بانک‌ها در صدر اخذ مجوز افزایش سرمایه

شنبه ، 19 بهمن 1392 ، 14:02

رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌­ای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مبلغ کل مجوزهای ارائه شده به شرکت‌های سهامی عام جهت انجام افزایش سرمایه طی 10 ماهه منتهی به 30 دی 92 معادل 179 هزار و 871 میلیارد ریال بوده است.

پول‌نیوز - غلامرضا ابوترابی گفت: این اداره طی مدت یاد شده اقدام به ثبت بیش از 70 شرکت سهامی عام نزد سازمان کرده و مجوز تبدیل شخصیت حقوقی 20 شرکت به سهامی عام را صادر کرده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: مدیریت نظارت بر بازار اولیه پس از بررسی درخواست‌های افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام طی 10 ماهه منتهی به 30 دی ماه 92 نسبت به صدور مجوز افزایش سرمایه 134 شرکت اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: مبلغ کل مجوزهای ارائه شده به شرکت­های سهامی عام به منظور انجام افزایش سرمایه طی 10 ماهه منتهی به 30 دی ماه 92 معادل 179 هزار و 871 میلیارد ریال بوده که سهم شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از این مبلغ، برابر با 147 هزار و 391 میلیارد ریال و شرکت‌های فرابورسی و ثبت شده نزد سازمان به میزان 32 هزار و 480 میلیارد ریال است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان دهندة افزایش بیش از 65 درصدی در تعداد و 79 درصد در مبلغ مجوزهای صادره است.

به گفته ابوترابی از میان مجوزهای صادره برای افزایش سرمایه در سال جاری، 98 هزار و 938 میلیارد و 608 میلیون ریال از محل مطالبات حال شده سهام داران و آورده نقدی، مبلغ 28 هزار و 686 میلیارد و 866 میلیون ریال از محل سود انباشته، سه هزار و 449 میلیارد و 370 میلیون ریال از محل اندوخته ها و 48 هزار و 796 میلیارد و 507 میلیون ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی تامین شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مجوزهای صادره، 55 درصد افزایش سرمایه‌ها از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و مابقی از محل سود انباشته، اندوخته‌ها و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها تامین شده‌ است.

این مقام مسوول در خصوص سهم صنایع در افزایش سرمایه‌ها تاکید کرد: بانک‌ها با 30 درصد و فلزات اساسی با 21.9 درصد بیشترین سهم را در اخذ مجوزهای افزایش سرمایه داشته‌اند. این در حالی است که صنعت محصولات شیمیایی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و استخراج کانه‌های فلزی رتبه‌های بعدی را دارا هستند.

ابوترابی عنوان کرد: با توجه به پایین بودن هزینه تامین مالی شرکت‌ها در بازار سرمایه نسبت به سایر منابع تامین مالی، میزان درخواست شرکت‌ها جهت افزایش سرمایه رشد چشمگیری داشته است.

وی یکی از مهمترین دلایل افزایش مجوزهای صادره را هموارسازی و بازنگری در روند رسیدگی به پرونده‌های درخواست افزایش سرمایه دانست که موجب سرعت بخشیدن به فرآیند صدور مجوز شده است.

رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای ادامه داد: علاوه بر ساده سازی بیانیه ثبت و حذف بخش‌هایی از بیانیه ثبت، به‌منظور آشنایی بیشتر شرکت‌ها با نحوه بررسی بیانیه‌های ثبت توسط سازمان و در جهت خود کنترلی شرکت‌ها در رعایت قوانین و مقررات (پیش از ارسال درخواست به سازمان) چک لیستی از مواردی که در بررسی درخواست­های افزایش سرمایه شرکت­ها در سازمان مورد توجه قرار می­گیرد به همراه آخرین نسخه از تغییرات اعمال شده در بیانیه‌های ثبت در سایت رسمی این سازمان به نشانی SEO.ir قرار گرفته که شرکت‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

ابوترابی با بیان اینکه سازمان برای کوتاه کردن زمان افزایش سرمایه تلاش می‌کند، ادامه داد: در کنار این موضوعات باید گفت اصلاح برخی موارد در قوانین و مقررات منجمله قانون تجارت نیز می‌تواند برای کاهش هزینه و زمان اعمال افزایش سرمایه موثر باشد.

وی در خصوص علل طولانی شدن زمان صدور مجوز افزایش سرمایه برخی از شرکت‌ها گفت: بخشی از زمان طولانی شدن فرآیند افزایش سرمایه می‌تواند با همکاری شرکت‌های درخواست کننده کاهش یابد. از جمله این عوامل می‌توان به عدم ارائة مدارک و مستندات درخواستی سازمان به صورت کامل و همزمان اشاره کرد، که شامل عدم ارائه بیانیة ثبت، عدم ارائه مجوزهای اخذ شده از نهادهای نظارتی مربوطه و عدم معرفی متعهد پذیره‌نویس معتبر و . . . است.

رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه­ای سازمان بورس ادامه داد: همچنین در برخی موارد شرکت‌ها پس از اعلام نواقص موجود در پاسخگویی به سازمان تعلل می کنند که موجب طولانی شدن فرآیند رسیدگی به درخواست آنان می‌شود.

ابوترابی در پاسخ به اینکه مخالفت با افزایش سرمایه شرکت‌ها به چه دلایلی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار همواره با درخواست افزایش سرمایه شرکت‌هایی که با قوانین و مقررات جاری کشور (قانون تجارت و قانون بازار اوراق بهادار و سایر قوانین ) مغایرت نداشته، موافقت کرده و در موارد معدودی هم با افزایش سرمایه شرکت ها بنا به دلایلی همچون عدم کفایت سود انباشته برای افزایش سرمایه­های درخواستی از محل سود انباشته یا صرف منابع حاصل از افزایش سرمایه در فعالیت‌هایی جز فعالیت اصلی شرکت و فعالیتهایی مصوب اساسنامه، موافقت نکرده است.

وی افزود: با توجه به این‌که بر اساس دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران (اصلاحیه مصوب 24 اردیبهشت ماه 90) حداقل میزان سرمایه لازم برای حضور شرکت‌ها در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران 200 میلیارد ریال تعیین شده و تعداد زیادی از شرکت‌ در حال حاضر با سرمایه‌ای کمتر از مبلغ یاد شده در بازار سرمایه حضور دارند، به شرکت‌ها توصیه می شود به‌منظور اصلاح ساختار مالی و یا اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود و جهت ارتقا میزان سرمایه خود یا حضور در بازار­های بورس اوراق بهادار تهران برای افزایش سرمایه اقدام کنند.

ابوترابی در خصوص نظارت بر نحوه اجرای افزایش سرمایه‌ها تصریح کرد: بعد از صدور مجوز افزایش سرمایه، تشریفاتی باید طی شود و شرکت‌ باید در خصوص ورود و خرج منابع به موارد گفته شده در گزارش توجیهی افزایش سرمایه عمل کند. ضمن اینکه در اطلاعیه‌ای که در سال 89 ابلاغ شده است، شرکت‌ها باید در مقاطع 6 ماهه نتایج پیشرفت افزایش سرمایه در جهت خرید، راه‌اندازی و ساخت تجهیزات یا موارد مختلف را جهت شفاف سازی نتایج حاصل از افزایش سرمایه به واحد ناشران ارائه کنند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► مانكن روزی یک ميليون تومان
چگونه با تشخص سخن بگوییم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر