آندروید می فروشد، مایکروسافت سود می کند!‬

چهارشنبه ، 27 آذر 1392 ، 11:43
آیا می دانستید که با فروش هر دستگاهی که سیستم‌عامل آندروید دارد، ۸ دلار هم گیر مایکروسافت می‌آید؟

این شاید یکی از جالب‌ترین خبرهایی باشد که در حوزه سیستم‌عامل‌های موبایل‌های هوشمند تا به حال شنیده‌ایم.

ماجرا از این قرار است که شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۰۳ فرمت FAT را به عنوان یک اختراع تجاری به نام خود ثبت کرده است. FAT مخفف File Allocation Table است که مربوط به فضای نام عمومی برای اسم فایل‌های بلند و کوتاه است. شاید فکر کنید که مگر یک پسوند فایل چه قدر مهم است. باید بگوییم خیلی!

شرکت مایکروسافت از سال ۲۰۰۳ از این امر استفاده کرده است که لینوکس و آندروید را تحت فشار بگذارد. آن‌ها این فرمت را استفاده می‌کنند تا اپلیکیشن‌های‌شان با سایر سیستم‌عامل‌ها هماهنگی داشته باشد.

در سال ۲۰۱۲ مایکروسافت در یک دادگاه آلمانی شکایتی را بر علیه موتورولا مطرح کرد که بر اساس همین فرمت ثبت شده خواسته بود فروش گوشی‌های موتورولا در آلمان ممنوع شود.

البته رای اولیه دادگاه آلمانی تقاضای مایکروسافت را رد کرده است ولی مایکروسافت با همین فرمت فایل، آندروید را هم تحت فشار گذاشته بود و آن‌ها یک قرارداد همکاری با مایکروسافت امضا کرده بودند که باعث شده آندروید (و نه ویندوز فون و یا ویندوز ۸) سودمندترین سیستم‌عامل برای مایکروسافت شود. تخمین زده می‌شود که تنها با فروش سال ۲۰۱۳ وسایلی که آندروید داشتند 3.4 میلیون دلار درآمد نصیب مایکروسافت شده باشد. ‬

هنوز معلوم نیست تا چه مدت دیگر مایکروسافت می‌تواند از این فرمت برای درآمدزایی استفاده کند. اگر چه قبـلا نیز ایـن ثبت تجـاری مورد حمله قرار گرفته اسـت و یک بـار هم از ثبـت تجاری خارج شده است ولـی مایکروسافـت توانسته آن را برگرداند. اما حکم جدیـد دادگاه آلمانـی و حکمـی که یک دادگاه آمریکایـی داده و در آن این ثبـت را به خاطر وجود دلایل واضـح مردود دانسته اسـت ممکن است برای همیشه فایده این ثبت را برای مایـکروسافت از بین ببرد.‬

KVM به آی‌بی‌ام می‌آید‬
کاربران حرفه‌ای لینوکس KVM یا همان ماشین مجازی هسته محور (Kernel-Based Virtual Machine) لینوکس را می‌شناسند.

تا به امروز KVM فقط روی پردازنده‌های اینتل و AMD کار می‌کرد ولی IBM اعلام کرده است که می‌خواهد به معماری بوردهای پاور خود پشتیبانی KVM را نیز اضافه کند.

مدیر مرکز فناوری لینوکس آی‌بی‌ام می‌گوید: "تا سال ۲۰۱۴ این فناوری به بازار خواهد آمد".‬

لینوکس و "اینترنت چیزها"‬
‬بنیاد لینوکس را که می‌شناسید. همان موسسه غیر اقتصادی که تمام هم و غمش را می‌گذارد تا رشد لینوکس را سرعت ببخشد.

این بنیاد در جدیدترین پروژه‌اش می‌خواهد روحیه مشارکت و همکاری را که در لینوکس وجود دارد، هر چه بیشتر گسترش دهد و در این راستا تشکیل بزرگترین کنسرسیوم برای پیشبرد پروژه "اینترنت چیزها" را اعلام کرد.

این کنسرسیوم Allseen Alliance نام دارد. ایده اصلی اینترنت چیزها این است که همه وسایل و ابزارها و سیستم‌ها بتوانند به وسیله یک ارتباط ساده به هم متصل باشند و اطلاعات‌شان را با هم به اشتراک بگذارند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۱۲ میلیون وسیله به این صورت به هم وصل باشند و بازار 8.9 میلیارد دلاری در این حوزه درست شده باشد.

از آن جایی که هیچ شرکتی نمی‌تواند به تنهایی چنین ارتباطی را بین وسیله‌ها به وجود آورد این کنسرسیوم در نظر دارد تا با در دسترس گذاشتن ابزاهای مختلف به توسعه‌دهندگان این امکان را بدهد که اپلیکیشن‌هایی برای ارتباط دو به دوی وسیله‌ها با یکدیگر بنویسند.‫‬

کلاه قرمز و پایگاه داده MariaDB‬
همان طور که قبلا هم گفته بودیم شرکت کلاه قرمز نسخه آزمایشی لینوکس تجاری خود را به بـازار ارائه داده است.

جدای از ویژگی‌های جدید مجازی‌سازی و پردازش ابری و همچنین به‌روز رسانی‌های سیستمی، این نسخه یک تغییر عمده دیگر نیز در فهرست تغییرات خود دارد.

مهاجرت از پایگاه داده mySQL شرکت اوراکل به MariaDB به عنوان پایگاه داده پیش‌فرضی که در سیستم‌عامل وجود دارد.

یکی از مسئولان این پروژه در کلاه قرمز می‌گوید MariaDB از روش‌های نوآورانه‌ای در پیاده‌سازی پایگاه داده استفاده می‌کند و علاوه بر این با خیلی از پیشنهادات رایگان و تجاری لینوکس خودش را هماهنگ کرده است.‬

ویوان نیوز

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► داستانک/ مورچه اخراجی
رقص شهردار در جلسه شورای شهر! +عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر