ده درس موفقیت از بروس لی

پنجشنبه ، 1 اسفند 1392 ، 08:51


در زیر ۱۰ راز بروس لی برای موفقیت در کسب و کار را مشاهده می کنید.

بروس لی بیشتر به عنوان رزمی کار و ستاره فیلم های سینمایی با مضامین هنرهای رزمی مشهور بود، ولی باید گفت که او تاجری حرفه ای، مؤثر و تحسین برانگیز نیز بود. در دهه شصت، او زنجیره کوچکی از استودیوهای کونگ فو باز کرد و در این استودیوها به تدریس سبک خودش که جون فان گونگ فو نام داشت پرداخت. دانش کامل او در این باره و مهارت و استادی او در هنرهای رزمی بود که باعث شد مدرسه هایی که تأسیس کرد موفق شوند. ستاره های مشهور زیادی همچون استیو مک کوئین، جیمز گارنر، چاک نوریس و جیمز کوبرن از شاگردان او بودند.

چیزی که به بروس لی کمک کرد تا موفق شود این بود که او یاد گرفته بود حکمت یک بخش از زندگی اش را در بخش های دیگر زندگی اش اعمال کند. او به سنت و مرزهای مصنوعی دانش اهمیتی نمی داد. او فقط برای آنچه نتیجه می داد اهمیت قائل بود. همین موقع بود که او سبک خودش از کونگ فو را خلق کرد. او در قرض گرفتن تکنیک از شمشیربازی، بوکس و حتی رقص (در سال ۱۹۵۸ او برنده جام قهرمانی رقص چاچا شد) تردید نمی کرد. او از دانش خود در هنرهای رزمی و فلسفه شرقی برای موفق شدن در کسب و کار استفاده می کرد. البته او چیز تازه ای خلق نکرد، ولی ارتباطاتی را می دید که دیگران نمی توانستند ببینند.

اکنون ۴۰ سال است که بروس لی فوت کرده، ولی هنوز برای میلیون ها نفر در سراسر دنیا یک قهرمان باقی مانده است. او این خوشنامی و اعتبار ماندگار را از نوآوری و عدم پذیرش مرزها و محدودیت هایی که جلویش قرار می گرفت، بدست آورده است. او هم مثل بقیه مردم برای شکست ها بهانه داشت، ولی اجازه نمی داد که ترس زندگی او را کنترل کند. او توانایی شگفت انگیزی برای تبدیل رقابت به نفع خودش داشت. در زیر ۱۰ راز بروس لی برای موفقیت در کسب و کار را مشاهده می کنید.

۱۰. فرصت ها را خودتان بسازید.

"سرنوشت به جهنم؛ فرصت هارو من می سازم."

اگر با نگرشی دفاعی به زندگی نگاه کنید، فقط با میان مایگی و حد وسط چیزها مواجه می شوید و هرگز به اوج موفقیت نمی رسید. اگر قرار باشد کارآفرینان جاه طلب قبل از هر کاری فقط منتظر باشد که شرایط مناسب فراهم شود، احتمال دارد که هرگز از مرحله رویا و خیال عبور نکنند و به هدف نرسند. وقتی بروس اولین مدرسه کونگ فو را در ایالات متحده باز کرد، این هنر رزمی در آن کشور ناشناخته بود و نژادپرستی زیادی نسبت به چینی ها در جامعه آمریکایی وجود داشت، ولی او این مسائل را نادیده گرفت و فرصت ها را خودش برای خودش ساخت.

۹. تنها چیزی که مهم است، چیزی است که نتیجه بدهد.

"با هر چیزی مفیدی خودتو تطبیق بده، هر چیز بی مصرفی رو دور بنداز و هر چیزی که ویژه خودته رو اضافه کن."

مدل ها و الگوهای تجاری مفید زیادند و کارآفرینان الهام بخش بسیاری وجود دارند، ولی نیازی نیست که فقط به یک روش متعهد باشید. اشکالی ندارد که کارآفرینان از منابع مختلف چیزهای مختلفی بگیرند و آنها را برای نیازهای خاص خود تغییر دهند. هیچ کس کاملاً درست نمی گوید و هیچ کس کاملاً اشتباه نمی کند. مزیت روش یادگیری بروس لی این است که حکمت مفید هر کاری را بگیر و هر چیزی که نتیجه نمی دهد را نادیده بگیر.

۸. روی نیازهای دیگران تمرکز کن.

"زندگی واقعی زندگی کردن برای دیگران است."

راز موفق بودن در دنیای مدرن کسب و کار این است که چیزهایی فراهم کنید که به نفع زندگی مردم باشد. شاید این توصیه واضح و مشخصی باشد، ولی هنوز کارآفرینان زیادی هستند که امیدوارند با دستکاری در اجناس یا تهیه محصولات بنجل، ثروتمند شوند. بهتر است که برای خدمت به نیازهای مردم تمرکز کنید.

۷. یاد بگیرید که انعطاف داشته باشید.

"می بینید که تنومندترین درخت به راحتی ترک برمی دارد، در حالیکه بامبو یا بید حتی اگر در مقابل باد خم شود، زنده می ماند."

اشتباهی که افرادی که وارد کسب و کار و تجارت می شوند مرتکب می شوند این است که به یک طرح و نقشه زیادی پایبند می شوند. آنها فراموش می کنند که مهم این است که به هدف برسند و طرح و نقشه فقط ابزاری برای رسیدن به هدف است. هیچ نقشه ای روی سنگ حکاکی نشده و باید در واکنش به شرایط متغیر، نقشه را تطبیق داد. وقتی بروس لی اولین مدرسه هنرهای رزمی اش را باز کرد، فقط می خواست پول بیشتری درآورد تا شهریه تحصیلش در کالج را بپردازد، ولی برای بقیه مسائل، چیزها آنطور که او برنامه ریزی کرده بود، پیش نرفت.

۶. چیزها را ساده کنید.

"افزایش روزانه نه، کاهش روزانه بله. غیرضروری ها را دور بینداز."

در تجارت این گرایش وجود دارد که پیچیدگی بیشتر را به موفقیت بزرگتر ربط می دهند. به همین دلیل است که بسیاری از کمپانی ها و شرکت هایی که در ابتدا بسیار موفق بودند، نتوانستند مشتریان خود را راضی نگه دارند. پیچیده کردن مسائل فقط نوآوری را خفه می کند، از خلاقیت جلوگیری می کند و سر راه ارتباط مانع می تراشد. مهم است که کارآفرینان بتوانند روی چیزهای ساده تمرکز کنند.

۵. انتظار نداشته باشید که کارها آسان باشند.

"آرزو نکنید که زندگی راحت و آسان باشد، دعا کنید خدا قدرت تحمل زندگی سخت را به شما بدهد."

بقای کسب و کار در این دنیای پیچیده، جسارت، پشتکار و اعتماد به نفس می خواهد. دنیا همین است و ناله و شکایت در مورد آن هیچ فایده ای ندارد. بروس لی منتظر نشد تا دنیا به او راه راحتی برای رسیدن به موفقیت نشان دهد. در عوض او اراده خود برای مقابله با شرایط زندگی را بیشتر کرد.

۴. از اشتباهات درس بگیرید.

"اشتباهات همیشه قابل بخشش هستند، ولی فرد باید شجاعت اعتراف به آنها را داشته باشد."

بروس لی اولین بار بخاطر بازی در نقش کاتو در فیلم "The Green Hornet" معروف شد. این فیلم فیلم موفقی بود و بروس را در ایالات متحده نیز معروف کرد، ولی او نمی توانست از این حس فرار کند که با قبول این نقش اشتباه کرده بود. او از این تجربه چیزهای زیادی یاد گرفت و به او اراده بیشتری داد تا هیچ وقت ارزش هایی که برایش مهم هستند را بخاطر شهرت یا ثروت نفروشد. امکان ندارد که کارآفرینان بدون اشتباه کردن پیشرفت کنند، مهم این است که بتوانند این اشتباهات را بازبشناسند و از آنها درس بگیرند.

۳. چشمتان را از آنچه مهم است برندارید.

"قرار نیست به هر هدفی برسید، گاهی هدف فقط برای هدفگیری است."

این خوب است که چند هدف کاری داشته باشید، ولی مهمتر آن است که از روند تلاش و کوشش برای رسیدن به آن لذت ببرید. کارآفرینان بسیاری هستند که از این فکر احساس درماندگی می کنند: «وقتی به هدف ایکس برسم احساس خوشحالی و موفقیت خواهم کرد.» مشکل اینجاست که حتی اگر به این هدف برسد، هدف دیگری خواهد داشت که برایش تلاش کند. این یعنی موفقیت همیشه به معنای آن است که به قله کوه بعدی برسید. ولی بهتر است که به اهداف مانند جهت و مسیر و نه یک مقصد جادویی فکر کنید. نیازی نیست که منتظر باشید تا به قله برسید، در حالیکه می توانید از زندگی لذت ببرید.

۲. با حس ضرورت به زندگی بنگرید.

"اگر زندگی کردن را دوست دارید، وقت تلف نکنید، زیرا زمان چیزی است که زندگی را می سازد."

زندگی خیلی کوتاهتر از آن است که بنشینید و منتظر باشید تا اتفاقات خوبی رخ دهد. بروی لی زمانی فوت کرد که ۳۲ سال بیشتر نداشت، ولی خیلی بیشتر از یک فرد معمولی ۸۰ ساله از زندگی کوتاهش استفاده کرده بود. هیچ راهی وجود ندارد تا بفهمید که برای رسیدن به موفقیت چند سال دیگر مانده، بنابراین باید با حس ضرورت به زندگی بنگرید.

۱. به بینش و دیدگاه خود اعتماد کنید.

"من برای تأمین انتظارات شما به این دنیا نیامده ام، شما هم برای تأمین انتظارات من به این دنیا نیامده اید."

بروس لی یک افسانه است، زیرا قبول نکرد که زندگی اش را بر اساس انتظارات دیگران بسازد. او مسیر خودش را ساخت و با نشان دادن توانایی هایش، شخصیتش و دانایی اش، تحسین همگان را برانگیخت. این اراده و خواستن او برای اعتماد و تعهد به بینش شخصی، چیزی است که در میان همه کارآفرینان بزرگ مشترک است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

► بسوزون و خوشگلش کن! (+عکس)
بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز،1 اسفند 92 ◄

مطالب مرتبط
بنر