امنیت دلار های ایران در بانک های خارجی

دوشنبه ، 11 آذر 1387 ، 14:59

معاون ارزي بانك مركزي با اشاره به بروز بحران مالي جهاني، گفت: مديريت مناسب نظام بانكي كشور در امر سپرده‌گذاري در بانك‌هاي خارجي به نحوي بود كه هم‌اكنون حتي يك سنت از دلارهاي ايران در بانك‌هايي كه با بحران ورشكستگي مواجه شده‌اند وجود ندارد.

رضا راعي با اشاره به اعمال تحريم‌هاي اقتصادي عليه نظام بانكي كشور، اظهار داشت: به‌رغم اينكه به نظر مي‌رسيد در اين شرايط گشايش اعتبارات اسنادي براي بانك‌هاي ايران با مشكلات جدي روبه‌رو شود، ولي هنوز بسياري از بانك‌هاي دنيا روابط خود را با بانك‌هاي ايراني حفظ كرده‌اند.

وي افزود: با اين وجود نظام بانكي جمهوري اسلامي ايران همچنان در حال رايزني با بسياري از بانك‌هاي دنيا به منظور برقراري روابط جديد بين بانكي است. به گفته معاون ارزي بانك مركزي اين بانك‌ها در سطح بين‌المللي از اعتبار لازم برخوردارند ولي جزو بانك‌هايي هستند كه در شرايط عادي مورد توجه قرار نگرفته‌اند. وي با بيان اينكه اين بانك‌ها از بين بانك‌هاي رده اول دنيا انتخاب شده‌اند، خاطرنشان كرد: بانك‌هايي كه ايران در شرايط تحريم اقدام به برقراري رابطه با آنها كرد، به نحوي انتخاب شدند كه پس از بروز بحران مالي بين‌المللي كمترين زيان متوجه آنها شد.


راعي با اشاره به ورشكستگي تعداد زيادي از بانك‌هاي دنيا در نتيجه بروز بحران مالي جهاني، خاطرنشان كرد: اين در حالي بود كه در روابط خزانه‌داري ايران با بانك‌هاي دنيا حتي يك سنت از دلارهاي ايران در بانك‌هاي ورشكست شده سپرده‌گذاري نشده بود. وي تصريح كرد: در حال حاضر اغلب بانك‌هاي كشورهاي حاشيه خليج فارس به علت اينكه در بانك‌هاي بحران زده سپرده‌گذاري كرده بودند و به نوعي دارايي‌هاي آنها را خريداري كرده بودند، دچار مشكل شده‌اند. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا نبود ارتباط بين بانك‌هاي طرف مقابل ايران با بازارهاي مالي بين‌المللي دليل ورشكست نشدن آنها نيست؟


گفت: در حال حاضر بانك‌هاي طرف حساب ايران با بازارهاي مختلف دنيا كار مي‌كنند و برخي از آنها زيان نيز كرده‌اند، ولي هيچ يك به مرز ورشكستگي نرسيده‌اند. وي افزود: بانك‌هاي ايران در سپرده‌گذاري در بانك‌هاي بين‌المللي به گونه‌اي رفتار كرده‌اند كه علاوه‌بر ايمن بودن محل سپرده‌گذاري، ارتباطات بين‌المللي بانك نيز در سطح قابل قبولي باشد تا بتوانند فعاليت‌هاي تجاري مالي خود را انجام دهند. معاون ارزي بانك مركزي تصريح كرد: بانك‌هايي كه ايران بعد از اعمال تحريم‌هاي اقتصادي اقدام به برقراري ارتباط با آنها كرده است، از آمريكا اوراق رهني مسكن و مشتقات آن را خريداري نكرده بودند و به همين دليل از بحران مالي تاثير مستقيم چنداني نپذيرفتند.


راعي اعمال تحريم‌هاي اقتصادي عليه بانك‌هاي ايران را بخشي از دلايل مصون ماندن سپرده‌هاي ايراني دانست و گفت: در اين شرايط بانك‌هاي ايراني همواره سعي مي‌كردند ارتباطات خود را با بانك‌هايي برقرار كنند كه در آينده با مشكلات كمتري مواجه شوند. وي آغاز بحران مالي جهاني را مربوط به حدود 9 ماه پيش دانست و تصريح كرد: بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران همزمان با شروع مرحله اول اين بحران، يك ارزيابي كلي از بانك‌هايي كه داراي روابط پولي با كشور بودند انجام داد و ميزان حمايت سهامداران بانك‌هايي كه برآوردها حكايت از زيان ديدن آنها در آينده داشت را بررسي كرد. به گفته وي در اين ارزيابي به واسطه اينكه سهامداران حمايت كافي را از اين بانك‌ها داشتند، هيچ سرمايه‌اي توسط ايران از بانك‌ها خارج نشد. معاون ارزي بانك مركزي خاطرنشان كرد: اين ارزيابي پس از مرحله دوم بحران مالي كه از حدود دو ماه گذشته آغاز شده است، نيز انجام و مقرر شد روابط پولي ايران با برخي از بانك‌ها محدودتر از گذشته شود.


وي افزود: از آنجا كه تاكنون برقراري روابط پولي با بانك‌هاي دنيا با احتياط بالايي صورت مي‌پذيرفت، در ارزيابي مجدد تعداد كمي ريزش وجود داشت. راعي با بيان اينكه در حال حاضر ذخاير ايران از يورو و ساير ارزها به غير از دلار تشكيل شده است، خاطرنشان كرد: بر اين اساس بايد بانك‌هايي مورد توجه كشور قرار گيرند كه بيشتر معاملات آنها با يورو و ساير ارزهاي غير دلاري انجام مي‌شود. طبيعتا چنين بانك‌هايي از اقتصاد آمريكا و همچنين سياست‌هاي اين كشور نيز تاثيرپذيري بالايي نخواهند داشت.
وي در باره روند افزايشي ارزش دلار نسبت به يورو، با بيان اينكه ذخاير بانك مركزي از ارز، طلا و ساير دارايي‌ها تشكيل شده است، به تبديل ذخاير ارزي كشور از دلار به يورو اشاره كرد و اظهار داشت: سودي كه پيش از اين از محل افزايش ارزش يورو نصيب كشور شده بسيار بيشتر از ضرري است كه به‌واسطه افزايش ارزش دلار در مقابل يورو طي ماه‌هاي اخير متوجه دارايي‌هاي ارزي كشور شده است. چرا كه هنوز اختلاف بين دلار و يورو بسيار بالا است. راعي خاطرنشان كرد: در شرايطي كه وضعيت اقتصادي اروپا از آمريكا بدتر است، اگر اتحاديه اروپا اقدام به انجام اصلاحاتي در نظام اقتصادي خود كند مي‌تواند زمينه‌هاي تغيير روند فعلي را فراهم كند.

منبع: خبرگزاری فارس 

► هشدار وزارت اقتصاد به رسوب منابع بانكى در يك محل خاص
حضور در معاملات آتی بورس کالا از طریق بانک سامان ◄

مطالب مرتبط
بنر