فروش سالانه پژو در ایران چقدر است؟

يكشنبه ، 8 دی 1392 ، 08:52


عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان با اشاره به فروش ۴ تا ۵ میلیارد دلاری پژو در هر سال در ایران، گفت: در مذاکره جدید با پژو، باید به موضوع صادرات و سرمایه‌گذاری طرف خارجی در ایران توجه ویژه شود.
فارس: فرهاد بهنیا در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی که در مذاکره با شرکت پژو، چه مسائلی باید مد نظر باشد تا یک قرارداد بُرد بُرد داشته باشیم، اظهار داشت: شرکت پژو سالانه ۴ تا ۵ میلیارد دلار در بازار ایران فروش داشته است و در قرارداد جدید با این شرکت باید بر لزوم سرمایه‌گذاری طرف خارجی در ایران و صادرات محصول تأکید شود.

وی با بیان اینکه شرکت پژو سالانه ۴ تا ۵ میلیارد دلار در بازار ایران فروش داشته است، اظهار داشت: در مذاکرات جدید باید به موضوع صادرات توجه ویژه شود و علاوه بر این، طرف خارجی باید در ایران سرمایه‌گذاری کند و اجازه تغییرات در برخی محصولات پژو نیز به ایران داده شود.

وی تأکید کرد: به این ترتیب باید اسناد و مدارک هر پروژه در اختیار طرف ایرانی قرار بگیرد و تیراژ تولید نیز با توافق دو طرف مشخص شود.

به‌نیا افزود: برای اینکه یک شرکت خارجی وارد ایران شود و محصولش در اینجا به تولید برسد، ۲ تا ۳ سال زمان نیاز است.

* سوال مناظره صدا و سیما غلط بود

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان در ادامه با اشاره به حضور ۲۰ ساله شرکت پژو در ایران، از برگزاری مناظره صدا و سیما در مورد صنعت خودروی کشور انتقاد کرد و گفت: سوال مطرح شده در این برنامه غلط بود، در این سوال پرسیده شد که با همکاری با شرکت‌های فرانسوی موافق هستید یا با سایر شرکت‌ها، که این پرسش کاملاً غلط است.

وی توضیح داد: نکته مهم در مذاکره با شرکت‌های خارجی، شرایط قراردادهای مربوطه است، حال شرکت طرف مذاکره فرانسوی باشد یا متعلق به هر کشور دیگر.

وی افزود: اگر ما ۲۰ سال پیش تجربه همکاری با شرکت پژو را داشتیم، حتماً در شرایط بُرد بُرد با این شرکت قرارداد می‌بستیم.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد تولیدات داخلی تحت لیسانس پژو صورت می‌گیرد، گفت: در مذاکرات آتی با شرکت پژو باید منافع کشور در نظر گرفته شود و در کنار پژو نیز سیاست توسعه ارتباط با برندهای دیگر را داشته باشیم.

به گفته بهنیا، برای بومی‌سازی تولید یک خودرو یک پروسه ۲ تا ۳ ساله نیاز است.

* تولیدات موازی قطعه‌سازان جمع می‌شود

بهنیا در ادامه با اشاره به دستور وزیر صنعت برای افزایش تیراژ تولید خودرو گفت: خودروسازان طی فراخوانی، این موضوع را به قطعه‌سازان اعلام کردند و خواستار افزایش تیراژ تولید قطعات خودرو شدند ولی مشکل تأمین نقدینگی همچنان برای قطعه‌سازان وجود دارد که اگر برطرف نشود، رکود تولید و افزایش قیمت را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: قطعه‌سازان در حال حاضر در مورد مشکلات اصلی خود شامل آنالیز قیمت، قراردادها و تعدد منابع تولیدکننده یک قطعه در حال مذاکره با خودروسازان هستند و مدیرعامل ساپکو به طور کتبی موضوع کنترل سورس‌های تأمین کننده قطعه را پذیرفته و اعلام کرده که این سورس‌ها نباید بیشتر از ۲ یا ۳ مورد باشند.

وی تصریح کرد: به این ترتیب از سرمایه‌گذاری موازی برای تولید برخی قطعات خودرو جلوگیری می‌شود، زیرا در صورت تعدد تأمین کننده‌های قطعه، این مسئله باعث افزایش قیمت تمام شده تولید و رشد خرابی قطعات خواهد شد، بهتر است سرمایه‌گذاری‌های موجود به سمت داخلی‌سازی قطعاتی که در حال حاضر در کشور تولید نمی‌شوند، هدایت شود.

بهنیا در ادامه با اشاره به مشکل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای قطعه‌سازان، گفت: نامه سازمان امور مالیاتی برای ۱۰۲ واحد قطعه‌ساز صادر شده تا مطالباتشان را از خودروسازان دریافت کنند.

وی همچنین با اشاره به پیگیری مشکلات بانکی قطعه‌سازان از طریق انجمن قطعه‌سازان، گفت: اولین همایش بانکی این انجمن با حضور قطعه‌سازان به منظور طرح و دسته‌بندی مشکلات تولیدکنندگان برگزار خواهد شد.

* تعرفه واردات طوری تعیین شود که خارجی‌ها به جای تولید به سمت واردات نروند

وی همچنین با اشاره به مطرح شدن تعیین تعرفه پلکانی برای واردات خودرو، گفت: تعرفه باید طوری تعیین شود که خودروساز خارجی به جای صادرات محصولش به ایران، به فکر سرمایه‌گذاری و تولید در کشور ما باشد.

وی با اشاره به تردد ۱۴ میلیون دستگاه خودرو در کشور، گفت: از این تعداد باید ۷ میلیون دستگاه خودرو از رده خارج شود که ۳ میلیون دستگاه از آنها کاربراتوری هستند و آلایندگی این خودروها ۲۵ برابر خودروهای انژکتوری است.

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان توضیح داد: بقیه خودروها نیز انژکتوری هستند ولی مصرف سوخت بالایی دارند.

وی با بیان اینکه برای جایگزینی ۷ میلیون دستگاه خودرو فرسوده، باید تولید ۴ سال خودروسازان کشور را اختصاص دهیم، گفت: سرانه مصرف بنزین در ایران برای هر نفر، یک لیتر است و مصرف بنزین در کشور روزانه به ۷۵ تا ۹۰ میلیون لیتر می‌رسد.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن قیمت تمام شده بنزین معادل ۱۳۰۰ تومان در هر لیتر و با توجه به اینکه خروج خودروهای فرسوده ۱۵ درصد در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌کند، باید گفت که خروج خودروهای فرسوده روزانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین خواهد داشت.

* صرفه‌جویی ۵.۶ میلیارد دلاری در مصرف بنزین

به گفته بهنیا، خروج خودروهای فرسوده سالانه ۵.۶ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی از محل کاهش مصرف بنزین برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو باعث می‌شود تیراژ تولید افزایش یافته و خودروهای فرسوده نیز نوسازی شوند، گفت: شرکت‌های لیزینگ نیز برای کمک به مشتریان بازار خودرو باید فعال شوند.

* برخی بازرگانان از تحریم صنعت خودرو سود بردند

وی در ادامه با بیان اینکه برخی افراد مانند واردکنندگان خودرو و یا بازرگانان از تحریم صنعت خودرو، منافع زیادی را کسب کرده‌اند، گفت: این مسئله باعث شده که واردات قطعات بی کیفیت چینی به کشور افزایش یابد که از این نوع قطعات حتی در برخی قطعات ایمنی خودرو مانند لنت ترمز دیده می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان در واکنش به این سوال که گفته می‌شود شرکت پژو اجازه داخلی سازی برخی قطعات استراتژیک محصولاتش را به قطعه‌سازان ایرانی نمی‌داد، شما با این مسئله روبرو بوده‌اید؟ اظهار داشت: ۲۰ سال پیش که با شرکت پژو مشارکت کردیم، این شرکت حاضر نبود اختیارات زیادی را به طرف ایرانی بدهد اما در نهایت، حضور پژو در ایران باعث حرکت صنعت خودروسازی کشور شد، با وجود اینکه شرکت پژو برای دستیابی قطعه‌سازان ایرانی به دانش فنی ساخت قطعات، آنها را به شرکت‌های سازنده قطعات خود ارجاع می‌داد که گرفتن دانش فنی تولید از این شرکت‌ها نیز با مشکلاتی همراه بود.

وی تأکید کرد: برای داخلی سازی قطعات باید در قرارداد ذکر شود که در حین انتقال پلت‌فرم به ایران، اسناد و مدارک لازم برای تولید قطعات نیز توسط خودروساز خارجی در اختیار قطعه‌سازان ایرانی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عمر طراحی یک پلت‌فرم ۲ تا ۳ سال است، گفت: این مدت در ایران طولانی‌تر است به طوری که طراحی رانا و دنا به حدود ۶ سال پیش بر می‌گردد.

بهنیا افزود: علی‌رغم کاهش تولید خودرو، حجم مطالبات نقدینگی قطعه‌سازان ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تولید خودرو در داخل به اندازه‌ای بالا بود که قطعه‌سازان به جای صادرات، بیشتر به فکر تأمین نیاز داخل بودند، گفت: بحران‌های نقدینگی، بسیاری از برنامه‌های صادراتی قطعه‌سازان را به هم ریخته است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► بانک مرکزی: ادعای بابک زنجانی دروغ است
لیست کشورهای دارای دانشگاههای نامعتبر ◄

مطالب مرتبط
بنر