اصلی‌ترین عوامل رکود تورمی چیست؟

چهارشنبه ، 14 اسفند 1392 ، 11:22


یک اقتصاددان با بیان این‌که نباید رکود تورمی را تنها به طرف تقاضا ربط داد گفت: در طول سال‌های گذشته تمام رفتارهای پولی در کشور در جهت تضعیف تولید بوده است.

عباس شاکری درباره دلایل ایجاد رکود تورمی در یک اقتصاد عنوان کرد: رکود تورمی وقتی شکل می‌گیرد که حرکت منحنی عرضه کل بیش از تقاضای کل باشد. در حالت عادی وقتی تورم افزایش پیدا کند حدی از اشتغال نیز ایجاد می‌شود امری که در ایران محقق نشد.

وی ادامه داد: بسیاری از تحلیلگران در طول سال‌های گذشته تمامی مشکلات را به گردن بالا رفتن نقدینگی می‌انداختند هر چند این امر به بالا رفتن تورم می‌انجامد تاثیرات بسیاری از جمله نبود تعادل بین تورم و افزایش دستمزدها را به وجود آورد اما دلیل اصلی رکود تورمی نبود.

این اقتصاددان با اشاره به برخی نابسامانی‌ها در اقتصاد ایران عنوان کرد: وقتی در یک کشور شاخص کل رشد اقتصادی به منفی ۵.۸ درصد می‌رسد چطور امکان دارد در همان سال بعضی از شرکتها بیش از صد درصد سود کنند. این امر نشان می دهد سود به سمت تولیدکننده نرفته و به دیگر بخش‌ها کشیده شده است.

شاکری با بیان این‌که قدرت خرید در میزان تقاضا نقش بسزایی ایفا می کند عنوان کرد: در طول سال‌های گذشته وقتی قیمت برخی اجناس بالا رفت منحنی تقاضای آن‌ها کاهش چشمگیری یافت مانند آنچه امروز در بازار خودرو و مسکن می بینیم که اقشار بسیاری از مردم توانایی خرید آن را ندارند.

وی با اشاره به تجربه دیگر کشورها در این زمینه اظهار کرد: در آمریکا وقتی سود خودروسازان بالا رفت به جای این که تولید خود را افزایش دهند که بر منحنی عرضه و تقاضا تاثیر منفی می‌گذاشت وارد بورس شدند تا بیش از تقاضا تولید صورت نگیرد. علت رکود تورمی مشکل بر تولید و در طرف عرضه است و نباید تنها این مساله را به بخش تقاضا ربط داد.

رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تاکید کرد: در طول سال‌های گذشته شوک درمانی و بی ثباتی پولی عامل اصلی ایجاد رکود تورمی بوده است. هرگز تورم برای تولیدکننده مطلوب نیست و این مساله باعث خروج سرمایه‌ها از بخش تولید می‌شود.

ایسنا

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز 14 اسفند 92
پردرآمدترین "مشاغل IT" در سال ۲۰۱۴ ◄

مطالب مرتبط
بنر