محاکمه کشیش واتیکان به جرم پولشویی

پنجشنبه ، 3 بهمن 1392 ، 10:21

یک کشیش عالی‌رتبه واتیکان به جرم پولشویی و قاچاق 20 میلیون یورو در دادگاه محاکمه شد.

به‌گزارش آسوشیتد‌پرس، نونزیواسکارانو، کشیش ارشد واتیکان که حدود 20 سال حسابدار واتیکان بود پولشویی‌هایی را انجام داده است.مأموران پلیس ایتالیا این کشیش را دستگیر کرده و پای میز محاکمه کشاندند.

پلیس می‌گوید نونزیو همراه یک کشیش محلی در جنوب ایتالیا بازداشت شده‌ که هر دو کلاهبرداری‌های خود را انجام می‌دادند.به‌گفته مقام‌های پلیس با وجود شرایط اخیر، پاپ فرانسیس در صدد ایجاد تغییرات عمده‌ای در واتیکان است و در گذشته نیز بارها رسوایی‌های کشیش‌های واتیکان از جمله مشکلات غیر اخلاقی و پولشویی را یک لکه ننگ بر دامن واتیکان عنوان کرده‌بود.پلیس می‌گوید کشیش دیگری که در این ارتباط دستگیر شده دون‌فر نام دارد.

طی ماه‌های گذشته یک کمیته تحقیق برای رسیدگی به وضعیت بانک واتیکان در حال تلاش است تا پرده از خلافکاری‌های کشیش‌های واتیکان بردارد. واتیکان در گذشته مصونیت دیپلماتیک داشت و دستگاه قضایی ایتالیا اجازه دخالت در مسائل مختلف واتیکان را نداشت.نونزیو در تابستان گذشته دستگیر و سه‌شنبه گذشته نیز محاکمه‌اش آغاز شد.

پلیس ایتالیا آپارتمان لوکس این کشیش عالی‌رتبه و مبلغ شش میلیون و پانصد هزار یورو از حساب بانکی وی را توقیف کرده است.

محاکمه این کشیش همچنان ادامه دارد.فدریکو لمباردی از واتیکان در این باره گفت: روابط بسیار خوبی بین مقام‌های قضایی ایتالیا و واتیکان وجود دارد و ما هرگونه اطلاعات را در اختیار دادستان پرونده قرار داده‌ایم.

در پرونده نونزیو ذکر شده وی 20 میلیون یورو را با هواپیمای جت خصوصی جابه‌جا کرده‌است.


اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► یک وزیر دیگر هم به فیس‌بوک پيوست
دولت از گران کردن بنزین چقدر پول درمی آورد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر