بودجه سال 93 سروقت به مجلس رسید

يكشنبه ، 17 آذر 1392 ، 10:24

بعد از سال ها لایحه بودجه کل کشور سر موعد به مجلس رسید.

به گزارش بانکی دات آی آر، بعد از هشت سال اين اولين بار است که بودجه در زمان مقرر تحويل مجلس مي شود.

رییس‌جمهور به تشریح ویژگی‌های لایحه بودجه 93 پرداخت و گفت: برای اینجانب کمال خوشبختی است که با اتکا به خداوند متعال و مطابق اصل 52 قانون اساسی لایحه بودجه کل کشور در سال 1393 را به عنوان اولین بودجه دولت یازدهم در موعد مقرر و در راستای برنامه‌ای که در زمان انتخابات با مردم شریف ایران در میان گذاشته بودم تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌کنم.

سقف بودجه عمومی دولت در لایحه بودجه سال 93 نسبت به رقم واقعی بودجه عمومی در سال جاری 24 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

رئیس جمهور در جلسه علنی مجلس با تشریح عوامل تشکیل دهنده رکود تورمی در کشور، رقم بودجه عمومی سال آینده را ۱۹۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

افزایش 50 درصدی بودجه عمومی نسبت به عملکرد بودجه در سال جاری

بر این اساس رییس جمهور با اشاره به این‌که دولت افزایش درآمدهای نفتی و مالیات را به منظور رشد منابع بودجه عمومی در لایحه بودجه 93 در دستور کار قرار داده است، گفت: با افزایش درآمدهای نفتی،‌ مالیات و سایر موارد حجم بودجه عمومی دولت در سال آینده به بیش از 195 هزار میلیارد تومان رسیده است یعنی چیزی حدود 50 درصد نسبت به عملکرد امسال با پیش‌بینی که تا پایان سال انجام داده‌ایم افزایش پیدا کرده است.

تحریم‌ها در چند مسیر رکود را در اقتصاد کشور بوجود آورده است

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مجلس، با بیان اینکه "تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی در چند مسیر رکود را در اقتصاد کشور بوجود آورده است گفت: عدم قطعیت و عدم امکان پیش‌بینی آینده، یکی از اثرات تحریم‌ها بود که موجب شد کارآفرینان به سوی فعالیت‌های سودآور کوتاه‌مدت مثل خرید ارز، سکه و مسکن سوق پیدا کنند و از تولید فاصله بگیرند.

به گزارش ایسنا، روحانی در ادامه افزود: تحریم‌ها همچنین موجب ایجاد محدودیت‌ها در مبادلات تجاری و افزایش هزینه‌های مبادلاتی شد که عامل موجب بزرگ شدن اقتصاد غیررسمی و محدود شدن سرمایه‌گذاری‌های گردید. اعمال محدودیت‌های شدید در مبادلات مالی و مشکل فروش نفت هم از دیگر مشکلات بوجود آمده بوسیله تحریم‌ها بود.

اشاره روحانی به فشار های اقتصادی و تحمل مردم

روحانی در بخشی از سخنان خود گفت: مردم در مواجهه با تورم بالا شرایط دشواری را در برخی اقلام مانند مواد غذایی، اجاره‌بها و پوشاک تحمل می‌کنند؛ تلاش ما کنترل نرخ تورم با رویکرد علمی و اعمال سختگیری زیاد در جهت برقراری انضباط پولی است؛ شاخص‌های موجود نشان می‌دهد که تورم مورد انتظار به تبعیت از مشاهدات واقعی در حال کاهش است و من امیدوارم این واقعه مبارک با کنار رفتن ارز، طلا و مسکن از سکه‌بازی منجر به تقویت نهادهای مالی و در رأس آنها بانک و بازار سرمایه شود.

وی ادامه داد: تحقق چنین شرایطی می‌تواند به خروج از رکود و ایجاد تحرک در در اقتصاد در بعد مالی به طور مؤثری کمک کند؛ وجه دیگر خروج از رکود ایجاد تحرک در بخش‌های مختلف اقتصاد است؛ به دنبال تحولات مدیریتی و نتایج اولیه مذاکرات خارجی در بخش صنعت، تحرکات مثبتی به چشم می‌خورد که امیدوارکننده است.

رئیس‌جمهور گفت: تحرک فعالیت‌ها در بخش نفت و گاز قابل توجه است و نوید خوبی را برای سال آینده می‌دهد؛ از طرف دیگر رشد مثبت بودجه به قیمت‌های ثابت پس از چند سال رشد منفی در کنار توسعه فعالیت‌های گردشگری، نظام بانکی و خدمات حمل و نقل، بخش خدمات را نیز که خود حدود نیمی از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد فعال می‌کند.

وی ادامه داد: در این میان یکی از مشکلات ما برای خروج از رکود بخش مسکن است؛ بخش مسکن ویژگی‌های مهمی دارد که می‌تواند ضمن برآورده کردن یکی از اساسی‌ترین نیازهای خانوارها و به ویژه خانوارهای جوان به عنوان نیروی پیشروی بسیاری از فعالیت‌های صنعتی و خدماتی نیز عمل کند و تحرک‌بخش اقتصاد باشد.

یکی از خبرگزاری ها طی جدولی میزان تاخیر تحویل بودجه در سالهای گذشته را به این شرح اعلام کرده است:

سال

زمان تقديم لايحه بودجه

ميزان تاخير

1385

15 دي 84

40 روز

1386

اول بهمن 85

46 روز

1387

17 دي 86

32 روز

1388

8 بهمن 87

53 روز

1389

4 بهمن 88

49 روز

1390

اول اسفند 89

75 روز

1391

12 بهمن 90

57 روز

1392

9 اسفند 91

84 روز

 

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

================

► پرداخت پول انصرافی‌های مسکن ویژه باسود
کاریکاتور/ وضعیت بحرانی بیکاری ◄

مطالب مرتبط
بنر