سبک زندگی/ چگونه به موفقیت دیگران حسادت نکنیم

پنجشنبه ، 19 دی 1392 ، 08:51


به موفقیت دوستتان حسودی می‌کنید و دوست دارید بدانید چطور می‌توانید چنین حسی را در خود از بین ببرید؟ حسادت احساسی بسیار ناراحت‌کننده است -- هم برای خودتان و هم برای دیگران.

حسادت احساسی بسیار ناراحت‌کننده است -- هم برای خودتان و هم برای دیگران. اما براساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۱ در مجله “Human Communication” به چاپ رسید، حسادت یک احساس طبیعی انسانی است که افراد مختلف در فرهنگ‌های متفاوت تجربه می‌کنند. بااینحال، شما دوست دارید که به جای حسادت کردن، برای موفقیت درسی دوستتان، امنیت شغلی برادرتان و یا زندگی زناشویی دخترخاله‌تان، شاد باشید. روش‌هایی هست که بتوانید این حسادت‌ها را از خودتان دور کنید.

وقتی آن فرد را تحسین می‌کنید

در مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله “Motivation and Emotion” به چاپ رسیده است، مشخص شده که وقتی حس کنید آن موفقیت حق آن فرد است، حسادتتان به شما انگیزه می‌دهد عملکرد خودتان را بهتر کنید. در این شرایط، حسادت شما احساسی مثبت است که تشویقتان می‌کند سخت‌تر تلاش کنید و اهدافی بالاتر پیدا کنید. اگر احساس می‌کنید که تلاشتان به اندازه کافی نیست، به جای موفقیت آن فرد، تمرکزتان را به رفتارهای خودتان معطوف کنید.

وقتی به نظرتان می‌رسد آن فرد شایسته آن موفقیت نیست

اگر احساس کنید که موفقیت آن فرد بخاطر پارتی‌بازی یا شرایط ناعادلانه جامعه است، ممکن است بخواهید اتفاق بدی برای آن فرد بیفتد تا موقعیت خوب خود را از دست بدهد. همان مقاله در مجله “Motivation and Emotion” به این حالت حسادت بدخواهانه می‌گوید. اینکه اجازه بدهید حسادت بدخواهانه بر شما غلبه کند، انگیزه‌تان را از بین برده و شما را به فردی تلخ و عصبانی تبدیل خواهد کرد. برای مقابله با این حس، به کسانی فکر کنید که تحسینشان می‌کنید. این افکار مثبت، احساس درونی شما را تغییر داده و به شما این امکان را می‌دهد که روی اهدافی که در سر دارید تمرکز کنید.

به پیروزی هر دو تان فکر کنید

شاید به نظر برسد که وقتی آن فرد چیزی که شما می‌خواهید را دارد، او پیروز شده و شما شکست خورده‌اید. اما در بسیاری از موارد، برای همه به اندازه کافی شانس موفقیت وجود دارد. الگو فکری‌تان را از پیروزی او-شکست شما به پیروزی او-پیروزی شما تغییر دهید و به خودتان فکر کنید که وقتی یک نفر می‌تواند موفق شود، بقیه هم می‌تواند، ازجمله خودتان. متمرکز کردن افکار و انرژی‌تان روی کارهایی که باید برای رسیدن به اهدافتان انجام دهید، باعث می‌شود وقت کمتری برای نگران کردن خودتان با این قبیل حسادت‌ها داشته باشید.

کاری متناقض انجام دهید

مردم بازخوردهای مثبت را دوست دارند و همچنین کسانی که به آنها بازخورد مثبت می‌دهند را. می‌توانید اثر منفی حسادت بدخواهانه‌تان را با تحسین کردن آن فردی که به او حسادت می‌کنید، تغییر دهید. چیزی برای تحسین کردن در آن فرد پیدا کنید و ببینید چطور این کار رابطه شما را با آنها تغییر می‌دهد. حتی ممکن است متوجه شوید که آنها برای کمک به شما برای رسیدن به اهدافتان هم داوطلب شدند.

 

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

=================

► بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز،16 دی 92
نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 15 دی 92 ◄

مطالب مرتبط
بنر