ورشکستگی بانک مسکن؟

دوشنبه ، 9 دی 1392 ، 13:25

احمد حاتمی‌یزد، مدیر عامل پیشین بانک صادرات در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت:
در نگاه نخست، به نظر می‌رسد بانک مسکن ورشکسته شده‌باشد اما این تصور دقیق نیست، زیرا وقتی بانکی ورشکسته می‌شود به این معنی است که قادر به پرداخت بدهی‌هایش به سپرده‌گذاران و بانک‌مرکزی نیست.

در مورد بانک مسکن وضعیت فرق می‌کند زیرا در حال حاضر بانک مسکن می‌تواند به تعهدات مشتریان خود پاسخ دهد و در مقابل آنها، نیز هر وقت که بخواهند می‌توانند سپرده‌های خود را از بانک خارج کنند، بی‌آنکه مشکلی برای بانک ایجاد شود. مشکل اصلی بانک مسکن در حال حاضر بدهی هنگفتی است که به بانک‌مرکزی دارد.

در صورتی که موضوع ورشکستگی این بانک مطرح باشد این قضیه به بانک‌مرکزی مربوط می‌شود و آن‌گونه هم که پیداست بانک مرکزی نمی‌خواهد منابع خود را از بانک مسکن، پس بگیرد از این‌رو به نظر نمی‌رسد بانک مسکن ورشکسته باشد زیرا منابع وام‌هایی که بانک مسکن به پروژه مسکن مهر اختصاص داده از منابع بانک مرکزی تامین و در واقع استقراض شده است. 

البته مسوولان بانک هم در جریان امور بوده‌اند. این روند که خلاف استانداردهای بانکی است در یک دولت قانون‌گریز و با هدف تامین مالی پروژه «مسکن‌مهر» انجام شده است در واقع بانک‌مرکزی تامین‌کننده اصلی منابع موردنیاز بانک‌مسکن بوده و از این‌رو تخلف را بانک‌مرکزی مرتکب شده است.

این نهاد مسوول که ناظر بانک‌هاست با اعطای تسهیلات به میزان 42هزارمیلیاردتومان، حجم عظیمی از نقدینگی را ایجاد کرده و باعث بروز تورم در کشور شده است. این منابع از بانک‌مرکزی به بانک مسکن و از بانک مسکن به پیمانکاران پروژه مسکن مهر اعطاشده که در نهایت پیمانکاران نیز وجوه دریافتی را صرف مصالح و مزد کارگران خود کرده‌اند.

با تمامی اینها دولت قصد ندارد پروژه‌های «مسکن مهر» را تعطیل کند زیرا 5/1میلیون واحد نیمه‌کاره وجود دارد که باید تکمیل شود، اما نکته مهم این است که بانک مسکن با استقراض از بانک‌مرکزی و تزریق پول پرقدرت به اقتصاد، استانداردهای بانکی را رد کرده و همین موضوع وضعیت بانک مسکن را با مشکلی جدی مواجه کرده است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► هشدار؛ مواظب دوربین لپ‌تاپ باشید!
نتایج آزمون قضاوت اعلام شد ◄

مطالب مرتبط
بنر