هنر حفظ نیروهای کارآمد

شنبه ، 10 اسفند 1392 ، 14:54


فاصله بین خود و همکاران تان را زیاد نکنید؛ مدیر سابق و بنیانگذار شرکت خودروسازی ژاپنی هوندا، فقط در اوقاتی که کار اداری داشت در دفترش بود و بقیه زمانش را در کارخانه و در میان کارگران خط تولید می گذراند.

همکاران شما در شرکت ، سرمایه های شما هستند. این گزاره به ویژه درباره کسانی صادق است که صادقانه ، وفادارانه و متعهدانه کار می کنند و در ایام سختی ، امتحان خود را به خوبی پس داده اند.

یکی از کارهایی که تنها از عهده مدیران ناتوان بر می آید این است که انگیزه را در نیروهای خود از بین ببرند. تنها یک مدیر می تواند کارمندی که با شور و حرارت و علاقه کار می کند را به توده از یخ تبدیل کند که از نخستین دقیقه کار روزانه ، انتظار پایان ساعات کاری را می کشد.

درست است که شما مدیر و کارآفرین هستید و حقوق همکاران تان را می پردازید و از نظر اداری در جایگاه بالاتری هستید ولی یادتان نرود که بار شرکت ، علاوه بر این که بر دوش شماست ، بر دوش مجموعه همکاران تان نیز هست. شما و آنها ، به یکدیگر نیاز متقابل دارید.

برای حفظ انگیزه و مهم تر از آن ، کرامت انسانی همکاران تان ، کارهای متعددی می توانید انجام دهید ؛ از جمله:

- در اموری که به آنها مربوط می شود ، با آنها مشورت کنید. حرف هایشان را مشتاقانه گوش کنید و بدانید که ممکن است آنها به دلیل درگیری مستقیمی که با وظیفه شان دارند ، نظراتی داشته باشند که هرگز به ذهن شما خطور نکند. ممکن است برخی از حرف های آنان، حتی اگر مستقیماً کاربرد نداشته باشند ، ولی به شما ایده بدهند.

همین که کارمندتان بداند که شما به او و اندیشه هایش احترام قائل هستید و برای شنیدنش وقت می گذارید ، بسیار مهم و انگیزه بخش است.

- فاصله بین خود و همکاران تان را زیاد نکنید. "سوئی چیرو هوندا" ، مدیر سابق و بنیانگذار شرکت خودروسازی ژاپنی هوندا، فقط در اوقاتی که کار اداری داشت در دفترش بود و بقیه زمانش را در کارخانه و در میان کارگران خط تولید می گذراند.

- نسبت به تأمین مالی کارمندان تان ، خساست نکنید. حقوق قانونی شان را بپردازید و کمی هم گشاده دست باشید. اگر نیاز به وام ، مساعده و قرض الحسنه داشتند ، تا حد امکان و معقول تأمین کنید و اگر نتوانستید، شرایط را توضیح دهید تا همکارتان احساس نکند شما علیرغم توانایی دریغ کردید.

- همکاران خوب تان را سورپرایز کنید. می توانید یک روز بدون اعلام قبلی ، برای همکاری که سال هاست با شما همکاری کرده ، مراسم کوچک نکوداشت بگیرید؛ از همکاران بخواهید دقایقی دست از کار بکشند و به سخنان شما در تجلیل از همکارتان گوش دهند و سپس تشویقش کنند. هدیه و لوح تقدیری به او بدهید و از این مراسم ساده ، عکس بگیرید و در سایت شرکت بگذارید.

یا در روز تولد همکاران تان می توانید ولو با نوشتن جمله تبریک بر روی پنل شرکت، احساس خوبی را در او به وجود بیاورید؛ حال اگر هدیه ای کوچک هم دادید که چه بهتر.

- در ارتقای سطح علمی و مهارت های همکاران تان کوشا باشید و بکوشید همانند یک پدر، آنها را حمایت علمی کنید.

- با آنها جلسات گروهی بگذارید؛ اوضاع شرکت ، اعم از مشکلات و موفقیت ها را با آنان در میان بگذارید. راهبردتان این باشد که همکاران تان احساس غربت نکنند. این البته به معنای در میان گذاشن و افشای همه مسائل و اسرار شرکت نیست. مهم این است که همکاران تان در جریان روند کلی امور باشند.

- هر از گاهی یکی از همکاران تان را به اتاق خود دعوت کنید ، با هم یک چایی بخورید و از او بخواهید در مورد کارش ، مشکلاتش و پیشنهادها و انتقادهایش حرف بزند. اگر درباره مشکلات خودش نیز حرف زد ، همدردی و در صورت امکان کمکش کنید.

- گاهی اوقات با همکاران تان برنامه های تفریحی بگذارید، مانند رفتن به سینما ، سفری کوتاه یا مسابقه فوتبال.

-  در ادبیات رسمی شرکت ، آنها را "همکار" بنامید نه کارمند و کارگر و پرسنل و نظایر این.

آنچه در سطرهای فوق آمد، تنها بخشی از کارهایی است که می توانید برای حفظ و ارتقای انگیزه همکاران تان داشته باشید.
حفظ نیروهای خوب ، هنری است که اگر مدیر خوبی باشید از دست تان بر می آید و الا بعد از مدتی متوجه می شوید که شرکت شما تبدیل به مدرسه کارآموزی شده که می آیند و کارها را یاد می گیرند و جذب شرکت های رقیب می شوند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 10 اسفند 92
محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان ◄

مطالب مرتبط
بنر