فناوری قدیمی عامل ناامنی کارت‌های اعتباری

دوشنبه ، 9 دی 1392 ، 13:58


تراشۀ EMV در کارت­های اعتباری برای حفظ امنیت اطلاعات این کارت­ها در برابر اقدامات مجرمان حائز اهمیت است، اما بعضی از صادرکنندگان این کارت­ها حفاظت­های لازم را ارائه نمی­کنند.

به گزارش فارس، تصور کاربران این است که راه­های حفظ اطلاعات کارت اعتباری بسیار آسان است. فناوری تراشۀ EMV نیز سال­هاست که در دسترس­ است و اغلب صادرکنندگان کارت­های اعتباری آن را در اختیار مشتریان قرار می­دهند.

در بیرون از ایالات متحده از این فناوری به طور گسترده استفاده می­شود تا جایی که خرید کالا بدون وجود این تراشه در کارت­ها بسیار دشوار است. اگر تارگت از این تراشه استفاده کرده بود، نفوذ گسترده در داده­های آن که 40 میلیون کارت اعتباری را تحت تأثیر قرار داد هرگز اتفاق نمی­افتاد.

البته این موضوع دو بخش دارد. یکی مربوط به فروشگاهی است که امکان استفاده از کارت­های مجهز به EMV را می­دهد و دیگری رساندن آن کارت­ها به دست مشتریان. بعضی فروشگاه­ها در آمریکا به کارت­خوان­هایی مجهزند که کارت­های دارای EMV را می­خوانند اما معلوم نیست این کارت­خوان­ها از نرم­افزار مناسبی برای این کار استفاده می­کنند یا نه. آن چه مسلم است، این است که اگر از کارت­های مناسب استفاده شود، اتفاقاتی چون رویداد تارگت رخ نخواهد داد.

در واقع، فراهم کردن کارتی اعتباری با تراشۀ توکار هم می­تواند به آسانی تلفن زدن باشد و هم کاری غیرممکن. این موضوع بستگی به آن دارد که صادرکنندۀ کارت اعتباری کیست. اگر مشتری امریکن اکسپرس (American Express) باشید با یک تماس تلفنی با مرکز خدمات مشتریان آن می­توانید ظرف یکی دو روز صاحب کارتی شوید که تراشۀ موردنظر در آن وجود دارد.

از سوی دیگر، اگر مشتری کاپیتال وان (Capital One) باشید، امکان گرفتن چنین کارتی را ندارید. به گفتۀ سخنگوی این مؤسسه، بانک مذکور برنامه­ای نیز برای کاربرد این نوع کارت اعتباری ایمن­تر در آینده ندارد. بدیهی است که امنیت در زمرۀ خدماتی نیست که مؤسساتی چون کاپیتال وان عرضه می­کنند.

سایر صادرکنندگان کارت­های اعتباری، مانند USAA و FIA که مسترکارت صادر می­کنند، در صدد استفاده از تراشۀ EMV هستند. بانک امریکا نیز اعلام کرد به تعدادی از مشتریان ویزاکارت کارت­هایی حاوی تراشۀ EMV می­دهد اما این کارت­ها را در اختیار همۀ مشتریان قرار نمی­دهد. چیس (Chase) نیز بعضی از ویزاکارت­های صادرۀ خود را با این تراشه عرضه می­کند اما نه همۀ آن­ها را.  برخی دیگر از کارت­های اعتباری ویژه همچون سیرز مستر کارت (Sears Master Card) نیز کارت­هایی بدون EMV توزیع می­کنند.

نتیجۀ نهایی این است که مشتریان می­توانند از کارت­های ایمن­تر حاوی تراشۀ EMV استفاده کنند اما برای این کار باید بدانند که به کدام صادرکنندۀ کارت مراجعه کنند زیرا همۀ مؤسسات این نوع خدمات را ارائه نمی­کنند. آن­چه به سردرگمی بیش­تر منجر می­شود این است که برخی از صادرکنندگان کارت­های ایمن­تر را تنها در اختیار تعداد محدودی از مشتریان قرار می­دهند، نه همۀ مشتریان. و البته، بعضی از صادرکنندگان کارت­های اعتباری، از جمله بعضی از بانک­های مهم، برنامه­ای برای ارائۀ این خدمات ندارند.

این امر باعث می­شود که موضوع تعاملات کارت­های اعتباری به نوعی به مسئله­ای حل­نشدنی بدل شود. فروشگاه­ها باید با درخواست مشتریان برای کارت­خوان­های مخصوص EMV مواجه شوند تا امکان پذیرش آن را ایجاد کنند. مشتریانی که خواهان داشتن این نوع کارت­اند باید از منافع حاصل از آن مطلع شوند و باید به آن دسترسی نیز پیدا کنند.

ظاهراً موضوع مشکل­آفرین بانک­ها هستند که بعضی­هاشان مایل به ارائۀ کارت­های ایمن­تر EMV به مشتریان نیستند زیرا هزینه­هایشان را اندکی افزایش می­دهد. سایر صادرکنندگان این نوع کارت تنها به بعضی از متقاضیان خدمات مربوطه را ارائه می­کنند و همۀ مشتریان از این نوع کارت برخوردار نمی­شوند. در ایالات متحده هیچ بانکی نیست که صدور این نوع کارت­های ایمن در زمرۀ خدمات پیش­فرض آن باشد.

بخش خرده­فروشی که با گذشت سالیان، با استفاده از تجارب حاصل از رخنه­های متعدد در داده­های کارت­های اعتباری، درس­های زیادی آموخته است، در صدد آن است که راهی برای محافظت از مشتریان فراهم کند. مشتریانی چون مشتریان تارگت نیز خواهان امنیت بیش­ترند، به شرطی که بدانند کارت­های ایمن­تر را چگونه باید تهیه کرد و در کجاها می­توان آن­ها را به کار برد.

در مقابل، بانک­ها چندان تمایلی به گسترش این نوع کارت ندارند. تنها راه برای تغییر این روند تقاضای مشتریان و فروشندگان مهمم است. شاید رخداد تارگت برای اتخاذ این تصمیم کافی باشد اما هنوز هم همۀ بانک­ها به این نیاز واقف نیستند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 9 دی 92
هشدار؛ مواظب دوربین لپ‌تاپ باشید! ◄

مطالب مرتبط
بنر