توصیه برای کاهش مصرف گاز

سه شنبه ، 15 بهمن 1392 ، 14:49

باکاهش شدید دمای هوا مصرف گاز افزایش یافته و به رکورد های جدیدی رسیده است، از این رو باید به مشترکین تاکید کرد امروز وقت مسابقه در مصرف و ثبت رکوردهای جدید نیست بلکه با چند روش ساده می توان گاز را به نقاط دیگر کشور رساند.

به گزارش فارس همزمان با افزایش مصرف گاز در این روزهای سرد زمستان، شرکت ملی گاز ایران نسبت به افت فشار وقطع گاز در برخی از شهرهای شمالی کشور هشدار داد.

هم اکنون اکثر شهرهای کشور دمای منفی را تجربه می کنند که این کاهش شدید دما منجر شده است تا شب گذشته مصرف گاز در بخش خانگی به 517 میلیون متر مکعب برسد که در واقع نوعی رکورد شکنی در مصرف گاز محسوب می شود.

اگر چه برخی از مشترکین و همچنین مسئولان کمبود گاز در کشور را به عدم تدبیر مسئولان فعلی و یا قبلی نسبت می دهند اما به نظر می رسد در شرایط فعلی که کشور نیازمند صرفه جویی همگانی است تا از این شرایط گذر کنیم بهتراست این صحبت ها را برای بعد بگذاریم و در موعد مقرر می توان بحث تحلیلی در این زمینه ارائه کرد که چرا امروز با مشکل کمبود گاز در کشور مواجه هستیم.

آنچه که مشترکین شرکت ملی گاز ایران باید به آن توجه داشته باشند این است که در حال حاضر در کشور تنها 570 میلیون متر مکعب گاز وجود دارد که این رقم از طریق تولید گاز در پارس جنوبی و میادین گازی داخل کشور و بخشی نیز از طریق واردات به دست می آید.

با این شرایط هم اکنون گاز بسیاری از نیروگاه‌ها، صنایع بزرگ و سی ان جی‌ها قطع شده تا گازرسانی به خانوارها به بهترین شکل صورت گیرد.

آنچه که در این روزها از مردم انتظار می رود این است که خاطرات تلخ زمستان سال 86 تکرار نشود تنها صرفه جویی در گاز مصرفی خود است.

که در زیر به برخی از روشهای صرفه جویی در استفاده از گاز طبیعی اشاره می شود:

*استفاده از شومینه ممنوع

باید گفت شومینه اگرچه محل زندگی را زیبا می کند اما باید گفت هیچ تاثیر مثبتی برای گرمایش خانه ندارد.

افرادی که از شومینه استفاده می کنند حتما این مسئله را می دانند که تنها این وسیله اطراف خود را گرم کرده و در دیگرنقاط خانه تاثیر آن احساس نمی شود.

نکته بسیار مهم این است که استفاده از این وسیله تنها منجر به افزایش مصرف گاز می شود اما کارایی لازم را به میزان گاز مصرفی را ندارد.

*استفاده از وسایل گازسوز به اندازه نیاز

یکی دیگر از مواردی که می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش مصرف گاز طبیعی داشته باشد استفاده از وسایل گاز سوز به اندازه نیاز است به عنوان مثال می توان بخاری های گاز سوز را در حجم و فضای مورد نیاز تهیه و استفاده کرد به عنوان مثال یک بخاری که می تواند گرمابخش فضای زیادی باشد می تواند در فضای های بزرگتر استفاده شود و از بخاری های کوچکتر برای فضاهای کمتر.

*کاهش یک درجه ای دمای منزل

با کاهش یک درجه ای دمای منزل حجم بسیارزیادی در مصرف گاز صرفه جویی خواهد شد به طوری که نباید از یاد برد دمای رفاه بین 18 تا 20 درجه است بنابراین اگر منازلی که بیشتر از این میزان دما دارد باید به فکر کاهش مصرف گاز و کاهش دمای بخاری های خود باشند.

از طرف دیگر نیز باید تاکید کرد هم اکنون که در شرایط بحرانی به سر می بریم می توان از تعداد وسایل گازسوز کاست و به جای آن از لباس های گرم استفاده کرد.

*صرفه جویی در اداره های دولتی و غیر دولتی

نکته مهم دیگری که نباید از یاد برد سهم بسزای اداره های دولتی و غیر دولتی و همچنین شرکت های خصوصی در کاهش مصرف گاز است به طوری که مسئولان این اداره ها می توانند در خصوص مصرف گاز کنترل و نظارت لازم را داشته باشند به طوری که یک ساعت قبل از آغاز به کار ساعات اداری وسایل گرمایشی روشن و همزمان با اتمام کار اداری وسایل گازسوز نیز خاموش شود از این رو تنها در ساعات اداری از وسایل گاز سوز استفاده شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 15 بهمن 92
از سیر تا پیاز ایجاد یک کسب و کار خانگی ◄

مطالب مرتبط
بنر