5 ميليارد دلار از ذخاير تسعير ارز ايران به دليل بروز بحران اقتصادي از دست رفت

شنبه ، 16 آذر 1387 ، 10:54

به دليل بروز بحران اقتصادي در جهان، اتخاذ تصميمات پيشگيرانه در مقابل تحريم‌‏ها نتيجه معکوس داد.


 دو سال پس از اتخاذ سياست تبديل دلار به يورو که در زمان رياست ابراهيم شيباني در بانک مرکزي رخ داد، رفته رفته با بروز آثار بحران‌‏هاي اقتصادي آمريکا و اروپا و تاثيرآن بر اقتصاد ايران آثار اتخاذ سياست‌‏هاي پيشگيرانه در مقابل تحريم‌‏ها نيز منجر به نتيجه معکوس شد.


بر اساس اين گزارش، در حالي که در مدت روند تضيف ارزش دلار در جهان، حجم وسيعي از ذخاير ارزي ايران نيز از دلار به يورو تبديل شده و عايدي خوبي نيز نصيب ايران شد، با تقويت ارزش دلار در جهان و افزايش برابري در مقابل يورو حجم وسيعي از ذخاير ارزي حاصل از تسعير نرخ ارز از دست رفت.


بر پايه مستندات موجود در بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، بيش از 9.5 ميليارد دلار ذخيره ارزي حاصل از تبديل ذخاير دلاري به يورو در زمان افت ارزش دلار و افزايش ارزش يورو به دست آمد که به دليل بروز بحران‌‏هاي اقتصادي و نيز کاهش ارزش يورو و تقويت ارزش دلار بيش از 5 ميليارد دلار از ذخيره حاصل از تسعير ارز از دست رفت.


اين درحالي است که گفته مي‌‏شود پيشتر نسبت به موقتي بودن سود حاصل از تبديل ذخاير ارزي به يورو به مسؤولان کشور هشدار داده شده بود.


رقم به دست آمده از ما به‌‏التفاوت حاصل از ارزان شدن دلار و گران شدن يورو در ترازنامه بانک مرکزي همچنان روبه کاهش است و بعيد به نظر مي‌‏رسد که اين ذخاير با توجه به تقويت دلار در بازارهاي جهاني، اين ذخيره و يا به تعبيري سود به دست آمده حفظ شود.


 در سال 85 در پي کاهش بي‌‏سابقه ارزش دلار و ابلاغ مصوبه جايگزيني يورو و ارزهاي ديگر به جاي دلار، زمينه اجرايي شدن تغيير سبد ارزي کشور فراهم شد و بيش از 70 درصد از مجموع کل ذخاير ارزي به يورو، ساير ارزها و شمش طلا تبديل شد.


اين درحالي است که انجام اين کار که بسياري از کارشناسان آن را غير عملي خواندند و نسبت به تبعات منفي آن در آينده هشدار داده بودند، موجب بروز مشکلاتي نيز شد به طوري که به رغم مصوبه هيأت دولت در استفاده از پايه پولي ريالي به يورو در بودجه کل کشور، به دليل اينکه تبديل پايه پولي به يورو مشکلاتي را در پي داشت، اين اقدام عملي نشد.


بر پايه اين گزارش، ابراهيم شيباني، رييس کل اسبق بانک مرکزي ايران در زمان تبديل ذخاير ارزي از دلار به يورو ضمن مصاحبه‌‏اي با رويترز اعلام کرده بود ايران از مدت‌ها پيش به علت کاهش ارزش دلار در برابر ساير ارزها اقدام به متنوع كردن ذخاير ارزي خود و کاهش سهم دلار در آن كرده به طوري که هفته به هفته و ماه به ماه از ذخاير دلاري ايران کاسته مي‌‏شود.


شيباني کاهش ذخاير دلاري را يک واکنش طبيعي به فشارهاي آمريکا عليه برنامه هسته‌اي ايران و تحريم دو بانک بزرگ و سه شرکت ايراني عنوان کرده بود.
هم‌اکنون بيش از 50 درصد درآمد فروش نفت ايران در مقابل ارز يورو صورت مي‌گيرد و ايران در برابر بيش از نيمي از نفت صادراتي خود، يورو دريافت مي‌کند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► اعلام زمان قرعه كشي جوايز مسابقه فرهنگي شكوه ايثار
تشريح جزئيات اصلاحيه قانون چک ◄

مطالب مرتبط
بنر