بانك هاي خصوصي شرايط عبور از تحريم اقتصادي را مهيا مي كنند

دوشنبه ، 25 آذر 1387 ، 15:41

بخش دولتي تاثير پذيري بيشتري از پيامدهاي تحريم اقتصادي را دارد. و بخش خصوصي مي تواند با ارائه راهكارهاي مناسب اين پيامدها را كاهش دهد.

 پروا سلطاني كارشناس مسائل اقتصادي در همايش تقويت اقتصاد ايران و روش برون رفت از تحريم با اعلام اين مطلب اظهار داشت:براي عبور از بحران هاي مالي و تحريم بانك ها به عنوان بنگاه هاي جابجايي پول بيشترين خسارات و صدمات را مي بينند.


وي افزود: سهم بانك هاي دولتي از اين خسارات به مراتب بيشتر از بانك هاي خصوصي است. بنابراين تعامل نزديك تر با بانك ها به منظور به روز نمودن اطلاعات مسيرهاي مبادلات پولي و مالي جهت انتقال ارز با بانك هاي طرف معامله بسيار مهم و ضروري است.


وي با تاكيد بر اهميت نقش بانك هاي خصوصي در كاهش اثر تحريم در اقتصاد كشور اذعان داشت: بانك هاي خصوصي با سياست هاي به روزي كه در اختيار دارند، مي توانند تبعات تحريم را كاهش دهند. زيرا اين بانك ها كمتر در ليست بانك هاي تحريم شده قرار مي گيرند. و از سوي ديگر با انجام توافقات و قراردادهاي دو جانبه با بانك هاي خارجي شرايطي را مهيا كرده اند كه در گلوگاه هاي بازرسي تحريم مقصد و يا منشا پول ايراني به نظر نمي رسد.


سلطاني با بيان اين مطلب كه تحريم اقتصادي ايران بيشتر از جانب امريكا و برخي كشورهاي اروپايي است، خاطر نشان كرد: ارز هاي با منشا دلار در درجه اول و سپس يورو در گلوگاه هاي بازرسي تحريم عموما دچار مشكل مي شود. بنابراين تغيير انجام معاملات با ارزهاي ديگر ريسك كمتري را در مبادلات تجاري كشور ايجاد مي كند.
وي انجام معاملات پاياپاي تجاري را روش ديگري براي خروج از تحريم دانست و اذعان داشت: استفاده از اين روش علاوه بر تقويت روابط تنگاتنگ بين كشور توليد كننده و صادر كننده زمينه گسترش روابط تجاري را فراهم مي كند.


در ادامه اين نشست فاطمه مقيمي رييس شوراي بانوان بازرگان اتاق بازرگاني ايران در خصوص فعاليت هاي اين شورا گفت: برگزاري دو نشست شوراي بانوان بازرگان، نه جلسه هيئت رييسه، راه اندازي شوراي بانوان بازرگان استان هاي فارس، مركزي، گلستان و گيلان و راه اندازي به روز رساني سايت اينترنتي شوراي بانوان بازرگان را از جمله فعاليت هاي اين شورا برشمرد.

منبع: خبرگزاری موج

► عرضه گواهي سپرده بانك‌ سپه با نرخ سود 19 درصد
قيمتهاي جديد وام 18 ميليوني مسكن در بازار ◄

مطالب مرتبط
بنر