تبديل ذخاير ارزي به طلا فراتر از عوامفريبي است

يكشنبه ، 17 آذر 1387 ، 12:43

اظهار نظر مبني برتبديل كليه ذخاير ارزي ايران به طلا ناشي از بي‌‏اطلاعي گوينده و يا اشتباه در نقل قول توسط مصاحبه‌‏كننده است، چراكه اين اتفاق نيفتاده و در آينده نيز بعيد به نظر مي‌‏رسد كه اتفاق بيافتد.

طهماسب مظاهري، رييس كل سابق بانك مركزي ايران با بيان اين مطلب و با اشاره به اينكه تبديل ذخاير ارزي ايران حتي با توجيه جلوگيري از آثار نامطلوب بحران اقتصادي غرب نيز كار نادرستي است، گفت: اينكه ذخاير ارزي مملكت به طلا تبديل شده حرف غلطي است؛ اين اتفاق نيفتاده است و درآينده نيز اين اتفاق نخواهد افتاد.‌‏


وي افزود: اين صحبت يا ناشي از بي‌‏اطلاعي گوينده است كه در حيطه مسؤوليت و حيطه آشنايي‌‏اش نبوده و مطلبي را اظهار كرده كه سبب شده حرف غلطي عنوان شود و يا ناشي از اشتباه درنقل مطلب توسط مصاحبه‌‏كننده است.


رييس سابق بانك مركزي افزود: مديريت ذخاير ارزي از يك جهت به دليل تأثيرگذاري بر نقدينگي و به تبع آن تورم و ارزش پول و تأثيرگذاري بر بازار سرمايه، از اهميت خاصي برخوردار است.


مظاهري با بيان اينكه مقامات پولي مي‌توانند با استفاده از مديريت بهينه ذخاير ارزي، بازارهاي مالي را از بي‌ثباتي خارج كنند، اظهار داشت: اين امرموجب ثبات اقتصادي و حفظ ارزش پول ملي مي‌‏شود، لذا به جهت اهميت موضوع ذخاير ارزي بايد از اظهار نظرهاي خارج از بحث كارشناسي خودداري كرد.


وي ارز را ابزار دارايي كشور دانست و با اشاره به كاربردهاي مختلف آن اظهار داشت: افزايش اعتبار كشور در مبادلات بين‌‏المللي و پرداخت تعهدات مربوط به تجارت‌‏هاي خارجي و واردات كشور كه از كشورهاي ديگر انجام مي‌‏شود، دو كاربرد مهم ارز در اقتصاد است.


وي در ادامه افزود: تبديل ذخاير ارزي به طلا و نگهداري طلا در هر كجا، چه خارج و چه داخل اين دو خاصيت دارايي خارجي را از كشور مي‌‏گيرد، چراكه طلاي موجود در داخل كشور مبنايي براي سنجش اعتبار اقتصادي آن كشور نيست.


مظاهري تصريح كرد: پرداخت تعهدات ارزي يك كشور بابت كالاها وخدماتي كه از اقصي نقاط دنيا وارد مي‌‏كند از طريق طلايي كه در داخل يا خارج كشور باشد، يك امر مشكل و تقريباً غيرممكن است. به طور مثال در يك مبادله تجاري، مي‌‏توان با اطمينان پيش‌‏بيني كرد كه فروشندگان كالا، مثلاً در مقابل واردات گندم از دريافت طلا به عنوان وجه فروش كالاي خود خودداري كنند و حتي اگر بر اين امر اصرار كنيم و با وجود همه سختي‌‏ها و گرفتاري‌‏ها بتوانيم چنين سيستمي را طراحي كنيم و براي آن ساختاري تعريف كنيم تا در مقابل كالاهاي درخواستي وارداتي به جاي ارز به فروشنده كالا طلا تحويل دهيم، اين كار يك هزينه اضافي به كشورتحميل مي‌‏كند و اين طراحي غير صحيح هزينه زيادي دارد.


وي افزود: معني اين كار اين است كه براي تبديل طلا به دارايي قابل قبول فروشنده خارجي و نقل و انتقال آن و تحويل دادن به طرف معامله، بايد واسطه‌‏هايي را در اين بين ايجاد كرد تا اين كار انجام شود. اين كار هزينه‌‏هاي زياد و بي‌‏دليلي براي ما به ارمغان مي‌‏آورد.


مظاهري افزود: به علاوه اين كار به معني آن است كه ما نظام تجاري و مبادلاتي كشورمان را با دنيا چند صد سال به عقب برگردانيم؛ در حالي كه هميشه درصدد به كارگيري شيوه‌‏هاي نوين درجهت بهبود، تسهيل و كم هزينه‌‏تر كردن امر واردات و صادرات بوده‌‏ايم.


رييس سابق بانك مركزي با بيان اينكه حتي اظهار نظر درمورد تبديل ذخايرارزي ايران به طلا خدمت خوبي به مملكت نيست و كسي كه اين ايده را مطرح مي‌‏كند، ايده خوبي را طرح نكرده است، گفت: هر كشوري بايد مجموعه دارايي‌‏هاي خود رامتناسب با شرايط زماني و با يك تركيب مناسبي كه ريسك كمتري دارد، تنظيم كند.


وي در تكميل صحبت‌‏هاي صفايي فراهاني، قائم مقام وزارت اقتصاد در دولت اصلاحات كه  تبديل ذخاير ارزي به طلا را يك عوام‌‏فريبي دانسته بود، گفت: به اعتقاد من اين حرف حتي عوام‌‏فريبي هم نيست، بلكه حرفي از سر ندانستن است، چراكه عوامفريبي حرفي است خوشايند كه از منطق درستي برخوردار باشد و براي دلگرم كردن شنوندگان مطرح شود اما عملي بودن آن مخل ترديد و تامل باشد. اين حرفي كه مطرح شده است نه تنها خوشايند نيست، بلكه موجب ترس مردم و از دست رفتن منابع درآمدي كشور خواهد شد.


مظاهري با بيان اينكه حتي انجام چنين كاري با توجيه جلوگيري ازتاثير بحران‌‏هاي اقتصادي بركشور اشتباه است، گفت: در شرايط بحران اقتصادي دنيا مي‌‏توان از ابزارهاي متنوعي استفاده كرد. در زماني كه سياستگذار پولي فكر مي‌‏كند امكان گران شدن طلا وجود دارد مي‌‏تواند درصدي از ذخاير را به طلا تبديل كند و در شرايطي كه فكر مي‌‏كند قيمت‌‏ها در جهت كاهش حركت مي‌‏كند، مي‌‏تواند طلا را تبديل به كالا يا ارز ديگري بكند اما اينكه كل ارزها را تبديل به طلا كنيم، در هيچ شرايط اقتصادي حرف مستند، قابل اتكا و قابل قبولي نبوده و به نفع مملكت نيست.


‌وي با اشاره به مهم‌ترين دلايل نگهداري ذخاير ارزي گفت: حمايت و حفظ اعتماد لازم نسبت به سياست‌هاي پولي و ارزي كشور، ايجاد اطمينان لازم در بازارهاي مالي خارجي نسبت به توانايي كشور در زمينه پرداخت تعهدات ارزي در شرايط بحراني يا بروز شوك‌هاي خارجي، حفظ نقدينگي ارزي لازم در شرايطي كه دسترسي كشور به بازارهاي مالي بين‌المللي ميسر نيست، بهبود و تجديد ساختار مالي كشور در شرايط اضطراري و بحراني به عنوان يك ابزار دفاعي و بازپرداخت بدهي‌هاي خارجي از جمله مهم‌‏ترين دلايل حفظ و نگهداري ذخاير ارزي در كشوراست و انجام آن كار ظرافت و مهارت و دانش خاص خود را مي‌‏طلبد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► 14 درصد شعب بانکی در غرب استان تهران ناکارآمدند
مشاركت بانك توسعه صادرات ايران در67 طرح بزرگ ملي دركشور ◄

مطالب مرتبط
بنر