فصل گرانی دلار رسید

چهارشنبه ، 7 اسفند 1392 ، 14:34

قیمت دلار در حالی در بازار داخلی روند صعودی را پیش گرفته که مولفه های تعیین کننده نشان می دهد، این روند باید متوقف شود.


محافل کارشناسی اعلام می کنند اصلی ترین دلیل رشد قیمت دلار تحت تاثیر انتشار خبر اجرای فاز دوم طرح هدفمندی و همچنین افزایش درخواست برای دلار در آستانه نوروز صورت می گیرد. از سوی دیگر به نظر می رسد حواشی پیرامون بورس نیز سرمایه گذاران خرد را به این نتیجه رسانده که دارایی های خود را به سمت بازار ارز هدایت کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دولت طی سه سال گذشته ۱۸۰ میلیارد دلار برای کنترل نرخ ارز به بازار تزریق کرده است. اما این سیاست کنترلی در دولت قبلی چندان موفق نبوده است. در حال حاضر قیمت دلار روی عدد بیش از 3 هزار تومان تثبیت شده است. اما احتمالا پس از فروکش کردن تب تقاضا، بازهم روند قیمت گذاری دلار نزولی می شود.

اخباری که از فضای بین المللی منتشر می شود نشان می دهد روابط ایران با کشورهای غربی به سمت بهبود حرکت می کند. موسسه گالوپ در تازه ترین نظرسنجی خود که در سطح نخبگان انجام داده به این نتیجه رسیده که ایران از لیست دشمنان امریکا خارج شده است.

در نظر سنجی اخیر گالوپ؛ تعداد افراد آمریکایی که امروز ایران را دشمن کشور خود می شمارند نسبت به دو سال پیش نصف شده است. در این نظر سنجی، چین در این زمینه از ایران و کره شمالی پیشی گرفته است. بر اساس نظرسنجی جدید، ۲۰ درصد آمریکایی ها، چین و ۱۶ درصد آنان کره شمالی و ایران را دشمن کشور خود می شمارند. به نظر افراد مورد نظرسنجی، روسیه با ۹ درصد، عراق با ۷ درصد، افغانستان با ۵ درصد و سوریه با ۳ درصد در مراتب بعدی قرار دارند.

برهمین اساس به نظر می رسد در ادامه مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 حرکت به سمت دستیابی به توافقات بلندمدت تسهیل شود. همین جریان می تواند ورود دلار به بازار ایران را تسهیل کند.

طلا، طلایی شد

رشد قیمت طلا در بازار تهران به طورکامل تحت تاثیر قیت گذاری جهانی این فلز گرانبها قرار دارد. گزارش های رویترز نشان می دهد، اقتصاد امریکا به سمت بهبود حرکت می کند. با این حال سرمایه گذاران بین المللی به شدت نگران وضعیت اقتصادی آمریکا و رشد بدهی های شرکت های دولتی چین هستند. به همین دلیل این گروه، برای سرمایه گذاری در بازار طلا اقدام کرده اند و این مساله موجب شده تا قیمت طلا به بیش از 1341 دلار برسد که بالاترین رشد را  در 4 ماه اخیر به ثبت رساند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که طلا به زودی به بیش از 1350 دلار در هر اونس خواهد رسید و همین امر سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری بیشتر در حوزه طلا ترغیب خواهد کرد. از سوی دیگر روند صعودی قیمت مسکن در آمریکا در ماه دسامبر متوقف شده و این مساله منجر به تشدید نگرانی ها در خصوص وضعیت اقتصادی این کشور می شود. براساس این مولفه ها بهای جهانی طلا همچنان گران می شود و پس از آن قیمت این فلز در بازار تهران نیز رشد می کند. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که آخرین گزارش های رسمی نشان می داد میزان اشتیاق مردم برای خرید آتی سکه کاهش یافته بود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► 4شرط دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها
ثروتمند‌ترین‌های جهان کیستند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر