مراحل بعدی افزایش وام مسکن در راه است؟

پنجشنبه ، 10 بهمن 1392 ، 08:34


کمتر از دو هفته پیش، دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه ‌و شهرسازی درباره میزان افزایش مبلغ وام خرید مسکن اعلام کرد: حتی اگر ثبات در سهم وام خرید از قیمت مسکن، ملاک باشد، باید در سال‌جاری، مبلغ وام خرید مسکن (در مقایسه با وام ۱۸ میلیون تومانی سال ۸۳) حدود ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یابد.

براین اساس، مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش مبلغ وام خرید مسکن به ۳۵ میلیون تومان لازم، اما ناکافی ارزیابی می‌شود به طوری که نسبت این تسهیلات به قیمت متوسط یک آپارتمان در تهران و سایر کلان‌‌شهرها حدود ۱۲ الی ۲۰ درصد و در شهرهای متوسط حدود ۳۰ درصد است. به همین دلیل انتظار می‌رود که در گام‌های بعدی، با افزایش وام خرید مسکن، شاهد تاثیرگذاری بیشتر آن بر قدرت خرید متقاضیان مسکن به‌خصوص در کلان ‌شهرها باشیم.

از سوی دیگر در ابتدای ماه جاری، وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه این وزارتخانه برای خروج بخش مسکن از رکود چه برنامه‌هایی را در نظر دارد، «تامین تسهیلات برای افزایش قدرت خرید مسکن» را عنوان کرد.

آخوندی در ادامه به موضوع احتمال افزایش بیشتر سقف وام خرید مسکن، اشاره کرد.

وی در این باره عنوان کرد: برای شکستن رکود بازار مسکن، سقف وام خرید مسکن باید افزایش پیدا کند و به همین خاطر پیگیر این موضوع از بانک مسکن هستیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین تاکید کرد: پیگیر افزایش وام خرید مسکن هستیم و افزایش اخیر وام مرحله اول افزایش وام‌های خرید بود.

این طور که مشخص است وام 35 میلیون تومانی خرید مسکن، وامی نخواهد بود که برای چندین سال یکسان باقی بماند، زیرا طبق شواهد در آینده نه چندان دور ممکن است دوباره مبلغ وام خرید متغیر و وابسته به قیمت متوسط خرید و فروش با افزایش مجدد رو به رو شود.

طبق اظهارات برخی از صاحب‌نظران همان‌طور که گفته شد وام 35 میلیون تومانی در کلان‌شهرهایی همچون تهران حداکثر 20‌درصد از قیمت خرید مسکن را تامین می‌کند، البته ناگفته نماند که این میزان متعلق به کلیه مناطق تهران نمی‌شود.  با این حساب وام خرید مسکن برای عده‌ای از خریداران کارآمد نخواهد بود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► سبد کالا از شنبه توزیع می‌شود
تکان ضعیف بازار خودرو ◄

مطالب مرتبط
بنر