يزد ارزان‌ترين مقصد گردشگري

يكشنبه ، 18 اسفند 1392 ، 14:43


حسيني اظهار داشت: هتل هاي لوكس بايد گران باشند زيرا اگر گردشگراني كه از وضعيت مالي خوبي برخوردار باشند، در كشور خودمان هزينه نكنند، همين رقم را در هتل هاي تركيه و دبي هزينه مي كنند.
در حالي كه اين روزها تب و تاب رزرو هتل در بسياري از استان‌هاي كشور از جمله يزد بالا گرفته، هتل‌هاي يزد ديگر ظرفيتي براي پذيرش ندارد و ارزانتر بودن خدمات در اين استان، سبب جذب تعداد زيادي گردشگر به اين استان شده است.

به گزارش مهر، تقريبا دهم اسفندماه بود كه تمام هتل‌هاي يزد از هتل هاي سنتي گرفته تا هتل‌هاي بي‌ستاره و چند ستاره، اعلام كردند؛ ظرفيت تكميل است و تا پايان فروردين ماه، تمامي اتاق‌ها و تخت‌ها رزرو شده است.

البته ظرفيت منازل استيجاري هنوز تكميل نيست و مسافران مي توانند حتي در خود ايام تعطيلات نوروز نيز براي رزرو البته به صورت حضوري اقدام كنند.

در حالي كه چندي پيش فهرستي از قيمت يك شب اسكان در هتل هاي سراسر كشور منتشر شد و در برخي نقاط ارقام فراتر از ميليون براي يك شب بود، يزد همچنان خدمات ارزان به مردم ارائه مي دهد و به رغم همه گراني هايي كه اتفاق افتاده، نرخ هتل ها در يزد از ساير نقاط كشور ارزانتر است.

مديركل ميراث فرهنگي استان يزد در اين زمينه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: يزد از جمله استان‌هايي است كه ظرف چند سال گذشته، از حالت يك شهر عبوري خارج شده و خود به عنوان مقصدي براي گردشگري مورد توجه قرار گرفته است.

عدم اطلاع رساني سبب مغفول ماندن ظرفيت گردشگري در يزد شد

محمدمهدي شرافت با بيان اينكه جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي يزد سبب جذب مسافران شده و عدم اطلاع رساني در دهه هاي گذشته سبب شده بود تا ظرفيت گردشگري يزد مغفول بماند، عنوان كرد: با اطلاع رساني در مورد جاذبه هاي تاريخي و طبيعي استان يزد، طي چند سال اخير شاهد حضور چشمگير گردشگران در اين استان هستيم.

وي ادامه داد: علاوه بر جاذبه هاي تاريخي و طبيعي، نرخ ارزانتر خدمات سبب جذب مسافران به اين استان شده است به نحوي كه سفر به استان يزد براي بسياري از مسافران ارزانتر از استانهاي همجوار اين استان تمام مي شود.

شرافت از جمله اين خدمات به اسكان در استان يزد اشاره كرد و افزود: در استان يزد به ويژه در ايام نوروز، براي هر سليقه و هر توان مالي امكان اسكان وجود دارد به نحوي كه در نوروز 93، از اسكان رايگان تا شبي 270 هزار تومان براي گردشگران نوروزي در نظر گرفته شده است.

وي عنوان كرد: چند پارك در سطح شهر يزد و ساير شهرستان هاي استان يزد براي چادر زدن مسافران در نظر گرفته شده و امكانات رفاهي نظير آب قابل شرب، نمازخانه، سرويس هاي بهداشتي و ... پيش بيني شده كه اسكان در آنها كاملا رايگان است و معمولا نيز مورد استقبال قرار مي گيرد.

هتل ها از شبي 170 تا 270 هزار تومان براي هر نفر

شرافت عنوان كرد: هتل هاي يزد نيز بسته به نوع خدماتي كه ارائه مي دهند از شبي 170 هزار تومان تا 270 هزار تومان براي هر نفر وجود دارد.

وي يادآور شد: منازل استيجاري و هتل آپارتمان ها نيز نرخ هاي ارزانتري دارند و بسته به متراژ و امكانات از شبي 30 تا شبي 200 هزار تومان در اختيار مسافران نوروزي قرار مي گيرند.

مديركل ميراث فرهنگي  استان يزد، اسكان در مدارس را نيز يكي ديگر از خدمات اسكان در سفرهاي نوروزي در استان يزد اعلام كرد و افزود: در مدارس نيز بسته به نوع تجهيزات و خدمات، فرهنگي يا فرهنگي نبودن مسافران و ... از شبي 10 تا شبي 35 هزار تومان براي هر كلاس درس با امكانات اوليه اجاره داده مي شود.

برخي از مسافران و مردم يزد با اين وجود نسبت به نرخ هتل ها در يزد گلايه دارند و معتقدند در سال گذشته، هتل ها با نرخ هاي بسيار بالاتري اتاق هاي خود را در اختيار مسافران قرار مي دادند.

خدمات اجباري تورهاي مسافرتي هزينه‌هاي اسكان در يزد را افزايش داده است

در بررسي كه خبرگزاري مهر در استان يزد انجام داد، نرخ هتل هاي لوكس معمولا همان شبي 270 هزار تومان است اما با توجه به برخي خدمات اجباري، هزينه اقامت در همين هتل هاي شبي 270 هزار توماني، براي هر نفر حتي تا 1.5 ميليون تومان نيز تمام مي شود.

در بررسي كه از يكي از هتل ها انجام شد، پذيرش هتل ظرفيت را تكميل اعلام كرد اما براي كسب اطلاع از خدمات هتل ها و نرخ ها، شماره يكي از آژانس هاي مسافرتي در اختيار خبرنگار مهر قرار گرفت.

مسئول يكي از آژانس هاي مسافرتي كه در خيابان شهيد مطهري يزد واقع است در مورد شرايط اسكان در يكي از هتل هاي معمولي يزد گفت: حداقل اقامت در هتل سه روز است و هر اتاق به شرط اسكان سه روزه در اختيار مسافر قرار مي گيرد.

وي عنوان كرد: تمامي وعده هاي غذايي شامل صبحانه، ناهار و شام نيز بايد در هتل صرف شود ضمن اينكه تورهاي گردشگري از مناطق مهريز، صدوق و تفت نيز طي اين سه روز براي گردشگران در نظر گرفته شده است.

با اين حساب، گردشگران هنگامي كه هتل را رزرو مي كنند در واقع وارد يك تور مسافرتي شده اند و تمام اوقات سفر توسط تورها براي آنها برنامه ريزي مي شود.

اقامت در هتل‌هاي لوكس نفری 1.5 ميليون تومان

در چنين شرايطي با يك حساب سرانگشتي واضح است كه رقم اسكان هر نفر به يك و نيم ميليون تومان هم مي‌رسد به نحوي كه هر نفر بابت يك شب بايد به هتل‌هاي لوكس 270 تومان پرداخت كند كه الزام براي سه شب اقامت اين رقم را به 810 هزار تومان مي‌رساند.

رقم شش وعده صبحانه، شش وعده ناهار و شش وعده شام به همراه تورها كه به اين ميزان اضافه شود، يك و نيم ميليون تومان براي هر نفر رقمي منطقي به نظر مي‌رسد.

با اين اوصاف معاون عمراني استاندار يزد معتقد است كه حتي با اين شرايط هم، هنوز نرخ هتل هاي يزد ارزانتر از استانهاي  همجوار نظير اصفهان و كرمان است.

سيد محمدرضا سيد حسيني اظهار داشت: هتل هاي لوكس بايد گران باشند زيرا اگر گردشگراني كه از وضعيت مالي خوبي برخوردار باشند، در كشور خودمان هزينه نكنند، همين رقم را در هتل هاي تركيه و دبي هزينه مي كنند.

وي بيان كرد: اما هتل هاي معمولي بايد نرخي تعادلي داشته باشند تا براي همه مردم امكان استفاده از آن فراهم باشد.

تنها 20 درصد هزينه هاي پرداختي از سوي مسافران عايد هتلداران مي شود

سيدحسيني عنوان كرد: بايد توجه داشت كه سرمايه گذاراني كه هتل مي سازند، معمولا در بقيه ايام سال سرمايه آنها راكد است و در ايام نوروز نيز تنها 20 درصد از هزينه هر مسافر به او مي رسد و بقيه نصيب تورهاي گردشگري و آژانس هاي مسافرتي مي شود.

گرچه نظارت بر وضعيت خدمات رساني نيز بايد مدنظر مسئولان امر به ويژه ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي قرار گيرد اما حتي شرايط اين تورهاي گردشگري نيز وضعيت را تغيير نداده و يزد همچنان گردشگران بسياري دارد و حتي همين هتل‌ها نيز از اول اسفندماه رزرو شده بودند.

اقشار كم درآمدتر نيز به طور قطع متناسب با توان مالي خود امكان سفر به استان يزد را خواهند داشت خانه هاي معلم، مدارس، خانه هاي استيجاري، هتل هاي معمولي و حتي پارك ها و اسكان در چادر، چيزي از لذت سفر به استان يزد را كم نخواهد كرد.

استان يزد امسال ظرفيت اسكان 90 هزار نفر در هر شب را داراست و گرچه دستان كوير خالي است اما سخاوتمندانه به روي مسافران نوروزي گشوده است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► جوان‌ترین میلیاردرهای جهان کیستند؟
۱۴ فایده شاد بودن ◄

مطالب مرتبط
بنر