کل پس اندازهای ملی در ایران به روایت سیا

سه شنبه ، 27 اسفند 1392 ، 08:44

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از رقم ۱۲۴ میلیارد دلاری پس اندازهای ملی در ایران خبر داد و اعلام کرد نسبت پس اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی در ایران بیشتر از ۱۲۶ کشور و همه کشورهای صنعتی بجز نروژ و سوئیس است.

به گزارش تسنیم، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در گزارشی از میزان پس اندازهای ملی در ۱۵۲ کشور جهان،کل پس اندازهای ملی در ایران را ۱۲۴ میلیارد دلار اعلام کرد. پس اندازهای ملی مازاد درآمدها در هر کشور یعنی درآمد باقیمانده پس از کسر هزینه ها را نشان می دهد که شامل پس اندازهای افراد و خانوارها،‌ شرکت ها و دولت است. ذخایر ارزی خارجی هر کشور در این آمار لحاظ نمی شود.

بر اساس این گزارش کل پس اندازهای ملی ایران در پایان سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۲۴ میلیارد دلار معادل ۳۰.۳ درصد تولید ناخالص داخلی ایران در این سال بوده است. در سال ۲۰۱۲ نیز نبست پس اندازهای ملی ایران به تولید ناخالص داخلی ۳۰.۳ درصد اعلام شده بود.

ایران از لحاظ نسبت پس اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی در رتبه ۲۶ جهان قرار گرفته است که بالاتر از همه کشورهای صنعتی بجز نروژ و سوئیس است. این دو کشور به ترتیب رتبه های ۱۳ و ۲۳ را در این رده بندی بدست آورده اند. در صدر این رده بندی جمهوری کنگو قرار گرفته است که بیشترین نسبت پس اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. پس اندازهای ملی در این کشور معادل ۶۱.۴ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است.

پس از کنگو، کویت با رقم ۵۴.۸ درصدی در رتبه دوم و قطر با رقم ۵۴.۱ درصدی در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته اند. کشورهای چین، سنگاپور، چاد، الجزایر، عربستان، گابن، و جمهوری آذربایجان نیز به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم از نظر نسبت پس اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی خود قرار گرفته اند.

میزان پس اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی برخی کشورهای دیگر عبارت است از: آمریکا ۱۳.۵ درصد، امارات ۳۶.۸ درصد، فرانسه ۱۷.۱ درصد، عمان ۳۶ درصد، هند ۲۸.۸ درصد، روسیه ۲۸.۳ درصد، ایتالیا ۱۷.۴ درصد، ژاپن ۲۲ درصد و ترکیه ۱۹.۴ درصد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► نظرات موافق و مخالف از پرداخت های نقدی(2)
تهران ركورد گران فروشي را شكست! ◄

مطالب مرتبط
بنر