اولين بانك قرض‌الحسنه؛ انتظارات و دستاوردها

پنجشنبه ، 21 آذر 1387 ، 11:18

بيست و دوم مهرماه سال گذشته، اولين بانك قرض‌الحسنه با نام مهر ايران آغاز به كار كرد. اين بانك كه يكي از هفت نهاد پيشنهادي وزارت امور اقتصادي و دارايي بود، با حضور رييس‌جمهور، معاون اول وي، وزير اقتصاد و جمعي از مديران بانكي افتتاح شد.


در آيين‌ افتتاح اين بانك محمود احمدي‌نژاد، ايجاد اين بانك را يك گام مهم در تحولات بانكي و همچنين در تنظيم مناسبات جديد اقتصادي كشور خواند.
وي اظهار داشت: با تاسيس اين بانك تامين نيازهاي مردم از كارهاي اقتصادي و نظام بانكي سودآور جدا مي‌شود كه همين امر يك تحول بزرگ را در سيستم بانكي كشور به وجود خواهد آورد.


به گفته وي اين صندوق در اصل محل امني است براي اين كه مردم با افتتاح حساب درآن بتوانند بر اساس ميزان برداشت خود از صندوق فعاليت كنند آن هم به دور از هرگونه سودآوري براي بانك.


رييس‌جمهوري با بيان اينكه متاسفانه بار افراد ناموفق در اقتصاد بر دوش بانك است، اظهار داشت: متاسفانه در سيستم بانكي كه از گذشته وجود داشته و ارتباطي كه بانك با مردم داشته است نوع هزينه‌ها يكي بوده، مثلا شخصي كه 500هزار تومان وام گرفته با آن كسي كه يك ميليارد وام گرفته هزينه‌هاي دريافت وام‌شان يكي بوده است و اين ظلم به مردم است.


با اين تاكيدات، رياست‌جمهوري بانك قرض‌الحسنه مهر ايران را به عنوان اولين بانك قرض‌الحسنه در كشور افتتاح كرد تا به گفته او منابع قرض‌الحسنه‌اي مردم به درستي و كاملا به مصرف قرض‌الحسنه برسد و در عين حال تجربه صندوق‌هاي ناموفق قرض‌الحسنه در گذشته تكرار نشود.

فعاليت بانك پس از يك سال
حال يك‌سال از افتتاح بانك گذشته و چند ماه پيش نيز مجوز رسمي فعاليت آن از سوي بانك مركزي ابلاغ شد.
در مدت يك‌ساله فعاليت بانك قرض‌الحسنه مهر ايران، اين بانك به امر پرداخت تسهيلات ازدواج مشغول بوده است.
در‌حال‌حاضر به گفته غلامرضا مصطفي‌پور، تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج با شرط ارائه مدارك به صورت كامل به شعبه، يك روزه پرداخت مي‌شود. به جز وام ازدواج، بانك قرض‌الحسنه مهر ايران ، تسهيلات درمان، تامين مسكن، تعمير مسكن، كسبه جزء و ايجاد اشتغال از طريق بنگاه‌هاي توليدي و خدماتي را نيز براي پرداخت تسهيلات در دستور كار دارد.


مصطفي‌پور، سقف وام‌ها براي رفع نياز‌هاي اشخاص حقيقي را دو ميليون تومان و براي اشتغال را تا پنج ميليون تومان اعلام كرد.
البته به موجب اساسنامه و آيين‌نامه‌ها بانك قرض‌الحسنه مي‌تواند تا سقف 10ميليون تومان تسهيلات بپردازد.
مديرعامل بانك قرض‌الحسنه مهر ايران با مثبت ارزيابي كردن روند پرداخت تسهيلات، حجم منابع بانك را در‌حال‌حاضر بيش از 900ميليارد ريال و مصارف را حدود 500ميليارد ريال اعلام مي‌كند. به گفته وي سرمايه اوليه بانك قرض‌الحسنه مهر ايران 15هزار ميليارد ريال و شعب آن‌لاين اين بانك 230شعبه است.
وي با تاكيد بر اينكه شعب دومنظوره به طور مناسبي پاسخگوي مشتريان اين بانك نبوده‌اند، مي‌افزايد: شعب دومنظوره در شعب مستقل بانك سامان‌دهي شده‌اند.

پرداخت قرض‌الحسنه اجاره مسكن
وي با بيان برخي برنامه‌هاي آينده بانك تصريح مي‌كند: پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه براي كمك هزينه اجاره مستاجران نيز در دست بررسي است. به گفته وي، اعتبار در حساب جاري، ليزينگ قرض‌الحسنه و... از ديگر برنامه‌هايي است كه در آينده‌اي نزديك اعلام خواهد شد.

وي فعاليت‌هاي حساب جاري در بانك را مستلزم عضويت بانك در ساتنا ، اتاق پاياپاي و كسب مجوز از بانك مركزي اعلام كرد كه به علت تشريفات براي احراز مجوزهاي شعب توسط بانك مركزي، به تعويق افتاده است.
به گفته وي شعب بانك داراي مجوز فعاليت هستند، اما نيازمند تاييديه‌هاي نيروي انتظامي و بانك مركزي هستند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

► امكان واريز وجه به حساب‌ ساير بانك‌ها با حساب سيباي بانك ملي
صندوق سرمايه‌گذاري مشترک بانک اقتصادنوين راه‌اندازي شد ◄

مطالب مرتبط
بنر