معرفی "بیت کوین"،پول الکترونیکی

شنبه ، 12 بهمن 1392 ، 09:39

 

بیت کوین (به انگلیسی: Bitcoin) نوعی پول دیجیتال بر پایه شبکه همتا به همتا، امضای دیجیتال و اثبات دانایی صفر است و به کاربران امکان می دهد که بدون هیچ واسطه ای انتقال پول غیر قابل بازگشت انجام دهند. گره های شبکه هر معامله را در شبکه اعلام می کنند که پس از تایید در یک سیستم اثبات کار، در یک تاریخچه عمومی به نام Blockchain ذخیره می شود. بیت کوین در سال ۲۰۰۹ مبتنی بر عقایدی که ساتوشی ناکاموتو در مقاله ای  منتشر کرد پایه گذاری شد.

به گزارش بانکی دات آی آر، این روزها برخی فروشگاه ها، مغازه ها، رستوران ها و حتی کافی شاپ های معروف انگلیس این پول را می پذیرند . همزمان سارقان حرفه ای دنیای مجازی هم در پی هک بیت کوین و سرقت از این سیستم هسنند.

 

تاریخچه پول الکترونیک

بیت کوین یکی از اولین پیاده سازی ها با مفهوم پول رمزگذاری شده است که اولین بار در سال 1998توسط Wei Dai در لیست پستی cypherpunks مطرح شد. مفهوم بالا روی این تصور بنا شده است که پول میتواند هر شیء یا هر نوع از رکورد باشد که به عنوان پرداخت برای کالاها و خدمات و بازپرداخت بدهی ها در کشور معین یا زمینه اجتماعی-اقتصادی پذیرفته شده است. بیت کوین حول ایده ای جدیدی ازپول طراحی شده است که به جای اینکه بر قدرت مرکزی تکیه کند از رمزگذاری استفاده میکند تا ایجاد و تراکنش های خود را کنترل کند.

در سال 2009؛ اولین مشخصات و اثبات بیت کوین در یک لیست پستی رمز نویسی، توسط یک عضو با نام مستعار Satoshi Nakamoto منتشر شد. در اواخر سال 2010، Satoshi پروژه را رها کرد و گفت او باید به سراغ چیزهای دیگر برود. مخترع بیت کوین هرگز هویت خود را فاش نکرد و به راحتی اختراع خود را برای جهان باقی گذاشت. هنوز هم منشا و انگیزه پشت بیت کوین یک راز بزرگ است.

از سال 2010، انجمن بیت کوین با تعداد زیادی از توسعه دهندگان که روی این پروژه کار میکردند، توسعه یافت. در طی ژوئن و جولای 2011، بیت کوین ناگهان توجه رسانه ها را به دست آورد که آن را به سمت یک رالی بزرگ خرید هدایت کرد. کم کم نتیجه این اندیشه تورم را در اواخر سال 2011 کاهش داد و بعد از آن قیمت بیت کوین بار دیگر به آرامی با پشتوانه ارتقاع آن در 2011 بالا رفت.

در 27 سپتامبر 2012، بنیاد بیت کوین با یک کوشش برای استاندارد سازی ، محافظت ، و ترویج بیت کوین ایجاد شد. امروزه اقتصاد بیت کوین به سرعت با کاربران جدید که هر روز به آن می پیوندند توسعه می یابد.

بیت کوین به چه درد می خورد؟

شعار سامانه «بیت کوین»، بانکداری بدون بانک است. یعنی برای واریز اینترنتی یک مبلغ، دیگر به واسطه های بانکی نیازی نیست. این پول مجازی، روز به روز بیشتر دارد بعنوان جایگزین جدی یورو یا دلار مطرح می شود.

«بیت کوین» نوعی پول دیجیتال همانند امضای دیجیتال است که به کاربران امکان می دهد بدون هیچ واسطه شبکه ای، هر معامله ای را از طریق یک واسطه انتقال پول انجام دهند. این پول مجازی که در اینترنت می توان از طریق شبکه های مختلف آنرا پرداخت کرد، حالا دیگر، روز به روز، بیشتر در زندگی واقعی ما ورود پیدا کرده است و هم اکنون خیلی از فروشگاهها، پرداخت از طریق پول دیجیتالی «بیت کوین» را می پذیرند. با اینحال هنوز آن عمومیت استفاده از سایر روشهای معمول پرداخت را پیدا نکرده است.

در تراکنشهای اینترنتی، هر سکه بطور الکترونیکی و به شکل زنجیره ای دیجیتالی وجود دارد. البته این خصوصیت با احتمال تقلبهای اینترنتی نیز همراه است.

از طریق یک برنامه نرم افزار در دسترس اینترنتی می توانید «بیت کوین» را به دلار تبدیل کنید. در حال حاضر در سوئد و کانادا از طریق دستگاههای خودپرداز «بیت کوین» می توان از حساب بیت کوینی خودتان، پول برداشت کنید.

گمنامی و فقدان نظارتهای بانکی، بسیاری از تبهکاران مالی را به «بیت کوین» علاقمند کرده است. بعنوان مثال در یک پرتال اینترنتی با نام «سیلک رود» که توسط پلیس اف بی آی آمریکا فیتلر شد، امکان خرید مواد مخدر و دریافت خدمات جنایی و پرداخت وجه آن از طریق پول مجازی «بیت کوین» وجود داشت.

اما با این همه باز هم رشد استفاده از «بیت کوین» در تراکنشهای مالی روز به روز بیشتر می شود. اکنون سئوالی که مطرح است آن است که آیا استفاده از این پول مجازی بطور نامحدود ادامه خواهد یافت؟

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► عسل کیلویی 20 میلیون تومان +عکس
شرط اینترپل برای دستگیری خاوری ◄

مطالب مرتبط
بنر