موجودی حساب ذخیره ارزی منفی است

يكشنبه ، 24 آذر 1387 ، 16:08

محمد ستاریفر، رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در نشست عصر دیروز همایش نفت، توسعه و دموکراسی به انتقاد از وابستگی بالای دولت نهم به درآمدهای نفتی پرداخت.

 اصل 45 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درباره انفال و مالکیت مشاع منابع طبیعی است که درباره نفت به فراموشی سپرده شده است.محمد ستاری فر ، رئیس اسبق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان این سخن گفت ": پاسداری از قانون وظیفه همه است و بر این اساس بدون هیچ تعارفی از رهبری تا من و شما باید از قانون صیانت کنیم ".ستاری فر با اشاره به کردار دولت نهم در اقتصاد و نتایج زیان بار آن تصریح کرد ":دولت نهم در حال حاضر دچار غفلت و خطاست . غفلت در انجام وظیفه نظیر آنکه امروز حراست از منازل و کوچه ها با مردم است و از سویی دیگر این دولت با دخالت در بازار که جای مردم است دچار خطا شده است. "


این کارشناس اقتصاد تاکید کرد که دولت نهم در انجام وظیفه طبیعی خود دچار غفلتی روشن است اما به جای اصلاح خود سعی دارد تا هر چه بیشتر خطای گسترش حضور خود در بازار و اقتصاد کشور را تکرار کند.


به گفته ستاری فر اگر کشوری مثل ترکیه یا چین بخواهد که 420 میلیارد دلار درآمد داشته باشد باید لااقل 4200 میلیارد دلار صادرات داشته باشد و این در حالی است که دولت نهم در سه سال و نیم گذشته از قبل صادرات نفت خام 420 میلیارد دلار کسب درآمد کرده است. ستاری فر گفت ": این مبلغ درآمدی باد آورده است که به تاراج داده شده است."


وی با اشاره به تاسیس حساب ذخیره ارزی در سال 1377 خورشیدی توسط دولت پیشین خاطرنشان ساخت ": در حال حاضر تنها 30 میلیارد دلار بر اساس آمارهای بانک مرکزی در این حساب وجود دارد و این در حالی است که 14 میلیارد دلار آن از دولت خاتمی به جای مانده است ".


وی افزود ": بیش از 18 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی به بخش خصوصی وام اعطا شده است و 69 میلیارد دلار نیز تعهدات این حساب است که با این وصف می توان گفت که رقم حساب دخیره ارزی منفی است."


ستاری فر در ادامه سخنان خود یادآور شد ": در سالهای 84 تا86 بیش از 197 میلیارد دلار به بانک مرکزی از قبل درآمدنفت پرداخت شده و رئیس جمهوری هم از بودجه 29 میلیارد دلاری به عنوان بودجه انقباضی یاد کرده اند که با این حساب در طول سه سال گذشته باید 90 میلیارد دلار به عنوان بودجه برداشت و اکنون نزدیک به 108 میلیارد دلار در حساب ذخیره ارزی موجود باشد که نیست ".


وی یادآور شد که اگر سخنان رسمی مطرح شده در مجلس هفتم را دراین باره در نظر بگیریم باید بگوییم که در حال حاضر کشور باید از حساب ذخیره ارزی 132میلیارد دلاری بهرمند باشد که چنین نیست ".

این کارشناس اقتصاد و از دولتمردان پیشین تصریح کرد " : اگر دولت بخواهد امسال هم براساس ضوابط سال 1380 خورشیدی و برنامه سوم توسعه بودجه نویسی کند نزدیک به 85 میلیارد دلار پول نیاز دارد که 65 تا 70 میلیارد دلار آن متکی به درآمد نفت خواهد بود."


به گفته وی دولت محمود احمدی نژاد وابسته ترین دولت جمهوری اسلامی به درآمدهای نفت فروشی است.
ستاری فر که در دولت پیشین مدیریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی را عهده دار بود بر این باور است که دولت های وابسته به درآمد نفت نمی توانند مقدمه ایجاد دموکراسی در جامعه را پدید آورند.


یادآور می شود که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به دستور رئیس دولت نهم سال گذشته منحل اعلام شد .

منبع: خبر آنلاین

► رويکرد بانک صنعت و معدن توجه به طرح هاي زودبازده است
پرداخت وام 5 میلیون تومانی به صنوف ◄

مطالب مرتبط
بنر