هالک بانک همچنان پول نفت ایران را انتقال خواهد داد

شنبه ، 21 دی 1392 ، 14:09


به گزارش ایسنا، به نقل از نشریه پلاتس، علی باباجان معاون نخست وزیر ترکیه گفت: پرداخت‌ها به ایران بابت نفت و گاز وارداتی به ترکیه از طریق هالک‌بانک ادامه خواهد یافت و مدیریت این پول بر عهده ایران است زیرا پول واریز شده متعلق به ایران است.

درپی تحریم‌های مالی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران که مانع پرداخت‌های فارکس به ایران از طریق هالک بانک شد، استفاده ترکیه از بانک دولتی هالک برای انتقال پرداختهای نفت و گاز به ایران به شکل روز‌افزونی جنجالی شده است.

به گفته مقامات ترکیه‌ای، پرداخت‌ها به هالک‌بانک براساس واحد لیره انجام شده و ایران از این پول برای خرید طلا و انتقال به ایران استفاده می‌کند.

پس از آنکه 47 سناتور آمریکایی خواستار اقدام علیه هالک بانک به دلیل نقض تحریمها علیه ایران شدند، هالک‌بانک در ماه آوریل در بیانیه‌ای نقض این تحریم‌ها رد کرد.

پلیس ترکیه در ماه دسامبر تحقیقاتی را آغاز کرد که براساس آن رییس اجرایی هالک‌بانک به دلیل موضوع خرید شمش طلا دستگیر شده است.

از سوی دیگر به رغم این تحقیقات، مقامات ترکیه‌ای همچنین به انتقال پول نفت وارداتی از منطقه کردستان عراق از طریق این بانک ادامه داده‌اند.

تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه گفته است: ما می‌دانیم که مالکیت نفت عراق در اختیار دولت بغداد است و نفت وارداتی از کردستان در مخزن‌های بندر جیحان باقی می‌ماند تا بغداد و منطقه کردستان در خصوص تقسیم درآمد‌های به توافق برسند.

شرکت بوتاش ترکیه در سال 1996 برای واردات روزانه 10 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از ایران به مدت 25 سال قرار‌داد امضا کرد که از سال 2001 اجرایی شده است. واردات نفت ترکیه از ایران توسط تنها پالایشگاه این کشور(توپراش) انجام می‌شود که تا قبل از تحریمهای ایران 50 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کرد که این رقم بعد از تحریمها به 30 درصد تنزل کرده است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► آیفون 7 ساله شد
بانک مرکزی دیگر به موسسات ورشکسته کمک نمی کند ◄

مطالب مرتبط
بنر