افتتاح نخستین مرکز گروه مطالعات بانکداری اسلامی در قم زیر نظر بانک ملت

دوشنبه ، 18 آذر 1387 ، 09:42

نخستین مرکز گروه مطالعات بانکداری اسلامی در قم با همکاری بانک ملت و حوزه علمیه و زیر نظر مرکز تحقیقات و برنامه ریزی این بانک آغاز به کار کرد.

 در مراسم  افتتاح این مرکزمدیرعامل ، اعضای هیات مدیره و تنی چند از مدیران  ارشد  این بانک و دکتر سید عباس موسویان عضو کارگروه بانکداری بدون ربا حضور داشتند.


مدیرعامل بانک ملت در مراسم افتتاح این مرکز ،  این بانک را  از بانک های پیشرو و پیشگام در زمینه تحقیق  و پژوهش دانست و اظهار داشت: جدی ترین کارهای پژوهشی در حوزه صنعت بانکداری در کشور در مرکز تحقیقات و برنامه ریزی بانک ملت انجام شده است.

دکتر علی دیواندری با اشاره به فعالیت های مفید و موثر مرکز تحقیقات بانک ملت در بخش های فناوری اطلاعات ، بهره وری و منابع انسانی ، گفت: این اقدامات ، اثرات بسیار مطلوبی در صنعت بانکداری کشور داشته است.

مدیرعامل بانک ملت با تاکید بر این نکته که جای یک گروه پژوهشی بانکداری اسلامی یا بدون ربا تاکنون خالی بوده است ، تصریح کرد: موضوع قانون عملیات بانکداری بدون ربا که از یک سو به بانکداری حرفه ای و از یک طرف به شرع مقدس و قوانین فقهی ما توجه دارد  یک موضوع ایستا نیست بلکه همواره به تحقیقات پژوهشی و کاربردی نیاز دارد.

وی در مورد اهداف تاسیس مرکز گروه مطالعات بانکداری اسلامی اظهار داشت: اولین هدف ، ایجاد مبنایی برای کارهای پژوهشی و کاربردی در زمینه بانکداری بدون ربا یا بانکداری اسلامی برای ارایه نتایج کار به واحدهای تصمیم گیر ، قانونگزار و سیاستگزار کشور مثل بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بوده است.

دکتر دیواندری استفاده از دستاوردهای پژوهشی این مرکز در داخل بانک ملت را دیگر هدف تاسیس آن ذکر کرد و گفت: راهکارهای این مرکز می تواند ابتدا در این بانک مورد آزمایش قرار بگیرد و پس از مطلوب بودن نتیجه ، به نهادهای تصمیم گیر پیشنهاد شود.

وی ادامه داد:  در بانک ملت ، این اشتیاق وجود دارد که راهکارهای این مرکز ابتدا در این بانک پیاده شود و پس از آن در صورت صلاحدید ، در سایر بانک ها  مورد عمل قرار بگیرد.

مدیرعامل بانک ملت با اشاره به این نکته که  نتیجه این تحقیقات می تواند در سطح کلان و استراتژیک مفید باشد ، خاطرنشان کرد:  دیدگاه هایی که در این مرکز مطرح می شود می تواند به بانک برای یافتن راهکارهای مناسب برای تعامل با جامعه به ویژه در مبحث قرض الحسنه کمک کند .

وی بر لزوم بازنگری در قراردادهای بانکی تاکید کرد و یادآور شد: نحوه نگارش و رویکرد عقد قراردادها میان مشتریان و بانک باید به گونه ای باشد که مشتری از مفاد آن آگاهی داشته باشد و این مرکز پژوهشی  می تواند رویکرد جدیدی در این زمینه به بانک ها ارایه دهد.

دکتر دیواندری کمک به آموزش کارکنان را از دیگر فواید تاسیس مرکز گروه مطالعات بانکداری اسلامی  ذکر کرد و گفت: ما در زمینه آموزش به یک مواد آموزشی نیاز داریم که به صورت سلیس ، روان و راحت ، مطالب مدنظر کارکنان را  در زمینه اجرای عقود و قواعد بانکداری بدون ربا به آنان ارایه کند.

مدیرعامل بانک ملت اظهار امیدواری کرد که نتایج کار این مرکز باعث بهبود سطح بانکداری در کشور و گام برداشتن در جهت هرچه بهتر پیاده سازی احکام اسلام در نظام بانکی شود.

منبع: سایت بانک ملت

► قطع موقت دستگاه‌هاي ATM و POS بانك رفاه
تمدید مهلت ثبت نام استخدام بانک سپه ◄

مطالب مرتبط
بنر