گزارش رویترز از لایحه بودجه ۹۳ ایران

دوشنبه ، 18 آذر 1392 ، 13:31



رویترز مبارزه با رکود تورمی را اصلی ترین هدف نخستین بودجه دولت روحانی دانست و به نقل از یک تحلیلگر اقتصادی در انگلیس نوشت: روحانی بودجه ای ۱۲ ماهه که تاحدی ریسکی است ارائه داده و خواسته به نوعی انضباط مالی خود را نشان دهد.

تسنیم: رویترز در گزارشی از لایحه بودجه 93 ایران که دیروز تقدیم مجلس شد نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، اولین برنامه بودجه دولت خود را روز یکشنبه تقدیم مجلس کرد و وعده داد تورم را کنترل  کند و رشد اقتصادی را افزایش دهد تا اقتصاد ایران را که از تحریم ها و به گفته وی سوء مدیریت دولت قبلی آسیب دیده است، مجددا احیا نماید.

این گزارش افزود: در طی دو سال اخیر و همزمان با وضع تحریم های اقتصادی شدید علیه ایران، نرخ تورم در این کشور افزایش یافته و بهره وری افت داشته است. روحانی می گوید احمدی نژاد در طی 8 سال ریاست جمهوری اش، درآمدهای عظیم نفتی را از طریق پرداخت یارانه های نقدی و پروژه های ساخت مسکن تلف کرده و موجب افزایش بدهی های دولت شده است.

روحانی روز یکشنبه به نمایندگان مجلس گفت: تولید ناخالص داخلی در طی سال گذشته 6 درصد کاهش یافته، در حالی که تورم زمانی که دولت وی بر سر کار آمد، به 44 درصد رسیده بود. وی این وضعیت را «بسیار نگران کننده» توصیف کرد.

روحانی در نطق خود گفت: «اشتغال مهمترین موضوع آینده اقتصادی است، اما اکنون بزرگترین مشکل حل رکود تورمی است.» وی افزود: «ترکیب رکود و تورم در دو سال گذشته بی سابقه بوده است.»

روحانی هزینه های دولت در سال آینده را که از مارس 2014 آغاز می شود، 66 میلیارد دلار بر اساس نرخ دلار در بازار آزاد اعلام کرد. سقف بودجه عمومی دولت ایران حدود 265 میلیارد دلار تخمین زده شده است که موجب انعطاف پذیری برای بالا بردن هزینه های دولت بسته به درآمدهای دولت در طی یک سال می شود.

تحلیلگر مسائل اقتصادی موسسه بتاماتریکس انگلیس گفت: «دولت روحانی این جرات را به خود داده که یک بودجه دوازده ماهه ارائه کند و این اقدام تا حدی ریسکی است. او آماده شده تا به مردم بگوید از عهده چه کاری می توان بر آمد. او همچنین در حال نشان دادن عاملی از انضباط مالی است.»

بر اساس این گزارش در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، درآمدهای نفتی ایران به دلیل بالا رفتن قیمت نفت به میزان بی سابقه ای افزایش یافت و وی تا زمان وضع تحریم های جدید در سال 2012 قادر بود، میزان هزینه های دولت را در بودجه بالا ببرد.

وی همچنین اقدام به حذف یارانه مواد غذایی و سوخت و پرداخت یارانه نقدی به مردم کرد. این طرح هرچند از نظر تئوریک طرح خوبی به نظر می رسید، اما در عمل با انتقادات زیادی مواجه شد.
روحانی در مجلس گفت به زودی مکانیسم جدیدی در مورد پرداخت یارانه ها در پیش گرفته خواهد شد.
استاد مطالعات ایران در دانشگاه منچستر انگلیس در این باره گفت: «مشکل اصلی در مورد طرح یارانه ها خواهد بود. روحانی باید راهی را پیدا کند تا این طرح تنها نیازمندان را هدف قرار دهد و این خیلی دشوار خواهد بود.»

روحانی در انتخابات ماه ژوئن ایران با وعده تعامل سازنده با جهان خارج و کمک به کاهش تحریم های بین المللی علیه ایران به پیروزی رسید. ایران اتهامات غرب در مورد تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را قویا رد می کند.

در لایحه بودجه تقدیم شده از سوی دولت روحانی، میزان صادرات نفت 1.1 میلیون بشکه در روز برآورد شده است و این نشان می دهد که به رغم پیش بینی کاهش بخشی از تحریم ها، تهران انتظار افزایش قابل توجهی در صادرات نفت خود ندارد.

قیمت نفت در بودجه سال آینده نیز 100 دلار فرض شده است که حدود 10 دلار کمتر از قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی است.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است، اقتصاد ایران امسال 1.5 درصد کوچکتر شود. اقتصاد ایران در سال گذشته نیز 1.9 درصد کوچک شده بود که بیشترین میزان از سال 1988 یعنی سال پایان جنگ ایران و عراق بود.

 

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

=================

► پرداخت اقساط درون بانکی از طریق سفیر بانک توسعه صادرات
نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز 18 آذر 92 ◄

مطالب مرتبط
بنر