یک میلیون جوان در صف دریافت وام ازدواج

پنجشنبه ، 5 دی 1392 ، 10:14

پیدا کردن کار و تهیه مسکن از سنگ‌های بزرگی است که راه ازدواج جوانان را سد کرده است. افزون بر این مدتی است که جوانان نمی‌توانند به کمک هزینه‌هایی مانند وام ازدواج نیز دل خوش کنند؛ زیرا به گفته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، بیش از یک میلیون نفر متقاضی وام ازدواج هستند، ولی تاکنون نتوانسته‌اند این کمک هزینه را به دست بیاورند.این در حالی است که این مقام مسئول، علت پرداخت نشدن بموقع وام ازدواج را کم‌کاری بانک مرکزی دانسته و می‌گوید این سازمان به حوزه وام ازدواج جدی وارد نشده و حتی به مسئولان نیز درباره رفع این مشکل وعده‌های جدی نداده است.

به گزارش جام جم، روز گذشته نشست خبری محمود گلزاری برگزار شد. وی در این نشست به موضوع هایی مانند این که آمارها در حوزه آسیب های اجتماعی قابل استناد نیست، زندگی جوانان در خانه های مجردی خیلی جای نگرانی ندارد، گره ازدواج جوانان فقط با وام ازدواج باز نمی شود و امضای تفاهم نامه با شهرداری، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی برای غنی کردن اوقات فراغت جوانان و مخالفت با فیلترینگ اشاره کرد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر این که می توان جوانان را به سه گروه تقسیم کرد، گفت: گروه اول جوانان فرهیخته و نخبگان جامعه هستند، گروه دوم که تعداد محدودی هستند گرفتار آسیب های اجتماعی شده اند و گروه دیگر که بیشتر جوانان کشور را دربر می گیرد، مشکلاتی مانند اشتغال، ازدواج و مسکن دارند که باید به نیازهای آنها پرداخت.به گفته گلزاری، رسیدگی به مسائل جوانان وظیفه دولت و نظام است و وزارت وزش و جوانان نیز برای حساس کردن دستگاه ها و توجه بیشتر آنها به رسیدگی به امور جوانان تلاش می کند.

وی با بیان این که مساله ازدواج فقط با وام حل نمی شود، تاکید کرد که ازدواج بسته مفصلی است و با پرداخت وام ازدواج سه میلیون تومانی نمی توان گره آن را باز کرد.

گلزاری با اشاره به این که بیش از یک میلیون نفر از جوانان در صف دریافت وام ازدواج هستند، اظهار کرد: برای رفع مشکل پرداخت وام ازدواج قرار است با رئیس کل بانک مرکزی جلسه تشکیل شود، در این جلسه درباره پرداخت و افزایش میزان وام ازدواج در سال آینده مذاکره خواهیم کرد.

افزون بر این گلزاری به توجه رئیس جمهور به مسائل جوانان اشاره و اظهار کرد: چند روز پیش رئیس جهمور در حکمی از مسئولان صندوق مهر امام رضا خواست تا در رابطه با اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان همفکری کنند.

وی ادامه داد: در جلسه ای که با وزیر اقتصاد داشتیم، ایشان قول همکاری داده اند، اما در کل بانک مرکزی باید مسیر را برای پرداخت وام ازدواج هموار کند.

به گفته گلزاری، برای حل مشکل بودجه باید کمک های بخش مردمی و خصوصی فعال شوند.این در حالی است که معاون ساماندهی امور جوانان وعده داده است تا یک ماه دیگر درخصوص نتایج این جلسات و برطرف شدن مشکلات پرداخت وام ازدواج اطلاع رسانی کند.

غنی سازی اوقات فراغت جوانان

گلزاری درباره برنامه های مسئولان برای اوقات فراغت جوانان عنوان کرد: یکی از هفت موضوعی که وزیر جوانان به آن توجه بیشتری دارد، غنی سازی اوقات فراغت جوانان با محوریت افزایش امید و نشاط جوانان است.

وی تصریح کرد: کارهای مختلفی قرار است انجام شود. ما با سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری تهران، تفاهم نامه هایی داشته ایم تا بتوانیم با گردشگری اوقات فراغت جوانان را غنی کنیم، البته تشکل های جوانان هم باید فعال شوند، زیرا در سال های اخیر کمرنگ شده اند. درواقع در این زمینه باید تقسیم کار ملی داشته باشیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ابراز کرد: اکنون اعتیاد، طلاق و خشونت به ترتیب سه آسیب اجتماعی در کشور هستند که بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند، به همین دلیل با تفاهم نامه ای که با شهرداری داشته ایم، قرار است اداره کل سلامت شهر تهران در خانه های سلامت شهر تهران مراکز کنترل خشم ایجاد کند.

آمارهای غیرقابل استناد


در ادامه معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره آمارهای منتشر شده درخصوص آسیب های اجتماعی خاطرنشان کرد: هیچ مرکز علمی مورد اعتمادی برای رصد آسیب های اجتماعی در کشور وجود ندارد، به همین دلیل در مورد آمارهای منتشر شده درباره آسیب های اجتماعی با مشکل روبه رو هستیم. بنابراین وقتی اعلام می شود عده کمی به دلیل مسائل اقتصادی روسپیگری می کنند، نمی توان آن را تائید کرد.

افزون بر این، گلزاری درباره آمار دختران و پسرانی که بدون ثبت قانونی ازدواج با یکدیگر زندگی می کنند، گفت : چنین زندگی هایی در دنیا رو به گسترش است، ولی در کشور ما هنوز گسترش پیدا نکرده و می تواند آن را ساماندهی کرد تا از چارچوب خارج نشود.

به گفته وی، در کشورمان آمار این آسیب اجتماعی هنوز زیاد نشده و جای نگرانی نیست و در کشورهای دیگر نیز مشخص شده این روش از زندگی نسبت به ازدواج رسمی دوام کمتری دارد.

همکاری با صداوسیما

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درخصوص آمار طلاق در کشور یادآور شد: اکنون میانگین طلاق در کشور به 20 درصد رسیده، اما در تهران این آمار بیشتر است و 35 درصد ازدواج ها در چهار سال اول زندگی به طلاق ختم می شود.

وی درباره آموزش جوانان درخصوص آسیب های اجتماعی تصریح کرد: قرار است با همکاری سازمان صداوسیما کارشناسان ما صد برنامه تهیه کنند، برنامه های تولید شده از سوی کارشناسان معاونت ساماندهی در قسمت های 45 دقیقه ای از یکی از شبکه های تلویزیونی پخش خواهد شد تا جوانان هرچه بیشتر با نحوه حل مشکلات و آسیب های اجتماعی آشنا شوند.

علاوه بر این کارشناسان ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در تلاش هستند تا با معاونت فرهنگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان دانشجویی وزارت علوم، تفاهم نامه ای را امضا کنند تا از طریق آن برای بیش از چهار میلیون دانشجو دوره های آموزش ازدواج برگزار شود.

گلزاری درباره سایت های همسریابی تاکید کرد: نسبت به سایت های همسریابی نظر مثبتی ندارم؛ زیرا باید مشکلات جوانان در مراکز مشاوره حضوری برطرف شود.

مخالف فیلترینگ

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با فیلترینگ فیسبوک مخالف است یا نه، گفت: فضای مجازی حقیقتی بزرگ است و اکنون بخش عظیمی از زندگی انسان ها را دربرگرفته است و باید آن را به رسمیت شناخت.

به گفته گلزاری، نگاه دولت یازدهم به این مساله مثبت و باید از این پدیده خوب به عنوان فرصت استفاده کرد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: ممکن است در یک پارک هم آسیب اجتماعی رخ دهد، اما این مشکل نمی تواند دلیل مناسبی برای بستن پارک باشد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► 30 مربی که دستمزد بیشتری می گیرند
۲ پیشنهاد کارشناسان برای جذاب کردن ۲.۵ میلیون شغل کم‌تقاضا ◄

مطالب مرتبط
بنر