توزیع ایران چک های ۱۰۰ هزار تومانی تورم زاست؟

سه شنبه ، 13 اسفند 1392 ، 14:37


این مساله هیچ تاثیری در تورم ندارد، بلکه به چرخش سهل‌تر پول نیزکمک می‌کند؛ دلیل اصلی تورم سوء مدیریت در نقدینگی اسکناس‌های چاپ شده است.
از نیمه اسفند ماه در حالی چک‌های ۱۰۰هزار تومانی قرار است در بازار توزیع شود که توزیع آنها در بازار با اما و اگرهای بسیاری روبه‌رو است.

بهمن سال ۱۳۸۹ بود که به دستور رییس وقت بانک مرکزی، ایران چک‌های ۱۰۰هزار تومانی جمع آوری شد. محمود احمدی، دبیرکل سابق بانک مرکزی درباره علت این کار گفته بود: «بانک مرکزی در راستای مبارزه با جرم پولشویی که در برنامه پنجم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است، از بهمن ماه سال گذشته تاکنون جمع‌آوری چک‌پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی را در دستور کار خود قرار داده است.»

این در حالی است که مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی از ورود ایران چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی از چند روز آینده به بازار خبر داده است. بهزاد غیاثوند با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تا سه روز آینده برحسب نیاز مردم، ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی وارد بازار می‌شوند.

این در حالی است که بسیاری از اقتصاد دانان بر این باورند که ورود چک پول به بازار تورم را افزایش می‌دهد.


چک پول تورم زاست

دکتر مصطفی صفاری، مدرس دانشگاه در این باره اظهار داشت: پول در اقتصاد وسیله‌ای برای مبادله، سنجش ارز، ذخیره ارزش و پرداخت‌های آنی است.

وی تصریح کرد: چک پول در اصل پول نیست و در تمام دنیا فقط بانک مرکزی ایران اقدام به انتشار آن می‌کند؛ به طوری که در دنیا پرداخت‌ها به وسیله پول، چک و کارت‌های اعتباری انجام می‌شود.

صفاری خاطرنشان کرد: در دولت نهم همه بانک‌ها اقدام به تهیه چک پول به نام خود کردند و بانک مرکزی نیز نسبت به چاپ و تزریق بی‌رویه آن اقدام کرد؛ بدون این‌که این چک پول‌ها پشتوانه پول محسوب شوند.

این کارشناس اقتصادی گفت: ورود چک پول به چرخه اقتصاد، تورم‌زاست و برخلاف ادعاهای دولتمردان نمی‌تواند پشتوانه خوبی برای پول باشد.

وی ادامه داد: پشتوانه پول در اصل طلا، دلار و ارزهای خارجی است و انتشار خبر بازگشت مجدد ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی با بازار خبر خوبی نبوده و نگران‌کننده است.

به اعتقاد وی، اگر بانک مرکزی به سمت انتشار پول به جای چک پول نرود، به‌طور قطع شاهد افزایش چشمگیر تورم خواهیم بود.

کمک به سهل‌تر شدن تجارت با چک پول

البته شاهین شایان‌آرانی معتقد است: در هر مقطعی دولت‌ها بر اساس اقتضاهای زمان ممکن است تغییر کند.

به گفته وی، با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور، حتی اسکناس‌های ۱۰ و ۵ هزار تومانی پاسخگوی نیاز مردم نیست، بنابراین توزیع چک پول می‌تواند با حل این مساله کمک کند.

شایان‌آرانی ادامه داد: چک پول در بازار قابل ردیابی و رسیدگی است و به نقل و انتقالات کمک فراوانی می‌کند؛ در حالی که اسکناس قابل ردیابی و پیگیری نیست.

وی درباره علت توزیع مجدد چک پول‌های ۱۰۰هزار تومانی توضیح داد: شاید بانک مرکزی می‌ترسد با چاپ پول درشت زمینه‌های پولشویی را فراهم کند، بنابراین با توجه به نیاز جامعه توزیع چک پول‌های ۱۰۰هزار تومانی می‌تواند در این مقطع مفید باشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: به اعتقاد بنده مبادلات اقتصادی در کشور اکنون نیازمند اسکناس‌های ۲۰، ۵۰ و حتی ۱۰۰هزار تومانی است.

وی درباره علت این مساله بیان کرد: حمل و نقل اسکناس‌های ۲ و ۵هزار تومانی عاقلانه نیست و همچنین چاپ آنها هزینه‌های زیادی برای کشور دارد.

آرانی تاکید کرد: توزیع این چک پول‌ها هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد، بلکه سبب می‌شود تا مردم پول خرد با خود حمل نکنند و به سهولت حمل نقدینگی نیزکمک فراوانی می‌کنند.

وی اظهار داشت: اسکناس زیاد در چرخه معاملات مشکلات فراوان ایجاد می‌کند و سبب آلودگی و هزینه‌های مضاعف می‌شود.

شایان‌آرانی درباره نظر برخی اقتصادانان چک پول را عامل افزایش تورم می‌دانند، خاطرنشان کرد: این مساله هیچ تاثیری در تورم ندارد، بلکه به چرخش سهل‌تر پول نیزکمک می‌کند؛ دلیل اصلی تورم سوء مدیریت در نقدینگی اسکناس‌های چاپ شده است.

اقتصاد پرس

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► از ایمیل یکبار مصرف چه می‌دانید؟!
بیشترین و کمترین نابرابری در کدام استان هاست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر