وایمکس چگونه کار می‌کند؟

چهارشنبه ، 16 بهمن 1392 ، 13:18

بطور کلی وایمکس (Wimax) شبیه به Wi-Fi عمل می‌کند با این تفاوت که وایمکس سرعت بالاتر، پوشش بیشتر و کاربران بیشتری را پشتیبانی می‌کند.

به گزارش ایسنا، وایمکس می‌تواند مشکل مناطق دور افتاده و روستایی را که تا کنون به علت عدم سیم کشی لازم توسط شرکتهای کابلی و تلفنی، به باند پهن اینترنت دسترسی نداشته‌اند را برطرف و به اینترنت متصل کند.

سیستم وایمکس از دو بخش تشکیل شده است:

Wimax Tower : در مفهوم شبیه به Cell Phone Tower عمل می کند. یک Wimax Tower منفرد منطقه بزرگی به اندازه 3000 مایل مربع (تقریبا 8000 کیلومتر مربع ) را پوشش می‌دهد.

Wimax Receiver یک آنتن و دریافت کننده یا یک جعبه کوچک یا یک کارت PCMCIA است. یا اینکه هر دو در یک LAPTOP جایگذاری شود. یک ایستگاه Wimax Tower بطور مستقیم به اینترنت باند پهن بالا از طرق اتصال سیمی (برای مثال یک خط T3) متصل می‌شود.

همچنین می‌تواند به یک Wimax Tower دیگر بصورت Line-Of-Sight با اتصال ماکروویو متصل شود. این اتصال به Wimax Tower دوم ( که اغلب backhaul گفته می شود) و همچنین از آنجایی که یک Tower منفرد تا 8000 کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد سبب می‌شوند که Wimax بتواند تمام مناطق دور افتاده و روستایی را پوشش دهد.

وایمکس می تواند دو نوع سرویس وایرلس را مهیا کند:

Non-Line-of-Sight: شبیه به سرویس Wi-Fi، در جایی که یک آنتن کوچک روی کامپیوترتان به Tower متصل شود. در این حالت وایمکس رنج فرکانسی پایین 2GHZ تا 11GHZ استفاده می‌کند. انتقالات طول موج کوتاه به راحتی بوسیله موانع فیزیکی شکسته نمی‌شود. آنها قادر به خمیدگی و انکسار در اطراف مانع هستند.

Line-Of-Sight: هنگامیکه یک آنتن ثابت بطور مستقیم به Tower Wimax اشاره می‌کند. اتصال Line-Of-Sight قوی‌تر و پایدارتر است. بنابراین توانایی فرستادن مقدار زیادی اطلاعات با خطای کمتر را دارد. انتقالات Line-Of-Sight فرکانس‌های بالا با رنج ممکن 66GHZ را استفاده می‌کند.

بر اساس این گزارش که اطلاعات آن از پایگاه مقالات علمی مدیریت برگفته شده است بطور کلی وایمکس مانند Wi-Fi با فرستادن اطلاعات از یک کامپیوتر به دیگر کامپیوترها از طریق سیگنالهای رادیویی عمل می کند. یک کامپیوتر مجهز به Wimax اطلاعات را از ایستگاه فرستنده دریافت می‌کند که احتمالا برای جلوگیری از دستیابی کاربران غیرمجاز از اطلاعات رمز شده استفاده می کند.

پرسرعت‌ترین اتصال در Wi-Fi در شرایط بهینه دیتا را با سرعت 54 مگابایت در ثانیه انتقال می‌دهد. اما وایمکس توانایی انتقال اطلاعات با سرعت 70 مگابایت در ثانیه را دارد. حتی اگر 70 مگابایت در ثانیه میان دهها اداره و صدها کاربر خانگی تقسیم شود در نهایت سرعت انتقال اطلاعات بوسیله وایمکس برای هر کاربر به اندازه سرعت انتقال اطلاعات بوسیله Cable modem است.

بیشترین تفاوت میان WiFi و Wimax سرعت نیست بلکه فاصله است. دامنه WiFi در حدود 100 فوت ( 30 متر ) است در حالیکه Wimax دستیابی بی سیم را تا شعاع 30 مایلی پوشش می‌دهد.

افزایش دامنه ناشی از فرکانس استفاده شده و قدرت فرستنده است. البته در این فاصله زمین، هوا و ساختمانها بزرگ در کاهش حداکثر دامنه اثر دارند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► پولسازترین بازیگر سینمای ایران چه کسی است؟ (+عکس)
کارمزد انتقال وجوه با خودپرداز چه می شود؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر