آخرین گزارش استفاده بانكهاي ايراني از ساتنا

شنبه ، 16 آذر 1387 ، 15:59

طبق آخرين آمار ارائه شده توسط بانك مركزي ايران، بانكهاي تجارت و ملت بيشترين آمار استفاده از سامانه تسويه ناخالص آني (ساتنا) را به خود اختصاص دادند.
    

 طبق اين ارزيابي در هفته دوم آذرماه، در مجموع 8 هزار و 496 تراكنش در بانك هاي كشور از طريق سامانه تسويه ناخالص آني (ساتنا) انجام شده است كه از اين تعداد 2 هزار و 399 تراكنش مربوط به بانك تجارت و يك هزار و 857 تراكنش مربوط به بانك ملت بوده است.


بنابراين گزارش، بانك پاسارگاد با 714 تراكنش و بانك پارسيان با 489 تراكنش، بيشترين آمار استفاده از ساتنا را در ميان بانك‌هاي خصوصي داشته‌اند.


اين در حالي است كه با گذشت بيش از دوسال از اجراي اين طرح، برخي از بانك ها و موسسه‌هاي اعتباري، هنوز فعاليت چشمگيري در اين زمينه نداشته‌اند.


اين گزارش حاكيست موسسه سينا با وجود تلاش‌هاي گسترده در جهت ارتقاي موقعيت خود و ورود به جامعه بانكي كشور، طي هفته مذكور هيچ تراكنشي را در اين سامانه ثبت نكرده است.


در ميان بانك‌هاي دولتي نيز، بانك مسكن، عليرغم حجم بالاي تبادلات مالي، با ثبت تنها 71 پرداخت، پائين‌ترين حجم مبادلات از طريق ساتنا را داشته است.


بنابراين گزارش، مشتريان بانكي مي‌توانند با استفاده از امكانات ساتنا، بدون محدوديت مبلغ و پرداخت كارمزد، وجوه مورد نظر خود را از يك حساب در يك بانك، به حسابي ديگر در بانكي ديگر منتقل كنند.


به اعتقاد كارشناسان سامانه تسويه ناخالص آني مي‌تواند جايگزين مناسبي براي انواع چك‌هاي مسافرتي و رمزدار بين‌بانكي باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

► دولتى ها به سمت عقود مبادله اى و خصوصى ها به سمت عقود مشاركتى رفتند
دریافت کارمزد ایران چک ممنوع است ◄

مطالب مرتبط
بنر