جذب 27 درصد کل سپرده ها توسط بانک های خصوصی

دوشنبه ، 18 آذر 1387 ، 12:33

براساس آخرین آمار منتشر شده از عملکرد نظام بانکی در سال 86 بانک های خصوصی توانستند 27 درصد منابع را در قالب سپرده های بلندمدت و کوتاه مدت جذب کنند. 73 درصد مابقی سپرده ها نیز توسط بانک های دولتی در همین سال جذب شده است.


کل سپرده های شبکه بانکی در سال 86 ، 989 هزار و 791 میلیارد ریال است که 270 هزار و 747 میلیارد ریال آن توسط بانک های خصوصی و719 هزار و 44 میلیارد ریال توسط بانک های دولتی از سطح جامعه جمع آوری شده است.


این منابع توسط شش بانک خصوصی با 700 شعبه و 11 بانک دولتی با 17 هزار شعبه در سراسر کشور جذب شده است.


از کل سپرده هایی که بانک های خصوصی جمع آوری کرده اند 143 هزار و 142 میلیارد ریال آن در بخش سپرده های کوتاه مدت و 127 هزار و 605 میلیارد ریال آن در بخش سپرده های بلندمدت بوده است. توجه به این ارقام نشان می دهد که بانک های خصوصی در جذب سپرده های کوتاه مدت (کمتر از یک سال) موفق تر عمل کرده اند.

در بانک های دولتی اگرچه تفاوت بین سپرده های کوتاه مدت و بلندمدت در سال 86 نسبت به سال 84 کمتر شده است اما برخلاف بانک های خصوصی، دولتی ها در جذب سپرده های بلندمدت موفق تر عمل کرده اند. آخرین آمار منتشر شده از عملکرد نظام بانکی در سال 86 نشان می دهد کل سپرده های جذب شده توسط بانکهای دولتی 719 هزار و44 میلیارد ریال است که 339 هزار و 47 میلیارد ریال آن سپرده های کوتاه مدت و 379 هزار و 997 میلیارد ریال آن سپرده های بلند مدت بوده است.

بانک های خصوصی تا پایان سال 84 از لحاظ جذب سپرده های کوتاه مدت و بلندمدت عملکردی مانند بانک های دولتی داشته اند به این معنی که غالب سپرده ها در بخش بلندمدت جذب می شد اما از سال 85 تاکنون بیشتر سپرده ها در بخش کوتاه مدت جذب شده است.

در بانک های دولتی نیز اگرچه بیشتر سپرده ها در بخش بلندمدت جذب شده است اما فاصله میان سپرده های کوتاه مدت و بلندمدت به شدت در حال کاهش است به طوری که در سال 86 فاصله سپرده ها 40 هزار و 950 میلیارد ریال است اما در سال 84 106 هزار و 123میلیارد ریال است.به گفته کارشناسان افزایش سپرده های کوتاه مدت نسبت به بلندمدت پس از افزایش نرخ سود سپرده های کوتاه مدت از طرف بانک های خصوصی اتفاق افتاد و منجر به سپرده گیری بیشتر در این بخش شد.از آنجا که اخیراً نرخ سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری از سوی بانک مرکزی اعلام شد بانک های دولتی و خصوصی نرخ کوتاه مدت خود را در نوع عادی 9 درصد و در نوع ویژه (چهارماهه) 16 درصد تعیین کرده اند.


نرخ 16 درصد هم برای سپرده های کوتاه مدت ویژه و هم برای سپرده های دو ساله در بانک های دولتی تعیین شده است. به همین دلیل کارشناسان بانکی بر این باورند که در آینده احتمال افزایش حجم سپرده های کوتاه مدت نسبت به سپرده های بلندمدت وجود دارد. هم اکنون بانک های سپه، ملت، رفاه، پست بانک، مسکن، توسعه صادرات و صنعت و معدن از سپرده های کوتاه مدت بیشتری نسبت به سپرده های بلندمدت برخوردارند.


عدم اطمینان نسبت به آینده شبکه بانکی و کاهش قدرت پیش بینی در این زمینه احتمال افزایش سپرده های کوتاه مدت را منجر می شود بنابراین به گفته کارشناسان دیرزمانی نمی گذرد که تمایل افراد به سپرده های کوتاه مدت بیش از پیش شود و در نتیجه روند سپرده گیری در دیگر بانک های دولتی از بلندمدت به کوتاه مدت متمایل شود.

منبع: روزنامه سرمایه

► مخالفت تلويحي وزير كار با پرداخت نقدي يارانه‌ها
تزريق نقدينگي در شرايط فعلي تورم زا نيست ◄

مطالب مرتبط
بنر