از حساب یک میلیونی نوزادان چه خبر؟

يكشنبه ، 20 بهمن 1392 ، 09:49

دوره 8 ساله دولت نهم و دهم پر از وعده‌هايي‌است كه يا به ثمر ننشسته‌اند و يا پس از چندي بدون اينكه سخني از آن وعده‌ها به ميان آيد فراموش شده‌اند. اين وعده‌ها گاه آنقدر عجيب بوده‌اند كه كمتر كسي در انتظار تحقق آنها بوده است. حتي اين وعده‌ها گاه به شوخي و طنز تبديل شده‌اند و ذات اقتصادي- سياسي خود را از دست داده‌اند. يكي از اين وعده‌هاي عجيب پرداخت يك ميليون تومان از سوي دولت به هر نوزاد متولد شده بود.

هنوز از یادها نرفته است که محمود احمدی نژاد در اردیبهشت ماه سال 89 گفت: " معتقديم كه خداوند روزي رسان است و معني دو بچه كافي است يعني اينكه 40 سال ديگر نامي از ايران وجود ندارد." تا به این ترتیب افکار عمومی را به افزایش موالید در خانواده ها تشویق کند.


براساس مصوبه هيات وزيران دولت دهم قرار بود كه از تاريخ اول فروردين 89 مبلغ يك ميليون تومان به حساب نوزادان واريز شود. براین اساس برای همه متولدان پس از تاریخ ۱ /۱ /۸۹ توسط مجری طرح که بانک ملی ایران انتخاب شده بود، حساب سپرده بلندمدت افتتاح ‌شود. موجودی اولیه این حساب مبلغ یک میلیون تومان بود که توسط بانک ملی به حساب نوزاد واریز می‌شد.

سن برداشت هم حداقل ۲۰ سال بود. به بيان بهتر قرار بر اين بود كه والدين هم هر ساله مبلغي به اين حساب واريز كنند كه پس از 20 سالگي، آن فرزند بتواند پس‌انداز چشم‌گيري براي خود داشته باشد و دست به برداشت از آن حساب بزند. این طرح رسما در نیمه‌شعبان سال ۸۹ در نهاد ریاست‌جمهوری با اهدای نمادین دفترچه حساب سپرده به ۱۲نوزاد متولد سال۸۹، آغاز شد.
اما کمتر از یک‌سال از آغاز این طرح گذشته بود که مراجعه‌کنندگان به بانک ملی که به‌عنوان بانک عامل این طرح معرفی شده بود از توقف اجرای این طرح آگاه شدند.

در آن زمان دولت کافی‌نبودن اعتبارات نسبت به تعداد متولدان و همچنین حذف اعتبار دوهزارو500میلیاردتومانی پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه 90 در کمیسیون تلفیق را از دلایل متوقف‌شدن این طرح اعلام کرد.

اگرچه دولت آماری درباره میزان حساب‌های افتتاح‌شده برای نوزادان اعلام نکرد و طرح در نیمه راه متوقف شد اما اکنون والدین نوزادانی که برای پیگیری حساب‌های افتتاح‌شده به شعب بانک ملی مراجعه می‌کنند، با این پاسخ از سوی کارکنان بانک روبه‌رو می‌شوند که در آن حساب‌ها فقط یک ریال آن هم برای مسدودنشدن حساب وجود دارد!

به این ترتیب بود که حساب‌های 10میلیون‌ریالی افتتاح‌شده برای نوزادان در سال 89، به حساب‌هایی با موجودی یک‌ریال تبدیل شد! و نکته هم اینجاست که این مساله به خانواده های دارنده حساب اعلام نشده بود!

البته، تجربه نیز نشان داده بود كه رييس‌ دولت نهم و دهم بيشتر به جنبه‌هاي احساسي و سياسي وعده‌هاي اقتصادي فكر می کرد تا تحقق آنها اما با این وجود خالی شدن حساب های خانوارهایی که قبل از توقف این طرح اقدام کرده بودند کمی غیر قابل توجیه است.

ب ه این ترتیب بود که پرونده یکی دیگر از طرح های محمود احمدی نژاد بسته شد و این طرح نیز به سرنوشت سهام عدالت و مسکن مهر دچار شد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► تفاوت کابوس دیدن مردان و زنان
کاهش 80‌درصدی درآمد خانوار در سال 92 ◄

مطالب مرتبط
بنر