آزانس های گردشگری که بساز بفروشی می کنند

شنبه ، 21 دی 1392 ، 11:44
سرپرست اداره کل گردشگری استان تهران از «ولع» ایجادشده برای دریافت مجوز آژانس‌های گردشگری در استان تهران خبر داد که به گفته او مشخص نیست چرا تب دریافت مجوز آژانس گردشگری در پایتخت اینچنین بالا گرفته است.

1642شرکت خدمات مسافرتی در استان تهران تا 11صبح چهارشنبه گذشته مجوز فعالیت داشته‌اند که براساس آخرین خبر از سرپرست گردشگری استان، از ابتدای سال تا صبح چهارشنبه گذشته مجوز 20دفتر لغو و 77آژانس گردشگری دیگر نیز به‌دلیل تخلفات تعلیق شدند. لغو و تعلیق مجوز فعالیت 97آژانس گردشگری در استان تهران اما چندان به کاهش تعداد 1642شرکت خدمات گردشگری منجر نشده است، چرا که به گفته محمد کرمی سرپرست معاونت گردشگری استان تهران، مجوز فعالیت 90شرکت خدمات گردشگری جدید نیز در همین سال صادر شده است.

بساز و بفروشی در پوشش گردشگری

1642شرکت خدمات گردشگری در استان تهران فعالیت می‌کنند که به گفته مسئولان اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران، برخی از این تعداد فعالیتی غیراز فعالیت گردشگری دارند. به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران برخی آژانس‌های گردشگری از دفتر خود به‌منظور فعالیت‌های اقتصادی غیراز فعالیت گردشگری استفاده کرده‌اند. رجبعلی خسروآبادی گفت: برخی دفاتر به فعالیت‌هایی همچون ساختمان‌سازی‌ یا حتی فعالیت‌های حسابداری در پوشش دفتر خدمات گردشگری اقدام کرده‌اند. فعالیت‌های اقتصادی برخی شرکت‌های خدمات گردشگری در استان تهران در پوشش شرکت خدمات گردشگری و مسافرتی که از تخفیف 50درصدی مالیات برخوردارند یکی از چالش‌های جدی میراث فرهنگی استان تهران است که به لغو و تعلیق مجوز آژانس‌های گردشگری می‌انجامد.

براساس آنچه رئیس اداره میراث فرهنگی استان تهران به خبرنگاران گفت، 1642آژانس گردشگری در استان تهران، نیمی از آژانس‌های گردشگری در تمام کشور است. محمد کرمی سرپرست معاونت گردشگری استان تهران اما فعالیت‌های اقتصادی در پوشش شرکت‌های خدمات گردشگری را به‌دلیل نبود نظارت در گذشته در اداره میراث فرهنگی استان تهران اعلام ‌کرد. به گفته او، به آن اندازه که صدور مجوز برای شرکت‌های خدمات گردشگری افزایش داشته فکری به حال افزایش تعداد ناظرین بر فعالیت آژانس‌های گردشگری نشده است.

تب کاذب تأسیس آژانس گردشگری

نکته جالبی که سرپرست معاونت گردشگری اداره میراث فرهنگی استان تهران در صبحانه کاری رئیس اداره میراث فرهنگی استان تهران به آن اشاره کرد پیشنهاد مشورتی این اداره به متقاضیان مجوز شرکت خدمات گردشگری است که قرار است بخشی از سرمایه خود را در حوزه گردشگری هزینه کنند.

کرمی گفت: در بسیاری از موارد نکات لازم به متقاضیان مجوز آژانس گردشگری درخصوص ریسک سرمایه‌گذاری آنها در این بخش ارائه می‌شود، ولی باز هم مشخص نیست چرا آنها اصرار به دریافت مجوز برای ایجاد دفتر خدمات گردشگری و مسافرتی دارند.

با وجود 1642شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری در استان تهران که بخش زیادی از آنها به‌دلیل رکود نسبی سال‌های گذشته در صنعت گردشگری کشور دچار ورشکستگی، تعطیلی دفاتر و سرمایه‌گذاری در بخشی خارج از صنعت گردشگری شدند بالا گرفتن تب دریافت مجوز تاسیس آژانس گردشگری در ماه‌های اخیر قابل تامل است.

محمد کرمی در پاسخ به این سؤال روزنامه همشهری که آیا تقاضای عجیب ایجاد شده در دریافت مجوز آژانس گردشگری با اعلام اینکه سرمایه‌گذاری در این بخش زیان‌ده خواهد بود همچنان ادامه دارد، گفت: بله متأسفانه به‌نظر می‌رسد بخشی از متقاضیان اصرار به از‌دست دادن سرمایه خود دارند و با وجود مشورت‌هایی که این اداره درخصوص ریسک بالای سرمایه‌گذاری در ایجاد دفاتر گردشگری به آنها می‌دهد، باز هم شاهد اصرار در دریافت مجوز تاسیس دفاتر خدمات گردشگری هستیم و این برای ما بسیار عجیب است. به گفته کرمی، بارها در جلساتی که با سرمایه‌گذاران برگزار می‌شود به آنها گفته شده که در شرایط کنونی سرمایه‌گذاری در دفاتر گردشگری بازده مالی ندارد و مشکلات برای آنها تبیین شده است اما سرمایه‌گذارها توجهی به این موضوع نمی‌کنند.

رضا اباذری، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران که در این جلسه حضور داشت عنوان‌کرد که تورگردانان غیرمجاز سبب بدنامی صنف شرکت‌های خدمات گردشگری شده‌اند. به گفته او تورگردان‌های غیرمجاز در بخش طبیعت‌گردی و صدور ویزا بدون آنکه مجوزهای لازم را داشته باشند به راحتی فعالیت می‌کنند و اتفاقا پول زیادی هم به جیب می‌زنند.

اطمینان از داشتن گردشگر

رجبعلی خسروآبادی، رئیس اداره میراث فرهنگی استان تهران اما در پاسخ به این سؤال همشهری که پیشنهاد او با بالا گرفتن تب دریافت مجوز ایجاد دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری به سرمایه‌گذاران این حوزه چیست، به تعداد بالای دفاتر خدمات مسافرتی موجود در استان تهران اشاره کرد و گفت: فعالیت هر سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری لازم است اما شرط کافی نیست و پیشنهاد اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران به متقاضیان دریافت مجوز تاسیس شرکت خدمات گردشگری این است که پیش از سرمایه‌گذاری و ایجاد دفاتر خدمات گردشگری از داشتن گردشگر اطمینان داشته باشند.به گفته او در شرایط کنونی سرمایه‌گذاری در بخش دفاتر گردشگری درصورتی می‌تواند بازده مالی داشته باشد که با برنامه انجام شود و متقاضیان از پیش، از این موضوع که قادر به جذب گردشگر هستند یا خیر اطمینان داشته باشند.

همشهری آنلاین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► عذرخواهی گوگل به دلیل استفاده از نام هیتلر
جدیدترین پیش بینی ها درباره قیمت طلا ◄

مطالب مرتبط
بنر