آیا خانوارهای ایرانی می توانند پس انداز کنند؟!

شنبه ، 28 دی 1392 ، 10:44

پارسینه-گروه اقتصادی: "در شرایط فعلی کارگران دیگر به دنبال پس انداز نیستند و تنها به گذران زندگی فکر می‌کنند."این اخرین اظهارات سخنگوی کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران درآستانه تعیین حقوق و دستمزد است.

هادی ابوی می گوید: در بحث تعیین دستمزد سال 93 آنچه بیش از هرچیز مد نظر است معیشت کارگران و تامین حداقل های زندگی خانوارهای کارگری است زیرا انصافا با حقوقی که برای سال 92 کارگران دیده شده کارگران نمی‌توانند خود و خانواده‌هایشان را اداره کنند و گزارشهای واصله حاکی از آن است که در بسیاری از خانوارها زنان نیز دوشادوش مردان سر کار می روند و فرزندان از ادامه تحصیل باز مانده تا به معیشت خانواده کمک کنند.



این شرایط اما وضعیت بسیاری از خانوارهای ایرانی در تورم 40 درصدی کشور است.

تورمی که به خانوارها اجازه نمی دهد پس اندازی داشته باشند یا به قول معروف پس دستشان را نگه دارند. پس انداز اساسا برای روز مباداست، یعنی روزی که یک قران ته جیب باقی نمانده  یا اتفاقی پیش بینی نشده هزینه مالی بیش از حد توان تحمیل می‌کند. تعریف و هدف پس انداز خیلی خوب و متعالی به نظر می‌رسد اما بسیاری از خانوارهای ایرانی پولی برای پس انداز ندارند هر چند که نمی توان نبود یا کمبود آموزش در این زمینه و سوق دادن مردم به سمت مصرف‌گرایی را ندیده گرفت اما فرض کنید پدر یک خانواده 4 نفره که فرزندانش مدرسه ای هستند ماهی 1 میلیون تومان حقوق می گیرد و مادر خانه دار است.

در این میان اگر هزینه اجاره خانه ماهی 600 هزار تومان باشد !هزینه کیف و کتاب و دفتر و خرج تراشی های مدارس هم که کنار گذاشته شود، گوشت کیلویی 30 هزار تومان و مرغ کیلیویی 5 هزارتومان و برنج 4 هزار تومانی مگر جایی برای پس انداز می گذارد که در مواقع ضروری خرج شود یا سفر سالیانه ای برای خانوارها به همراه داشته باشد؟!

در واقع مشکل اصلی فارغ از عدم فرهنگ سازی از انجا اغاز می شود که بسیاری هستند که همین درامد یک میلیون تومانی را هم ندارند و در واقع دخل و خرجشان با هم نمی خواند و بنابراین جایی برای پس انداز باقی نمی ماند!

البته مسلما اگر ماهی 5 هزار تومان هم کنار گذاشته شود  60 هزار تومان داشتن بهتر از هیچ نداشتن است اما به قول عروف کف دستی که مو ندارد را نمی کنند!

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► اپل انقلاب می‌کند
اشتباهات خانم ها هنگام خرید کردن ◄

مطالب مرتبط
بنر