انحراف در نحوه نظارت بانك‌ها بر طرح‌هاي زودبازده

چهارشنبه ، 20 آذر 1387 ، 12:12

رييس کل بانک مرکزي گفت: انحراف در نحوه نظارت بانک‌‏ها در موضوع بنگاه‌‏هاي زودبازده را رد نمي‌‏کنم.

محمود بهمني در گفت‌وگو با ايلنا در پاسخ به اين سوال که آيا موضوع انحراف در بنگاه‌‏هاي زودبازده که در دوره مديريت پيشين بانک مرکزي به محل اختلاف وزارت کار و امور اجتماعي و بانک مرکزي مطرح شد را دنبال کرده است، اظهار داشت: مهم اين است که به هر دليل چه طرح زودبازده و چه پروژه‌‏هاي بلندمدت از اين به بعد ديگر انحراف نداشته باشند، بنابراين اينکه بانک‌‏ها نظارت نداشتند و اين انحراف ايجاد شده را اصلا رد نمي‌‏کنيم.


وي افزود: همه بانک‌‏هاي ما شعب تخصصي هستند اما عملکرد بانک‌‏ها درست شبيه يک استخر است که اگر يک راه آب داشته باشد، کافي است که همه آب را با خود ببرد، چون شبکه به هم متصل است.


رييس کل بانک مرکزي خاطرنشان ساخت: ما بايد به گونه‌‏اي عمل کنيم که حتي يک ايراد هم در شعبه خود نداشته باشيم، زيرا بانک‌‏ها به اندازه‌‏اي حساس هستند که زير ذره‌‏بين يک بيست هزارم قرار دارند و عملکرد آنها را همه مي‌‏بينند. اشتباه بانک‌‏ها برعکس ساير سازمان‌‏ها قابل رويت است. اگر پنج دقيقه متصدي پشت باجه نباشد، سر و صداي همه بلند مي‌‏‌‏شود.


بهمني در پاسخ به اين سوال که گفته مي‌‏شود بخشي از افزايش نقدينگي ناشي از انحراف در بنگاه‌‏هاي زودبازده است که منجر به تورم شده، عنوان کرد: اصلا بحث ما بنگاه‌‏هاي زودبازده نيست؛ هر طرح ديگري هم اگر انحراف داشته باشد، تورم همين است. اين پول اگر به جاي آنکه به سوي توليد برود در جاي ديگري هزينه شود، مسلم است که مثلا قيمت مسکن بالا مي‌‏رود و توليد مي‌‏خوابد.وي تاکيد کرد: نقدينگي در هر شرايطي موجب تورم نمي‌‏شود. تزريق نقدينگي زماني موجب تورم مي‌‏شود که تقاضايي را ايجاد کنيد يا عرضه را به جاي تقاضا افزايش دهيد.


رييس کل بانک مرکزي ابراز داشت: تورم ابعاد مختلف دارد؛ بخشي مربوط به سياست‌‏هاي پولي، سياست‌‏هاي مالي يا ارزي است. اگر عرضه و تقاضا را ناديده بگيريم و بگوييم فقط نقدينگي عامل تورم است، حرف غلطي است.

وي ادامه داد: بهتر است راجع به مسائل بانک مرکزي سازمان ديگري صحبت نکند، بگذاريم بحث‌‏ها تخصصي شود؛ همه بخش‌‏ها استاد هستند اما بانک مرکزي روي مسائل پولي و بانکي کار کارشناسي کرده و دليل بهتري دارد.


بهمني همچنين با اشاره به اينکه مبناي کار او در بانک مرکزي اين است که تا زماني که تصميمي محقق نشده آن را اعلام نمي‏کند، گفت: بناي من اين است که تصميمات را تا نهايي نشده، نگويم. بانک مرکزي هم بايد استقلال داشته باشد تا بتواند کار کارشناسي خود را انجام بدهد.

وي اضافه کرد: من سياسي نيستم و اگر بخواهم سخنان ديگران را خنثي کنم بايد روزي سه ساعت وقتم را صرف اين حرف‌‏ها بکنم.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► بانک پاسارگاد به عنوان "سرمايه گذار برتر" برگزيده شد
امحاء 650 ميليون قطعه اسکناس از سوي بانک مرکزي در سال 86 ◄

مطالب مرتبط
بنر