جریمه بستن سپرده بلندمدت در بانک ها چگونه محاسبه می شود؟

دوشنبه ، 5 اسفند 1392 ، 10:06

جریمه بستن یا اسداد سپرده های بلندمدت یک تا ۵ ساله توسط بانک ها و موسسات مالی و اعتباری چگونه محاسبه می شود؟
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري اخبار بانک بسیاری از شهروندان تاکنون با این مورد مواجه شده اند که در هنگام بستن سپرده بلندمدت توسط بانک مبلغی به عنوان جریمه محاسبه خواهد شد.افتتاح سپرده بلندمدت امتیازی که بانک ها و موسسات مالی و اعتباری برای ماندگاری بیشتر و تشویق مشتریان به سپرده گذاری نرخ هایی بیشتر از حساب های کوتاه مدت پرداخت می کنند.

هرچه تعداد سالهای سپرده در هنگام عقد قرارداد بیشتر باشد نرخ سود نیز بیشتر خواهد شد و این نوع سپرده گذاری ها در بانک ها به سپرده های یک ساله تا ۵ ساله نام گذاری شده اند.

مشتری با تعیین مدت در هنگام افتتاح حساب از بانک می خواهد به او در سررسید های مختلف پرداخت سود نماید و معمولا در بین بانک ها سپرده های یکساله و ۵ ساله طرفداران زیادی دارد.

اما در صورتی که مشتری بخواهد قبل از سررسید سپرده خود را ببندد و پول خود را بردارد بانک می باید بر اساس قوانین و عرف موجود در جامعه مبلغی را به عنوان جریمه لغو قرار داد پرداخت كند.

جالب است بدانید محاسبه جریمه دیرکرد بسته به نوع سپرده متفاوت است و در صورتی که سپرده بصورت ماهانه دریافت سود کند با سپرده ای که در سررسید پرداخت سود می کند متفاوت است.
بطور مثال در صورتی که مشتری سپرده ۵ ساله با نرخ ۲۵ درصد باز کند و قبل از رسیدن دو سال مبلغ خود را برداشت كند بانک محاسبه سود خود را با نرخ یکساله منهای نیم درصد محاسبه و به حساب مشتری واریز می كند.

همچنین برای سپرده فوق در صورتی که سررسیدی باشد جریمه ای معادل نرخ یکساله منهای نیم درصد مبنای محاسبه سود قرار می گیرد.

البته در شرایط موجود و با توجه به نرخ بالای سود در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری رقابت برای پرداخت سود بالا و جذب سپرده ها افزایش یافته و جریمه های بستن سپرده قبل از سررسید کاهش یافته است.هم اکنون برخی از بانک ها برای بستن سپرده قبل از سررسید هیچ گونه جریمه ای در نظر نمی گیرند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► اعلام قیمت پرتقال و سیب شب عید
هزینه ماهیانه خانوار ۴نفره چقدر است ؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر