چند میلیون ایرانی عضو «فیس‌بوک» هستند؟

سه شنبه ، 24 دی 1392 ، 10:02

شب پیروزی روحانی بود که برخی کاربران اینترنت با اتفاق عجیبی روبه‌رو شدند، اتفاقی خوشحال‌کننده، ورود به «فیس‌بوک» بدون فیلترشکن، اما این اتفاق خیلی دوام نیاورد و از فردای آن روز «فیس‌بوک»بازها دوباره دست به دامن «فیلترشکن‌»ها شدند.

حالا پس از گذشت چندماه از این حادثه، وزیر ارشاد باز هم تاکید کرده است: «دیر یا زود باید محدودیت استفاده از «فیس‌بوک» برداشته شود.» او ابراز امیدواری کرده «همه ایرانی‌ها بتوانند به این «شبکه اجتماعی» دسترسی داشته باشند.»او همچنین خبر داده «چهار‌میلیون ایرانی عضو «فیس‌بوک» هستند.»

این برای اولین‌بار است که تعداد کاربران ایرانی «فیس‌بوک» به‌طور رسمی از سوی مقامات کشور منتشر می‌شود. جنتی وزیر ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار الجزیره انگلیسی این سخنان را مطرح کرده است. این شبکه خبری به منظور بررسی تحولات ایران پس از روی‌کارآمدن «حسن روحانی»، رییس‌جمهوری این گفت‌وگو را با «علی جنتی» انجام داده.

در ابتدای این گفت‌وگو «استیون کول»، خبرنگار «الجزیره» از جنتی این‌طور می‌پرسد: «رییس‌جمهور ایران قول داده است که آزادی‌های زیادی را به رسانه‌ها خواهد داد. رییس‌جمهور و وزیر امورخارجه و دیگر مقامات ایران صفحاتی برای خود در «توییتر» و «فیس‌بوک» دارند. آیا شما هم در «توییتر» و «فیس‌بوک» صفحه‌ای دارید؟»علی جنتی در پاسخ می‌گوید: «من عضو «فیس‌بوک» هستم اما در «توییتر» خیر.

این هم به مدت‌ها قبل از وزارت من بازمی‌گردد. من بیش از سه‌سال است که در «فیس‌بوک» عضویت دارم و با دوستان مختلفی در سرتاسر دنیا مرتبط هستم.» جنتی در پاسخ به اینکه آیا عضویت شما در «فیس‌بوک» نقض قانون نیست؟ می‌گوید: «البته در ایران برخی معتقدند که این نوعی قانون‌شکنی است چون «فیس‌بوک» در ایران فیلتر شده است، اما به هر حال ما سعی می‌کنیم که قانون را حفظ کنیم و تلاش ما هم بر این است که با همکاری سایر وزرایی که در دولت هستند بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که همه در ایران به «فیس‌بوک» دسترسی داشته باشند برای اینکه این فقط یک وسیله ارتباطی است که افراد می‌توانند با یکدیگر گفت‌وگو و مکاتبه کنند و دیدگاه‌هایشان را بیان کنند.»

جنتی درباره اینکه «چه زمانی همه ایرانی‌ها می‌توانند به «فیس‌بوک» بروند یا از «توییتر» استفاده کنند، بدون اینکه این سایت‌ها فیلتر شده باشد؟» به خبرنگار الجزیره پاسخ می‌دهد: «من فکر می‌کنم الان همه ایرانی‌ها از اینها استفاده می‌کنند و بر اساس برخی آمارهایی که ما داریم الان چهار‌میلیون‌نفر از ایرانی‌ها عضو «فیس‌بوک» هستند و عملا از این سایت استفاده می‌کنند. دیر یا زود این محدودیت که برای استفاده از «فیس‌بوک» برقرار شده است باید برداشته شود.»

او در پاسخ خبرنگار که می‌پرسد: «ما به سبب این سیاست گشایش و آشتی جدید است که گفت‌وگو می‌کنیم، ‌فضای جدیدی حاکم شده است. آیا این فضای جدید به قوه‌قضاییه نیز بسط می‌یابد؟» می‌گوید: «به هر حال رییس قوه‌مجریه عوض شده ولی (رییس) قوه‌قضاییه عوض نشده و همان وضع سابق را دارد. طبیعی است که دستگاه قضایی ما هم بایستی خودش را با تحولات جدیدی که در کشور پدید آمده است همراه کند. ما امیدواریم این تغییرات را در دستگاه قضایی هم شاهد باشیم.»

در بخش دیگری از گفت‌وگو، جنتی درباره اینکه «آیا الان وقت مناسبی است که عموم مردم روی قوه‌قضاییه و عناصر تندروتر در تهران تاثیر بگذارند؟» پاسخ می‌دهد: «قطعا افکار عمومی تاثیر خودش را روی قوه‌قضاییه و روی پارلمان ما نیز که بیشتر آنها از اصولگرایان هستند، خواهد گذاشت.»

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► همه خرید های گوگل در یک نگاه
تلاش اخراجی ها برای بازگشت به فهرست بانک مرکزی ◄

مطالب مرتبط
بنر