حضور در معاملات آتی بورس کالا از طریق بانک سامان

دوشنبه ، 11 آذر 1387 ، 12:42

 

بانک سامان با هدف توسعه خدمات بانکداری الکترونیک قراردادی را با شرکت بورس کالای ایران منعقد کرده که به موجب آن سپرده های ویژه ای برای علاقمندان به معاملات آتی ایجادمی شود.

 سایت رسمی بانک سامان ضمن اعلام این مطلب آورده است  : این حساب ها به منظور انتقال وجوه معاملات آتی  متقاضیان به سازمان بورس کالا گشوده خواهد شد وشرایط ,مقررات و کارکرد سپرده هابه شرح زیراست:
 
شرکت بورس کالای ایران:
شرکت بورس کالای ایران تحت نظارت سازمان بورس و به شماره ثبت 301984، به نمایندگی سید علی اکبر هاشمیان به عنوان مدیر عامل دارنده امضاء تعهدآور شرکت به موجب آگهی منتشره در روزنامه رسمی شماره 18193 مورخ 86/5/24 به نشانی تهران خیابان سپهبد قرنی کوچه کامل شماره 4 می باشد که یکی از فعالیتهای شرکت مذکور در زمینه راه اندازی بازاری جهت انجام معاملات آتی است.
قرارداد معاملات آتی:
قراردادی است که فروشنده بر اساس آن متعهد می شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که در زمان انعقاد قرارداد تعیین می کند، بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می شود آن کالا را خریداری کند.
 
سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت در اختیار شرکت:
منظور سپرده ای بانکی از نوع سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت است که به نام مشتریان معرفی شده از جانب شرکت بورس کالای ایران نزد شعب بانک سامان افتتاح می گردد و جهت انتقال وجوه ناشی از قرارداد معاملات آتی شرکت، از آن استفاده شده و حق برداشت و یا انتقال وجه از این حساب منحصراً متعلق به شرکت مذکور می باشد.
 
شرایط اختصاصی برای افتتاح سپرده کوتاه مدت – شرکت بورس کالای ایران و عملیات بانکی مجاز مربوطه

 
شرایط و مقررات مربوط به این نوع از سپرده ها در فرم درخواست افتتاح حساب مربوطه قید گردیده است. علاوه بر آن سایر شرایط و نکات مربوطه که اطلاع از آنها جهت اجرای دقیق این دستورالعمل لازم است به شرح زیر می باشد :
 
1-   طبق قوانین شرکت بورس کالای ایران هر مشتری می بایستی تنها یک سپرده از نوع سپرده های کوتاه مدت – شرکت بورس کالای ایران داشته باشد لذا متصدیان قبل از افتتاح سپرده می بایست از عدم وجود سابقه سپرده مذکور نزد سایر شعب اطمینان حاصل نمایند.
2-      سپرده انفرادی و به نام شخص متقاضی افتتاح می گردد و لذا افتتاح این سپرده بصورت مشترک مجاز نمی باشد.
3-   به منظور کاهش مراجعه حضوری مشتریان به شعب بانک، استفاده از سرویسهای تلفن بانک و اینترنت بانک جهت گزارشگیری از سپرده مذکور مجاز بوده و لیکن قابلیت انتقال وجه آن برای این سپرده فعال نمی باشد.
4-      صدور کارت و دفترچه بر روی این نوع از سپرده ها مجاز نمی باشد.
5-      سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت - شرکت بورس کالای ایران به هیچ عنوان نمی تواند پشتیبان سپرده ای دیگر گردد و بالعکس.
6-   با توجه به اینکه طبق قرارداد افتتاح سپرده,  صاحب سپرده حق برداشت را از خود سلب نموده است لذا توضیح " برداشت نقدی یا انتقالی صرفاً با مجوز شرکت بورس کالای ایران امکان پذیر می باشد " به این حساب ها منصوب می شود.
 
7-      صاحب سپرده امکان واریز (نقدی/ انتقالی) به این سپرده را دارد.
8-    صاحب سپرده امکان هرگونه برداشت (نقدی/ انتقالی)، انتقال وجه، مسدود کردن و بستن سپرده مذکور را از هیچ طریقی (شعبه ای/ الکترونیکی) ندارد.
9-    شرکت بورس کالای ایران فقط از طریق ابزارهای الکترونیکی نسبت به تسویه حساب با مشتریان خود اقدام می نمایند و صرفاً در صورت نیاز جهت بستن سپرده مجوز کتبی به شعبه ارائه می نماید.
10-    صدور صورتحساب به درخواست صاحب سپرده بلامانع است.
11-  این سپرده ها مشمول دریافت سود علی الحساب همانند سپرده های کوتاه مدت عادی می باشند و سود این سپرده صرفاً به همان سپرده قابل واریز می باشد و امکان واریز سود به سایر سپرده ها وجود ندارد.
 
مراحل افتتاح سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت مشتریان شرکت بورس کالای ایران
 
1- متقاضیان افتتاح حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت – شرکت بورس کالای ایران می بایست قبلاً به یکی از کارگزاران شرکت بورس مراجعه و کد معاملاتی دریافت نموده باشند سپس با در دست داشتن معرفی نامه از طرف کارگزار جهت افتتاح حساب به هر یک از شعب بانک سامان در سراسر ایران مراجعه نمایند.
 
2- متصدیان بانکی در شعب بانک سامان موظفند پس از دریافت معرفی نامه، ضمن احراز هویت مشتری یا نماینده قانونی وی، فرم مشخصات مشتریان  و فرم درخواست افتتاح حساب  سرمایه گذاری کوتاه مدت - شرکت بورس کالای ایران را در اختیار مشتریان قرار دهند.  
3- متصدیان شعب می بایستی فرمهای تکمیل شده را از مشتریان دریافت و پس از تطبیق مندرجات فرم ها با مدارک هویتی مشتریان نسبت به ثبت مشخصات وی در سیستم نرم افزاری بانک و همچنین افتتاح سپرده با کد مخصوص اقدام نمایند. سپرده مذکور در سیستم نرم افزاری بانک با کدهای 840 (جهت اشخاص حقیقی) و 841 (جهت اشخاص حقوقی) افتتاح می گردد.

منبع: سایت اطلاع رسانی بانک سامان

► امنیت دلار های ایران در بانک های خارجی
حساب ازدواج نوزادان! ◄

مطالب مرتبط
بنر