مفهوم "حقوق مکفی"

يكشنبه ، 25 اسفند 1392 ، 13:54

 

دریکی از فرهنگ لغات معروف ذیل واژه مکفی آمده است: مکفی
کافی, کفایت دهنده, کفایت کننده, درعربی به این معنی کافی میگویند, درفارسی بسنده می توان گفت
1 - ( اسم ) کافی کفایت کننده . 2 - ( صفت ) بس بسنده : [ حقوق مکفی میگیرد . ] توضیح این کلمه مانند [ مسری ] ساختگی است و بجای [ کافی ] استعمال شود ( دکتر خیام پور. نداب 100: 3 - 2 )


مکفی شدن
1 - کفایت شدن بانجام رسیدن 2 - از میان رفتن : [ و چون شر این حادثه ان شائ الله مکفی شود ... ] ( مرزبان نامه . تهران . چا . 1 ص 185 )

مکفی گردیدن گشتن
( مصدر ) 1 - کفایت شدن بانجام رسیدن : [ و اگر بر حسب هوا در کاری مثال دهد .. آن مهم نیز مکفی گردد و تدارک آن در حیز تعذر نماند . ] ( کلیله . مصحح مینوی . 2 ) 350 - از میان رفتن

مدت هاست برخی آگهی دهندگان استخدام برای جلب بیشترداوطلبان درمتن آگهی های استخدامی شان از واژه "حقوق مکفی " استفاده می کنند. در حالی که این واژه یک واژه کاملا ساختگی است و هیچ مبنای حقوقی و قانونی نداشته و تنها برای جلب نظر کارجویان می باشد.

مبلغ حقوق باید متناسب با کار و در تطابق با وقوانین استخدامی کشور تعیین شود  و در قرارداد ذکر گردد. متاسفانه برخی کار فرمایان برای فرار از مالیات و مسائلی از این دست از ذکر میزان حقیقی حقوق کارکنانشان در قرارداد های استخدامی طفره می روند.

این درحالیست که قانون صراحتا این اقدام را منع کرده و با متخلفان برخورد می نماید. توصیه اکید به کارجویان این است که از امضای چنین قراردادهایی خودداری نمایند.

مبلغ حقوق مکفی سال هاست که مورد بحث است و همزمان با روزهای پایان سال و نیاز به تعیین حداقل دستمزد ها مورد بحث قرار می گیرد.

به راستی به نظر شما میزان حقوق مکفی برای یک کارمند و یا گارگر چه قدر می باید باشدو  چه میزان حقوق تمام نیازهای یک خانواده متوسط را بر طرف خواهد کارد؟

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 


► علت‌علاقه‌ایرانی‌ها‌به‌سرمایه‌گذاری‌در‌" دبی"
صدور مجوز ورود ایران چک ۱۰۰هزارتومانی ◄

مطالب مرتبط
بنر