گلايه‌‏هاي مدير عامل بانک قرض‌‏الحسنه مهر در سالروز تاسيس

يكشنبه ، 24 آذر 1387 ، 10:44

در ابتداي شکل‌‏گيري بانک قرض‌‏الحسنه قرار بر اين بود تا منابع قرض‌‏الحسنه بانک‌‏ها در اختيار بانک قرض‌‏الحسنه مهر ايران قرار بگيرد که اين اتفاق نيفتاد.

غلامرضا مصطفي‌‏پور، مدير عامل بانک قرض‌‏الحسنه مهر ايران در سالگرد تاسيس بانک قرض‌‏الحسنه مهر  به بيان گلايه‌‏هاي نگفته خود پرداخت و گفت: ابتدايي که اين بانک به وجود آمد مقرر بر اين بود که منابع قرض‌‏الحسنه بقيه بانک‌‏ها دراين بانک متمرکز شود اما اين اتفاق نيفتاد و به رغم اينکه اين موضوع جزء شروط آن زمان بود، محقق نشد و يکي از گلايه‌‏هاي ما از متوليان امر همين است، اما زياد گلايه‌‏مان را مطرح نمي‌‏کنيم.


وي در پاسخ به اين سؤال که بانک قرض‌‏الحسنه مهر ايران خرده بانکداري انجام مي‌‏دهد و با توجه به اينکه عمده منابع آن از محل پس‌‏اندازهاي مردمي جذب و جلب مي‌‏شود، آيا نگران نيستيد که با تشديد شرايط تورمي و ناتواني مردم در پس‌‏انداز منابع خود را از دست بدهيد و با مشکل کمبود منابع مواجه شويد؟، گفت: من براي اينکه که يک پاسخ ملموس به شما بدهم بايد بگويم حجم پول در گردش و نقدينگي در جامعه تقريباً يک مقدار ثابت و يا داراي رشد است و در شرايط تورم اين نقدينگي کشور کاهنده نيست.


مصطفي‌‏پور اظهار داشت: بخش زيادي از نقدينگي در بانک‌‏هاست و وقتي تورم و گراني ايجاد مي‌‏شود، اين پول از دست عده‌‏اي خارج شود و در دست عده ديگري قرار مي‌‏گيرد، لذا اين پول در داخل بانک و شبکه بانکي کشور است و مانده منابع بانک کاهش پيدا نمي‌‏کند بلکه کارايي اين پول کاهش پيدا مي‌‏کند.


مديرعامل بانک قرض‌‏الحسنه مهر ايران افزود: بانک قرض‌‏الحسنه مهر ايران که در حال حاضر 800 ميليارد ريال منابع دارد با اين منابع يک قدرت خريد براي دريافت‌‏کنندگان تسهيلات به وجود مي‌‏آورد. در شرايطي که تورم ايجاد بشود، اين 800 ميليارد ممکن است افزايش پيدا کند و به 1600 ميليارد ريال برسد؛ اگرچه ممکن است قدرت خريد اين 1600 ميليارد که بانک تسهيلات پرداخت مي‌‏کند معادل آن قدرت خريد قبلي نباشد، در اين صورت حرف شما درست است ولي بانک منابعي را که جمع‌‏آوري مي‌‏کند، همان منابع را تسهيلات پرداخت مي‌‏کند.


مصطفي‌‏پور افزود: بانک از محل تسهيلات براي خودش سود ايجاد نمي‌‏کند. سود بانک اينجا نيست. وقتي بانک منابع مردمي را مي‌‏گيريد و پس از کسر سپرده قانوني و ذخيره احتياطي به مردم وام مي‌‏دهد، از محل اين گردش پول براي بانک سودي عايد نمي‌‏شود که اگر بشود، حرام و ربا است.


وي افزود: اين 4 درصدي که در بانک قرض‌‏الحسنه کارمزد مي‌‏گيريم، هزينه فعاليت ماست. سود بانک ما از محل خدمات بانکي است و بانک تلاش مي‌‏کند که هرچه بيشتر خدمات ارائه کند و در قبال اين خدماتي که ارائه مي‌‏کند، هرچه بيشتر کارمزد دريافت کند.


مصطفي‌‏پور تصريح کرد: در شرايط تورمي، هزينه‌‏هاي بانک افزايش پيدا مي‌‏کند؛ به خصوص هزينه‌‏هاي پرسنلي و هزينه‌‏هاي اداري، منتها بانک با افزايش ارائه خدمات سعي در افزايش سود خود دارد و معتقد است که با افزايش تورم نرخ خدمات افزايش پيدا مي‌‏کند. بنابراين راحت مي‌‏توان مشتريان را حمايت کرد تا هزينه‌‏ها در نقطه سر به سر و يا حتي در نقطه سود قرار بگيرد.


مدير عامل بانک قرض‌‏الحسنه مهر ايران افزود: با وجودي که بانک قرض‌‏الحسنه مهر ايران تبليغات کمي کرده و مبلغانش رسانه‌‏ها بودند، ولي ما 800 ميليارد ريال منابع جذب کرديم. ما براي مخاطبين خود با پرداخت تسهيلات ذاتي و جوهري چسبندگي ايجاد کرديم و هفته‌‏اي نبوده که نرخ رشد منابع اين بانک زير 4 درصد باشد. به طور متوسط ما هرماه تقريباً 19 درصد رشد داريم. اين يک رکورد در شبکه بانکي کشور است.


وي در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار ما مبني بر اينکه آيا در صدد پرداخت جايزه به مشتريان خود هستيد يا خير؟ گفت: اميدواريم که بتوانيم به جايي برسيم که به ما مجوز اهداي جوايز بدهند، من معتقدم بانک قرض‌‏الحسنه مهر ايران هنوز در مرحله طفوليت است. به مرورزمان که رشد پيدا کند، فضاها را براي خودش باز مي‌‏کند.
مصطفي‌‏پور افزود: طفل وقتي 7 ساله شد، يواش‌‏يواش مي‌‏رود سواد ياد مي‌‏گيرد و ورزش مي‌‏کند و... لذا من معتقدم که در آينده بانک ابزارهاي کافي را براي معرفي خودش به بازار و در جامعه به دست مي‌‏آورد و قاعدتاً بايد در آينده ورود پيدا کند در بخش اعطاي جوايز به سپرده‌‏گذاران، چراکه اين امر يک فعاليت ارزشي است و مستحب است. اگر کسي به کسي قرض داد، قرض‌‏گيرنده بايد در زمان اداي دين آن را به نحو احسن ادا کند، بانک ما هم مي‌‏خواهد به سپرده‌‏گذاران خود اداي دين کند و جايزه بدهد.


مدير عامل بانک قرض‌‏الحسنه مهر ايران تصريح کرد: الان ما محدوديتي براي اعطاي جوايز نداريم و منتظر هستيم تا بتوانيم ابزارهاي خدماتي گسترده و وسيع داشته باشيم؛ حداقل حساب جاري‌‏مان فعال باشد تا تبليغات ما واقعي باشد. ما چون حساب جاري‌‏مان فعال نشده، نمي‌‏توانيم خدمات ساتنا ارائه کنيم.
مصطفي‌‏پور اظهار داشت: بانک درصدد است منابع خود را تقويت کند و با وجود داشتن يک ابزار در جذب منابع و نداشتن تنوع در محصولات مثل سپرده کوتاه‌‏مدت يا سپرده بلندمدت و حساب جاري که در بانک‌‏هاي ديگر ارائه مي‌‏شود، اميدوار است متوسط منابع پس‌‏انداز قرض‌‏الحسنه شعب خود را نزديک به همه بانک‌‏هايي که بيش از 70 سال تجربه فعاليت بانکي دارند، کند.


وي در رابطه با تسهيلات پرداختي بانک قرض‌‏الحسنه افزود: تسهيلاتي که ما پرداخت مي‌‏کنيم تعريف شده است. يک بخش قرض‌‏الحسنه ازدواج است که فقط به معرفي شده‌‏هاي صندوق مهر امام رضا پرداخت مي‌‏شود، گروه ديگر کمک هزينه درمان بيماري است. افرادي که مشکلات درمان بيمارستاني دارند تا سقف تسهيلات دو ميليون تومان در وجه بيمارستان تسهيلات مي‌‏گيرند.


مصطفي‌‏پور افزود: اگر افرادي باشند که بيمار باشند و موضوع‌‏شان بيمارستاني نباشد تا سقف 500 هزار تومان کمک هزينه درمان به آنها تعلق مي‌‏گيرد. کمک هزينه تعمير مسکن مشروط بر اينکه مستندات کافي را ارائه کند تا سقف 2 ميليون تومان براي تعمير مسکن به او تعلق مي‌‏گيرد. براي تأمين و يا رهن مسکن با ارائه مستندات کافي تا سقف 2 ميليون تسهيلات اعطا مي‌‏شود. براي ايجاد اشتغال کارگاه‌‏ها و واحدهاي توليدي و خدماتي فعلاً تا سقف 5 ميليون تومان مشروط بر اينکه اشتغال ايجاد شود، پرداخت مي‌‏کنيم. براي کسبه جزء و کساني که مي‌‏خواهند لبنياتي و يا خواربار فروشي راه‌‏اندازي کنند و نياز به برخي تجهيزات از جمله ترازو و باسکول دارند تا سقف 5 ميليون تومان وام قرض‌‏الحسنه دريافت مي‌‏کنند. ابزارهاي جديدي را مي‌‏خواهيم مورد استفاده قرار دهيم؛ از جمله آنها اعتبار در حساب جاري قرض‌‏الحسنه است که نياز دارد تا بسترهاي قانوني آن فراهم شود و مجوز آن صادر شود.


مدير عامل بانک قرض‌‏الحسنه در خصوص مطالبات معوق اين بانک گفت: تاکنون مانده مطالبات معوق و سررسيد گذشته و لاوصول اين بانک صفر ريال بوده است. اين يکي از موفقيت‌‏هاي بزرگ بانک است.


وي در پاسخ به اين سؤال که به نظر نمي‌‏رسد موعد پرداخت تسهيلات سر رسيد شده باشد، بنابراين نداشتن مطالبات معوق طبيعي است، گفت: ما از سال 1386 داريم تسهيلات پرداخت مي‌‏کنيم و تمام تسهيلات‌‏مان هم با اقساط ماهيانه و مساوي است. ما برج 6 سال 86 افتتاح‌‏مان بود و از سال 86 شروع کرديم. ما تمهيداتي را در نظر گرفتيم که مانع از مطالبات معوق شد. مانده تسهيلات و يا به عبارتي گردش مالي‌‏مان بيش از 300 ميليارد ريال است و منحني پرداخت هم صعودي است.


وي در پاسخ به اين سؤال که نگران اين نيستيد در بازار رقابتي آسيب ببينيد، گفت: ما نگران نيستيم، چون تا الان وضعيت به اين صورت بوده که سهم خودمان را در بازار بين بانکي افزايش داديم الان بالاي يک درصد تا يک و نيم درصد است ولي روندمان روبه صعود است، يعني بازار بين بانکي به نفع ما کنار رفته است، درست است که ما در اين مسابقه آخرين نفر بوديم اما به نفرهاي جلومان نزديک شديم.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► آغاز پرداخت وام 4 ميليوني ازدواج
آلمان بانک های ایران را هدف می گیرد ◄

مطالب مرتبط
بنر