را براي كمك به دولت در جهت افتتاح حساب ازدواج نوزادان اعلام كرد.

محمدرضا باهنر نايب رييس مجلس كه اداره جلسه علني ديروز مجلس را برعهده داشت، طي سخناني از تريبون مجلس حمايت خود را از طرح دولت محمود احمدي‌نژاد براي افتتاح حساب ازدواج نوزادان بيان داشت و گفت: مجلس اين آمادگي را دارد خلاءهاي قانوني در اين زمينه را پوشش دهد و اميدوار است اين طرح با قوت تمام اجرا شود. وي همچنين حمايت خود را از طرح ازدواج‌هاي آسان و گروهي جوانان اعلام كرد.

حمايت باهنر پس از آن اعلام شد كه اخيرا صندوق مهر امام رضا با صدور بخشنامه‌اي دستور افتتاح حساب ازدواج نوزادان را صادر كرد.اين بخشنامه به مناسبت روز ازدواج صادر شد.
در تقويم رسمي، اول ذيحجه هر سال به مناسبت ازدواج حضرت علي (ع) و حضرت فاطمه (س) روز ازدواج نامگذاري شده است. طي يكي دو هفته اخير برخي مقامات و روحانيون بلندپايه هم نسبت به سخت‌شدن ازدواج جوانان ابراز نگراني كرده‌اند. از جمله احمدجنتي در خطبه‌هاي نماز جمعه هفته گذشته تهران هم به اين موضوع پرداخت و ورود دختران به دانشگاه را از علل و عوامل افزايش سن ازدواج دانست.

در همين راستا دولت هم اعلام كرد كه تسهيل ازدواج را از همان بدو تولد نوزادان مورد توجه قرار مي‌دهد. بر همين اساس هم اساسنامه صندوق مهر امام رضا (ع)، دولت را موظف مي‌كند تا نسبت به گشايش حساب اندوخته ازدواج جوانان و واريز سهم خود در آن براي هر يك از متولدين كشور اقدام كند.

اين اساسنامه درپي تصويب قانون تسهيل ازدواج جوانان در مجلس شوراي اسلامي با هدف ايجاد صندوقي براي بهبود اشتغال، ازدواج و مسكن جوانان تهيه و براي تصويب به هيات دولت ارائه شده است.


در اين اساسنامه، دولت موظف به افتتاح حساب و واريز سهم خود براي هر يك از متولدين است و همه ايرانيان واجد شرايط نيز بايد هر ماه سه درصد حداقل حقوق و دستمزد كارگري مصوب دولت در آن سال را به حساب مزبور واريز كنند.
بنابراين گزارش، سهم دولت حداقل تا سي‌سالگي واريز خواهد شد و چنانچه فردي زودتر از 25سالگي ازدواج كند، مابقي سهم دولت تا 30سال به وي پرداخت خواهد شد.


اساسنامه مقرر مي‌كند: هر فرد مجرد ايراني زير 25سال مي‌تواند حسابي انفرادي با نام، تحت عنوان حساب اندوخته ازدواج افتتاح كند. نرخ سود اين حساب با توجه به مبلغ و مدت سپرده‌گذاري و براساس نرخي كه در نظام پولي و بانكي كشور توسط بانك مركزي تعيين و به تصويب مراجع رسيده، محاسبه خواهد شد.


در اساسنامه صندوق اندوخته ازدواج جوانان با اشاره به اينكه عمليات اين صندوق رفاه و تامين اجتماعي جوانان است، پيش‌بيني شده است كه اين صندوق زير نظر وزارت رفاه و تامين اجتماعي تشكيل ‌شود و دبيري آن به عهده اين وزارتخانه خواهد بود. اخذ، نگهداري و به كار گيري سپرده اعضا، جذب كمك‌هاي دولت،‌ موسسات، نهادها و اشخاص حقيقي و حقوقي، پرداخت وام وديعه مسكن به اعضاي واجد شرايط، پرداخت كمك هزينه زندگي به صورت قرض‌الحسنه و كمك هزينه تحصيلي به دانشجوبان متاهل از جمله موارد پيش‌بيني شده در موضوع كار صندوق اندوخته ازدواج جوانان است كه براي اصلاح و اعمال در صندوق مهر امام رضا(ع)، ارائه شده است.
گفتني است قانون تسهيل ازدواج جوانان در مورخه 1384/8/27 به تصويب مجلس رسيد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

► حضور در معاملات آتی بورس کالا از طریق بانک سامان
جزئيات پرداخت سود سهام عدالت ازطريق 5 بانک دولتي ◄

مطالب مرتبط
بنر