تعویق تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران

چهارشنبه ، 20 آذر 1392 ، 11:02


در حالی که سنا برای تصویب طرح تحریم‌های جدید علیه ایران آماده می‌شد، رئیس کمیته بانکداری سنا اعلام کرد در حال حاضر از این طرح حمایت نمی‌کند.
به نقل از رویترز درخواست دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره برای تعویق تحمیل تحریم‌های بیشتر علیه ایران روز سه‌شنبه از حمایت کلیدی در سنا برخوردار شد زیرا رئیس کمیته بانکداری سنا آمریکا اعلام کرد که در حال حاضر از طرح تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت نمی‌کند.

کمیته بانکداری سنا آمریکا در حالی حاضر شده است که تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را به حالت تعویق درآورد که دولت اوباما اعلام کرد تصویب چنین تحریم‌هایی مذاکرات ۱+۵ با ایران برای رسیدن به یک توافق نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای تهران را در خطر قرار می‌دهد.

«تیم جانسون» رئیس دموکرات کمیته بانکداری سنا آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور و جان کری دلیل محکمی برای توقف اقدام کنگره در خصوص تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران مطرح کردند بنابرایم من تمایل دارم از درخواست آنها حمایت کنم و اقدام کمیته بانکداری در خصوص تحریم‌های جدید علیه ایران را در حال حاضر به تعویق اندازم.

کمیته بانکداری ناظر بر طرح تحریم‌ها در سنا است و چندین ماه است در حال بررسی طرح تحریم‌های جدید علیه ایران می‌باشد.

این اقدام کمیته بانکداری آمریکا در شرایطی صورت گرفته است که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در مصاحبه‌ با مجله آمریکایی تایم، نسبت به تبعات اقدام نمایندگان کنگره آمریکا در جهت افزایش تحریم‌های ایران هشدار داد و گفته بود تصویب چنین طرحی به لغو تمام توافقات حاصله در ژنو منجر می‌شود.

ایران و گروه موسوم به ۱+۵ اوایل این ماه در ژنو به توافقی اولیه دست یافتند که در ۶ ماه آینده تعهداتی را برای طرفین در نظر می‌گیرد و فضای لازم برای مذاکرات در مورد راهکار نهایی را ایجاد می‌کند. ایران متعهد شده گستره برنامه هسته‌ای خود را در سطح فعلی حفظ کند، ۱+۵ هم تعهد داده است از اعمال تحریم‌های تازه، خودداری کند. همچنین ایران غنی‌سازی ۲۰درصد را متوقف می‌کند و ۱+۵ هم بخشی از تحریم‌ها را کاهش می‌دهد. این بازه ۶ ماهه هنوز آغاز نشده و طرفین در حال رایزنی برای توافق بر سر اجرای تعهدات هستند.

جان کری روز سه‌شنبه در یک جلسه استماع آشکار در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شد. کری و «جک لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا قرار است یک جلسه محرمانه برای یکصد نفر از اعضای سنا آمریکا برگزار کنند.

در جلسه استماع روز سه‌شنبه، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در خصوص توافق موقت ژنو بین ایران و ۱+۵ سوالاتی را مطرح کردند.

کری تصریح کرد: ما از شما می‌خواهیم به مذاکره‌کنندگان و کارشناسان ما زمان و فضا دهید تا کارشان را انجام دهند و از شما می‌خواهیم در حالیکه مذاکره می‌کنیم، تحریم‌های جدید را به حالت تعویق درآورد. من هرگز نمی‌گویم اگر این جواب نداد، ما برمی‌گردیم و از شما چیزهای بیشتری می‌خواهیم. فقط می‌گویم که الان تحریم‌‌ها را افزایش ندهید. هم‌اکنون یک لحظه دیپلماتیک مهم است.

«الیوت انگل» دموکرات ارشد مجلس نمایندگان آمریکا به کری گفته بود که فکر می‌کند دولت اوباما باید اهرم بیشتری با تحریم‌های بیشتر داشته باشد.

البته دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان سنا می‌گویند بسیار به معرفی یک طرح جدید مستقل، خارج از کمیته بانکداری سنا، نزدیک شده‌اند تا از طریق آن به دنبال تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران ظرف ۶ ماه در صورتی هستند که ایران به توافق موقت ژنو عمل نکند.

هنوز مشخص نیست که چگونه چنین طرحی می‌تواند بدون حمایت کمیته بانکداری آمریکا پیش رود زیرا رهبران دموکرات سنا از بزرگترین همپیمانان اوباما در واشنگتن به حساب می‌آیند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► ایران20هزار خانه برای فقرای‌ونزوئلا ساخت
راه‌های شناخت طلای تقلبی از اصل ◄

مطالب مرتبط
بنر