چگونه در مصرف پول صرفه جویی کنیم؟!

دوشنبه ، 21 بهمن 1392 ، 09:37


در شرایط مالی سخت، پس انداز کردن بسیار مشکل به نظر می رسد، اما اگر بتوانید این کار سخت را در روزهای راحتی انجام بدهید در موارد خاصی که نیاز پیدا می کنید لحظات بهتری خواهید داشت.
درآمد، مخارج، هزینه های خانه و کنترل آن می تواند برای هر زوج جوانی به یک کابوس تبدیل شود و زندگی را برایشان سخت کند. در این مرحله نقش خانم خانه بسیار مهم است. خانم های محترم در اوایل زندگی مشترک با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و مسئله «پول» یکی از مهمترین دغدغه هایی است که همیشه بانوی ایرانی دارد، اما با مدیریت مخارج خانه می شود با نگرانی کمتری به زیبایی های زندگی توجه کرد، گرچه این روزها می دانیم که هزینه های زندگی به چه شکل سر به فلک کشیده است از این رو می خواهیم روش هایی برای مدیریت هزینه های زندگی مشترک را به طور ویژه برای خانم ها توضیح بدهیم. امیدواریم با به کار بستن این روش ها بتوانید خانه و خانواده خود را کنترل کنید.

۱. هزینه ها را پیش بینی کنید!

در روزهای شروع زندگی مشترک باید بدانید که خریدهای ضروری خانه تان چه چیزهایی هستند، لیستی از آنها تهیه کنید و مبلغ احتمالی آن را تخمین بزنید. هر بخش از خانه، خریدهای خاص خود را دارد که این روزها عمده ترین مخارج، خریدهای لازم برای آشپزخانه است. می توانید خریدهای روزانه را از خریدهای ماهانه و قبض هایی که دو ماه یک بار باید پرداخت شود، جدا کنید. برای درست خرج کردن مبلغی که در نظر گرفته اید، به این نمونه توجه کنید؛ شما ۵۰ هزار تومان برای خرید مواد غذایی پروتئینی در نظر می گیرید، شما و همسرتان ممکن است به خوردن ماهی بیشتر از گوشت و مرغ علاقه داشته باشید، بنابراین مبلغ بیشتری برای خرید ماهی اختصاص می دهید، تا بتوانید مخارج خانه را با بودجه بندی تان هماهنگ کنید.

۲. پول تان را از دسترس خارج کنید!

درآمد همسرتان و یا خود شما ممکن است کم نباشد اما همیشه به آخر ماه که می رسد کم می آورید، این مسئله یک دلیل اصلی دارد شما بیشتر از درآمدتان خرج می کنید. برای اینکه بتوانید جلوی این کار را بگیرید درست روزی که حقوق همسرتان یا شما را به حساب تان می ریزند، مبلغی از آن را به حسابی جداگانه انتقال دهید تا فعلاً دست نخورده باقی بماند و در صورت نیاز به آن حساب مراجعه کنید. بهتر است به اندازه هزینه هایی که برای خرج خانه پیش بینی کرده اید در حساب اصلی تان نگه دارید و بقیه را تا جایی که امکان دارد به حساب نیاورید!

۳. با جعبه راز، پس انداز کنید!

در شرایط مالی سخت، پس انداز کردن بسیار مشکل به نظر می رسد، اما اگر بتوانید این کار سخت را در روزهای راحتی انجام بدهید در موارد خاصی که نیاز پیدا می کنید لحظات بهتری خواهید داشت. از خرده پول هایتان آغاز کنید، به سراغ کیف پول تان بروید و یک اسکناس متوسط دو یا پنج هزار تومانی بردارید و در یک جعبه کوچک یا حتی قوری تزئینی درون ویترین قرار بدهید. سعی کنید هر روز این کار را تکرار کنید، خواهید دید که در آخر ماه پس انداز قابل توجهی دارید. البته باید با وسوسه های برداشتن پول از این پس انداز به طور جدی مقابله کنید تا در انجام این کار سخت موفق شوید، وقتی عادت کنید کار ساده تر می شود.

۴. خواسته هایتان را با همسرتان هماهنگ کنید!

می خواهید مراسم عروسی تان را در بهترین تالار شهر بگیرید؟ کمتر از لیموزین را به عنوان ماشین عروس نمی پسندید؟ لباس عروس تان باید ده متر حریر ابریشم داشته باشد؟ در الهیه یک خانه ۱۲۰ متری برای سکونت می خواهید؟ مهمانی های پس از ازدواج تان هم باید بیشتر از یک میلیون تومان خرج بردارد؟ بعد هم توقع دارید خانه تان رنگی آرام بگیرد؟

خیر خانم محترم! همسر بیچاره شما با درآمد دو میلیونی هم از پس خواسته هایتان بر نمی آید، پس اگر به مرد زندگی و زندگی خانوادگی تان علاقه دارید کاری نکنید به خاطر قرض های یک مهمانی سه ساعته یا خرید جواهرات سی میلیونی، همسرتان سه شیفت کار کند، سعی کنید در حد دارایی اش از او توقع داشته باشید تا زندگی تان را به خوشی آغاز کنید و به خوبی ادامه بدهید.

۵. به ویژگی های یک خرید خوب، دقت کنید!

برای خرید کردن به چه چیز کالا توجه می کنید؟ قیمت؟ کیفیت؟ و یا برند آن؟ بهتر است برای صرفه جویی در هزینه ها به همه چیز توجه کنید. کالایی که قیمت کمتری دارد شاید در زمان کوتاه تری از کار بیفتد و مجبور باشید دوباره وقت و هزینه زیادی برای تعمیر آن صرف کنید یا حتی دوباره مجبور به خرید یکی دیگر شوید. می توانید به کالاهایی که قیمت نسبتاً بیشتر اما کیفیت بالاتری دارند هم توجه کنید تا پول تان از بین نرود. برای خریدهای جزئی هم می توانید به حراجی ها توجه کنید، برخی برندهای بسیار خوب جشنواره فصلی دارند، یا در روزهایی خاص تخفیف ویژه می دهند، در این شرایط شما با هزینه کمتری می توانید خرید بهتری داشته باشید.

خانواده سبز

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► ۵ بلایی که آشفتگی خانه سرمان می‌آورد
بر سر چه موضوعاتی در سازمان باید جنگید ◄

مطالب مرتبط
بنر