کاهش ۳۰ درصدی یارانه ها در بودجه ۹۳

چهارشنبه ، 4 دی 1392 ، 13:02


شرق نوشت: دولت یازدهم، مبلغ یارانه سالانه را در لایحه بودجه ۹۳ با هشت‌هزار‌میلیاردتومان کاهش، ۱۸‌هزار‌میلیاردتومان مصوب کرد که به معنی کاهش ۳۰‌درصدی میزان یارانه‌هاست. هرچند در پیش‌بینی یارانه‌ای دولت یارانه بهره‌وری کشاورزی، حامل‌های انرژی دستگاه‌های دولتی و حمایت مالی حمل و نقل عمومی حذف شده است اما این ردیف‌ها به دلیل مبلغ اندک یارانه‌ای که دریافت می‌کردند تاثیری در این حجم کاهش نداشته‌اند.

به عبارت دیگر حذف ردیف ۲۳ یعنی پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز کالاهای اساسی وارداتی سهم عمده در کاهش یارانه‌های سال ۹۳ داشته است. هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «شرق» گفت: حذف ارز مرجع در راستای یکسان‌سازی نرخ ارز در سال آینده اقدامی منطقی بوده و از این جهت کاهش ۳۰‌درصدی میزان یارانه‌ها توجیه‌پذیر است. وی افزود: دولت با این اقدام قیمت‌ کالاهای وارداتی را واقعی خواهد کرد. هرچند در این فرآیند ممکن است قیمت‌ها افزایش یابد اما دولت با اقدامات جبرانی مثل تخصیص سبد کالا می‌تواند این تورم را برای اقشار آسیب‌پذیر جبران کند.

حق‌شناس با بیان اینکه عمده‌ترین تغییر یارانه‌ها مربوط به حذف مابه‌التفاوت نرخ ارز بوده، خاطرنشان کرد: مابقی ردیف‌ها مبالغی بین ۲۴ تا صد‌میلیون‌تومان یارانه دریافت می‌کردند که صفر شدن آن یا برقرار ی مجدد آن تاثیری در ارقام کل نخواهد داشت. وی اضافه کرد: از پررنگ‌ترین نقاط تصمیمات یارانه‌ای دولت هم اضافه‌شدن پنج‌هزار‌میلیاردتومان یارانه نان است که به مبلغ سه‌هزارو ۸۰۰‌میلیاردتومان یارانه سال قبل اضافه می‌شود. با این تفاوت که ۳/۸ هزار‌میلیاردتومان یارانه‌ای است که به صورت نقدی به خانوار پرداخت می‌شود اما پنج‌هزارتومان یارانه جدید به پروسه تولید نان به منظور جلوگیری از افزایش قیمت نان، تعلق خواهد گرفت.

اما در ادامه بررسی لایحه بودجه ۹۳، ایسنا از کاهش ۲۲درصدی اعتبارات متفرقه دولت در سال آینده خبر داده و می‌افزاید این اقدام در حالی است که حذف یارانه مابه‌التفاوت نرخ ارز واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی، سیاست‌های دولت در این بخش‌ها را در سال آینده دچار ابهام کرده است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► هک 40 میلیون کارت اعتباری در آمریکا
نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز 4 دی 92 ◄

مطالب مرتبط
بنر