شرط آمریکا برای پرداخت قسط دوم پول‌های بلوکه‌شده ایران

سه شنبه ، 15 بهمن 1392 ، 13:37


وزارت خزانه‌داری آمریکا، صدور مجوز پرداخت نخستین قسط ایران از منابع مالی بلوکه‌شده‌اش را تایید کرد.
رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته تایید کرد که مجوز انتقال نخستین قسط ایران به مبلغ 550 میلیون دلار از مبالغ بلوکه شده پول‌های نفت این کشور در بانک‌های خارجی بر اساس توافق هسته‌ای ژنو را صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: فرآیند انتقال این مبلغ از پایان ماه ژانویه شروع شده است و در اوایل هفته جاری (دوشنبه) تکمیل خواهد شد اما از افشای نام بانکی خارجی که این نقل و انتقالات را انجام داده خودداری کرد.

وی افزود: هیچ بانک آمریکایی در تراکنش‌های بانکی دخیل نبوده است اما آمریکا که تحریم‌های وسیعی علیه ایران اعمال کرده‌، در تسهیل امور مربوط به این نقل و انتقال کمک کرده است.

بر اساس توافق هسته‌ای ژنو در سوم آذر ماه که از 30 دی ماه به اجرا گذاشته شد، ایران در مدت 6 ماه، در 8 نوبت، 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی بلوکه شده خود در بانک‌های خارجی را دریافت خواهد کرد.

این مبلغ، نخستین قسط از این رقم محسوب می‌شود و ایران مبالغ بعدی را در ازای عملِ گام به گام به تعهدات هسته‌ای خود در چهارچوب توافق ژنو دریافت خواهد کرد.

بر اساس فکت شیت وزارت خزانه‌داری  امریکا، قسط دوم ایران، اول مارس (10 اسفند ماه) به مبلغ 450 میلیون دلار در صورتی که آژانس بین‌المللی اتمی تایید کند که ایران میزان غنی‌سازی اروانیوم خود را کاهش داده است، به این کشور انتقال داده خواهد شد.
منبع: خبرگزاری فارس

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► پرفروش ترین گیم سال 2013 مشخص شد
پس از مرگ در دنیای آنلاین زنده بمانید ◄

مطالب مرتبط
بنر