جزئیات اقساط وام‌های ۳۵ و ۵۰ میلیونی

دوشنبه ، 26 اسفند 1392 ، 14:39

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با بیان اینکه با افزایش تسهیلات از ۲۰ به ۳۵ میلیون تومان رونق مسکن به ویژه در شهرستان‌ها افزایش می‌یابد، جزئیات اقساط تسهیلات ۳۵ و ۵۰ میلیون تومانی مسکن به صورت پلکانی و یکسان اعلام کرد.

به گزارش مهر، نادر قاسمی درباره مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش تسهیلات مسکن ازدواج به ۵۰ میلیون تومان گفت: دریافت‌کنندگان تسهیلات می‌توانند اقساط را به دو صورت پلکانی و همچنین یکسان پرداخت کنند؛ هر چند اغلب تمایل دارند اقساط را به‌طور پلکانی بازگردانند.

وی گفت: اگر تسهیلات پلکانی باشد، در سال اول مبلغ قسط ۶۱۵ هزار تومان، سال دوم ۶۴۶، سال سوم ۶۷۸ هزار تومان است که تا ۱۲ سال ادامه می یابد و در سال دوازدهم به یک میلیون تومان می‌رسد، اما اگر با مبالغ یکسان پرداخت شود، مبلغ قسط ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود که تا ۱۲ سال ادامه خواهد داشت.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن درباره پرداخت اقساط تسهیلات ۳۵ میلیون تومانی هم اظهارداشت: اقساط در این بخش به صورت پلکانی از ۴۳۵ هزار تومان در سال اول آغاز می شود و در ادامه به ۴۵۰، ۴۷۰، ۴۹۰ و در نهایت به ۷۰۰ هزار تومان در سال دوازدهم می‌رسد، اما مبلغ یکسان پرداختی ۵۲۵ هزار تومان در ۱۲ سال است.

وی افزود: در سال‌هایی که سقف ۲۰ میلیون تومانی وام مسکن افزایش نداشته ، قیمت خانه چند برابر شده است. قاسمی با بیان این‌که بانک مسکن در بخش مسکن فقط ۸ تا ۱۰ درصد اثر‌گذار است، گفت: بقیه تاثیر‌پذیری مسکن خارج از بانک مسکن است، بنابر این افزایش تسهیلات از طریق اوراق موجب نگرانی نمی شود و به رونق بازار مسکن نیز کمک خواهد کرد.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با اشاره به سقف ۳۵ میلیون تومانی تسهیلات، تصریح کرد: مجموع دریافتی از طریق حساب صندوق و اوراق مشارکت همین ۳۵ میلیون تومان است و بیشتر نخواهد شد و اگر فردی ۱۰ میلیون تومان حساب صندوق دارد می‌تواند با خرید ۲۵ میلیون تومان اوراق امتیاز تسهیلات مسکن از فرابورس در مجموع ۳۵ میلیون تسهیلات دریافت کند.

قاسمی همچنین گفت: سقف تسهیلات تعهدی افزایش نمی‌یابد. وی درباره دریافت وام حداکثر ۵۰ میلیونی زوجین نیز گفت: ممکن است یکی از زوجین ۳۰ میلیون تومان حساب صندوق داشته باشد که باید این حساب با زوج دیگر مشترک شود و ۲۰ میلیون تومان دریافت کند، یا این‌که ۳۵ میلیون تومان در حساب جوانان داشته باشد که باز هم با زوج دیگر مشترک می شود و با دریافت ۱۵ میلیون تومان دیگر در مجموع ۵۰ میلیون تسهیلات پرداخت خواهد شد. مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن ادامه داد: اگر زوجین برای تامین خانه به منابع نیاز داشته باشند، این امکان وجود دارد که با دریافت ۱۰ میلیون تومان جعاله در مجموع ۶۰ میلیون تسهیلات دریافت کنند.

منابع کافی برای پرداخت تسهیلات وجود دارد
مدیر امور اعتبارات و سرمایه‌گذاری بانک مسکن تاکید کرد: منابع کافی برای پرداخت تسهیلات داریم و اولویت ما مشتریان این بانک هستند. ذبیح‌اله نعمتی افزود: افزایش بی‌رویه سقف تسهیلات مسکن موجب متضرر شدن مصرف‌کنندگان می شود و باید توان بازپرداخت قسط وام مسکن نیز مد نظر باشد.

مدیر امور اعتبارات و سرمایه‌گذاری بانک مسکن گفت: هر چند ۳۵ میلیون تومان منابع کافی برای خرید مسکن نیست اما باید در پرداخت وام‌ها به توان بازپرداخت مشتری و هم‌چنین تاثیر‌گذاری آن بر تغییر قیمت در بازار مسکن نیز توجه شود.

نعمتی افزود: بانک مرکزی نمی‌تواند افزایش بی‌رویه‌ تسهیلات را تایید کند چون مصرف‌کننده هم دچار ضرر می شود. مدیر امور اعتبارات و سرمایه‌گذاری بانک مسکن در مورد این‌که منابع تسهیلات پرداختی از کجا تامین می‌شود، گفت: منابع مورد نظر از محل سپرده مشتریان و بازپرداخت وام‌های قبلی و کارمزد‌های دریافتی مانند دیگر بانک‌ها تامین می‌شود.

نعمتی با اشاره به نرخ سود تسهیلات نیز گفت: در بخش مشارکت نرخ مشخصی وجود ندارد و با حداقل نرخ در سرمایه‌گذاری شرکت می‌کنیم و به هر اندازه که سود دریافت شود، ما نیز سهیم هستیم، اما پس از پایان مشارکت نرخ فروش اقساطی ۱۵ درصد خواهد بود. وی با اشاره به زمان پرداخت تسهیلات نیز گفت: به محض این‌که مجتمعی حداقل ۲۰ درصد پیش برود، تسهیلات را به طور قسط ‌بندی پرداخت می‌کنیم.

مدیر امور اعتبارات و سرمایه‌گذاری بانک مسکن هم‌چنین در مورد میزان بازپرداخت مسکن مهر نیز توضیح داد: ما در ابتدا با قرار‌داد ۴۷۶ هزار میلیارد ریالی وارد شده‌ایم که ۴۱۱ هزار میلیارد آن پرداخت و ۱۷۵ هزار میلیارد ریال نیز قسط‌ بندی شده است و حدود ۹ هزار میلیارد ریال معوق دارد و از این میزان پنج هزار میلیارد ریال در بخش مشارکت و چهار هزار میلیارد ریال دیگر از فروش اقساطی است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► رقابت جنون‌آمیز بانک‌ها برای جذب سپرده
7 ویژگی یک هتل ایده آل ◄

مطالب مرتبط
بنر