بازگشت دلار به زیر 3 هزار تومان

دوشنبه ، 26 اسفند 1392 ، 11:16

نرخ دلار آمریکا در نخستین ساعات مبادلات دیروز کاهش یافت و به زیر 3 هزار تومان بازگشت.البته در آخرین ساعات مبادلات، نوسانات محدود قیمتی باعث بازگشت قیمت برای ساعاتی به بالای 3 هزار تومان شد. فعالان بازار پیش از این اظهار کرده بودند که نوسانات قیمتی پیش از عید در بازار طبیعی بوده و در هفته آخر سال، بازار آرامش پیشین را تا حدی بازخواهد یافت. کاهش قیمت دلار و نزدیک شدن آن به سطوحی که برای سال آینده پیش‌بینی شده، به عنوان نشانه‌ای از بازگشت ثبات تعبیر شد. قیمت انواع سکه و طلای 18 عیار نیز، تحت‌تاثیر کاهش نرخ ارز در اولین ساعات مبادلات دیروز، نوساناتی کاهشی را تجربه کردند.

طلای جهانی در این هفته تحت‌تاثیر دو رویداد مهم خواهد بود: نتایج قطعی همه‌پرسی از مردم کریمه امروز منتشر می‌شود و نشست «کمیته بازار باز فدرال رزرو» نیز در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد. درحالی‌که همه‌پرسی از مردم کریمه احتمالا واکنش مثبت فلز زرد رنگ را به همراه خواهد داشت، احتمال داده می‌شود که کاهش مجدد بسته محرک پولی (QE) توسط «فدرال رزرو»، افت نرخ اونس را موجب شود. به هر روی باید منتظر بود و دید برآیند این اتفاقات، عبور اونس از سطح 1400 دلاری را رقم خواهد زد یا خیر!

خروج تقاضای ارز نوروزی از بازار

نرخ دلار آمریکا که در اولین روزهای اسفندماه، تحت‌تاثیر عواملی همچون افزایش تقاضای نوروزی به بالای سطح 3 هزار تومانی رسیده بود، دیروز کاهش یافت و به زیر این سطح بازگشت. افزایش تقاضایی که با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال در بازار به وجود آمده بود، باعث شد نرخ دلار از هفته آخر بهمن نوساناتی افزایشی را در پیش بگیرد. در این فاصله نرخ دلار حتی به 3 هزار و 125 تومان نیز رسید، ولی همان‌طور که برخی صرافان پیش‌بینی کرده بودند، نزدیک شدن به روزهای پایانی سال با کاهش مجدد سطح تقاضا برای ارز همراه بود. از ابتدای هفته جاری نوسانات قیمتی در بازار کاهش یافته و قیمت‌ها قدری افت کردند. در نهایت، دیروز، تغییراتی محدود در اولین ساعات مبادلات، باعث افت قیمت دلار به زیر 3 هزار تومان شد.

پیش از این نوسانات صعودی نرخ ارز باعث افزایش فاصله بین نرخ رسمی و بازاری دلار شده بود. اما افت قیمت ارز در بازار، در جهت کاهش مجدد این شکاف عمل کرد. با توجه به اینکه یکسان‌سازی نرخ ارز در نیمه دوم سال آینده یکی از برنامه‌های بانک مرکزی است، شکاف بین نرخ رسمی و بازاری اهمیت زیادی دارد. دیروز، نرخ‌های رسمی به‌دلیل تعطیلی بازارهای جهانی تغییری ثبت نکردند. هر چند در شروع این هفته، بانک مرکزی به‌رغم تضعیف دلار در مقابل عمده‌ ارزهای رایج در بازارهای جهانی، نرخ رسمی دلار را قدری افزایش داد و عبور «نرخ رسمی دلار» را از سطح 2500 تومانی، برای اولین بار موجب شد.

باید منتظر ماند و دید آیا بانک مرکزی سعی در کاهش فاصله بین این دو نرخ خواهد کرد و نرخ رسمی دلار را باز هم افزایش خواهد یا خیر. چنانچه این نهاد، خلاف جهت نسبت‌های برابری جهانی و نرخ بازار، مبادرت به افزایش نرخ رسمی دلار کند، احتمالا سعی در انطباق تدریجی نرخ رسمی و بازاری خواهد داشت. رئیس‌کل بانک مرکزی نیز پیش از این اظهار کرده بود که یکسان‌سازی نرخ ارز، به گونه‌ای انجام خواهد شد که شوکی به بازار وارد نشود. نکته جالب توجه دیگر، حساسیت نسبتا زیاد این روزهای بازار به متغیرهای درونی است. پیش از این برخی از کارشناسان عنوان کرده بودند که ناآرامی‌های سیاسی اوکراین و منطقه اروپا نیز در تشدید نوسانات اخیر بازار ارز موثر بوده است، اما درحالی‌که دیروز، روز برگزاری همه‌پرسی از مردم کریمه برای پیوستن به روسیه بود، بازار داخلی تحت‌تاثیر متغیرهای داخلی، افت قیمت ارز را تجربه کرد. در نتیجه به نظر می‌رسد قدرت تاثیرگذاری اخبار مربوط به اوضاع اوکراین بر بازار تهران کاهش یافته و بازار در حال بازیافتن ثبات پیشین است.

علاوه‌بر این دلار آمریکا تنها ارزی نبود که دیروز رفتاری مبتنی بر بازگشت ثبات از خود نشان داد. سایر ارزها نیز دیروز نوساناتی بسیار جزئی را تجربه کردند. کاهش دامنه نوسانات و بازگشت آرامش به بازار در آخرین هفته سال کاملا محسوس بوده است. در نتیجه به نظر می‌رسد با توجه به پیش‌بینی نرخ 3 هزار تومانی برای ارز، در سال 93 بازار حرکت به سمت ثبات را شروع کرده و نوسانات فصلی نفس‌های آخر خود را می‌کشد.

وابستگی بازار به متغیرهای درونی

انواع سکه و طلای 18 عیار در اولین ساعات مبادلات دیروز نوساناتی جزئی در جهت کاهش قیمت را متحمل شدند. دیروز به‌دلیل تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی، نرخ اونس تغییری ثبت نکرد. بازار سکه و طلای 18 عیار نیز در واکنش به کاهش جزئی نرخ ارز در اولین ساعات مبادلات دیروز افت جزئی قیمت را تجربه کرد.

کاهش قیمت سکه و طلای 18 عیار درحالی‌که عمده پیش‌بینی‌ها از تقویت اونس در روزهای جاری حکایت داشتند، نشانه‌ای از وابستگی این روزهای بازار داخل به متغیرهای درونی تعبیر شد. سطح تقاضا در بازار طلای داخل در حال بازگشتن به مقادیر قبلی است و این امر تمایل بازار سکه به کاهش قیمت‌ها را موجب شده است. با این وجود بازار داخل به واکنش طلای جهانی به برگزاری همه‌پرسی از مردم کریمه نیز نظر دارد. در صورت تحقق پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر واکنش مثبت اونس به همه‌پرسی از مردم کریمه، احتمال دارد قیمت انواع سکه و طلای گرمی در بازار داخل نیز افزایش یابد.

انتظار طلای جهانی برای دو رویداد

دیروز نرخ اونس به‌دلیل تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی تغییری ثبت نکرد، با این وجود سرمایه‌گذاران بین‌المللی انتظار تغییرات بزرگی را می‌کشیدند. روز گذشته از مردم کریمه برای پیوستن به روسیه همه‌پرسی شد، بنا بود که نتایج اولیه همه‌پرسی دیشب و نتایج قطعی آن امروز صبح اعلام شود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که اونس احتمالا به این رویداد واکنشی جدی نشان خواهد داد و افزایش چشمگیر قیمت را تجربه خواهد کرد. در نتیجه، امروز، اولین روز کاری هفته برای بازارهای جهانی، روز مهمی برای فلز زرد رنگ است. اما رویداد دیگری که احتمال دارد در این هفته بازار فلز زرد رنگ را تحت‌تاثیر قرار دهد، نشست کمیته بازار باز «فدرال رزرو» در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه است. به گزارش «کیتکو نیوز» این نخستین نشست کمیته بازار باز این نهاد خواهد بود که خانم «یلن» هدایت آن را به عنوان رئیس بانک مرکزی آمریکا به عهده خواهد گرفت.

«یلن» پیش از این در سخنرانی‌های اخیر خود در مقابل کنگره تاکید کرده بود که آمارهای اقتصادی ضعیف ماه‌های دسامبر و ژانویه، به‌طور عمده با شرایط نامساعد آب و هوایی مرتبط بوده و بهبود آمار اشتغال‌زایی فوریه این ادعا را تا حدی تایید کرد. بر این اساس، درحالی‌که فدرال رزرو در نشست‌های اخیر در مجموع 20 میلیارد دلار از بسته محرک پولی کاسته بود، کارشناسان کیتکو پیش‌بینی می‌کنند که این بار نیز فدرال رزرو تصمیم به کاهش بسته محرک پولی بگیرد. تقویت اوضاع اشتغال‌زایی با بهبود شرایط آب و هوایی نیز باعث شده کارشناسان با قطعیت بیشتری کاهش بسته محرک پولی در این نشست را پیش‌بینی کنند. در نتیجه باید منتظر بود و دید فلز زرد رنگ باز هم به تغییر میزان بسته محرک پولی (QE) واکنش نشان خواهد داد یا به واسطه اینکه تصمیم فدرال رزرو از قبل تا حد زیادی روشن بوده است، طلا در مقابل اعلام تصمیمات این نهاد تغییر قیمتی خاصی را تجربه نخواهد کرد.

به هر روی طلا تحت‌تاثیر نااطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی حاکم، هفته گذشته را با افزایش قابل توجه قیمت‌ پشت سر گذاشت و رفتاری مطابق با پیش‌بینی‌ها بروز داد. در این هفته احتمالا اونس به «یک رویداد نامساعد» و «یک رویداد مساعد» واکنش نشان خواهد داد: «کاهش بسته محرک پولی»، واکنش منفی فلز زرد رنگ را ایجاد خواهد کرد و «تشدید ناآرامی‌های سیاسی اوکراین» و تنش احتمالی بین روسیه و غرب، واکنش مثبت طلا را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه باید دید برآیند این واکنش‌ها ورود اونس به کانال 1400دلاری را رقم خواهد زد یا خیر؟

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► جزئیات افزایش دستمزد 20 گروه شغلی
احتمال افزایش 30درصدی نرخ دیه ◄

مطالب مرتبط
بنر