نکاتی برای خرید سوغاتی در سفر

چهارشنبه ، 6 فروردين 1393 ، 06:54


همه ی ما وقتی مسافرت میرویم دلمان میخواهد هدیه ای هرچند کوچک به رسم یادبود برای دوستانمان بیاوریم البته که این کاری بسیار پسندیده است حتی ممکن است دلتان بخواهد برای خود و اعضای خانواده از شهری که به آن سفر کردید چیزی به رسم یادگاری بیاورید به همین دلیل گروه خبری بانکی دات آی آر نکات کوچک اما مهمی را در این زمینه تهیه کرده است.

 

 

 

هیچ وقت سوغاتی ارزان قیمت نخرید البته این به معنا نیست که هرچه سوغاتی شما گران تر باشد اهمیت و ارزشش بیشتر است بیشتر باید روی کیفیت کالایی که میخرید توجه کنید معمولا در سفر ترجیح میدهید یک هدیه ی کوچک تهیه کنید پس توجه کنید که معمولاً کالاهایی خیلی ارزان بی کیفیت هستند مخصوصا محصولات چوبی یا شکسته میشوند یا دور انداخته می شوند.


قبل از اینکه خرید تان را انجام دهید اطمینان حاصل کنید که چیزی را که میخواهید بخرید مورد استفاده شما یا آنهایی که میخواهید هدیه بدهید باشد. مثلا مجسمه های تزیینی بسیار خوب هستند اما در نظر بگیرید که آپارتمان های امروزی بسیار کوچک اند و احتمالا جایی برای این سوغاتی ها وجود ندارد پس تا حد امکان وسایل تزیینی کوچک تهیه کنید. یا حتی اگر لباس میخرید از خودتان بپرسید آیا این لباس را میپوشید؟ صرفا به دلیل اینکه سوغاتی بخرید پول تان را هدر ندهید.


معمولاً در سفر به اندازه ی کافی بار و وسایل دارید پس سعی کنید سوغاتی نخرید که مجبور باشید پول اضافی برای حمل آن پرداخت کنید مخصوصا اگر مسافرت خارج از کشور میروید یا اگر با خودرو خودتان سفر میکنید با وجود ساک و وسایل سفر احتمالا جایی برای بارهای اضافی ندارید. ترجیحا سوغاتی های شیشه ای و شکستنی نخرید زیرا حمل و نقل اینجور وسایل مشکل است. برای خریدن سوغاتی هایی که خوردنی هستند به تاریخ مصرف و کیفیت آن توجه کنید.


برای خرید سوغاتی که میخواهید به دوستان تان هدیه دهید دقت کنید که مطابق سلیقه ی آنان باشد اگر سلیقه شان را نمیدانید اصراری به خرید سوغاتی نکنید. همیشه برای خرید سوغاتی به مغازه هایی که مخصوص توریست ها است بروید در این فروشگاه ها کالاها مقرون به صرفه تر خواهند بود و انواعی از محصولات کشاورزی، خوراکی، هنری و صنایع دستی موجود است حتی ممکن است غذاهای محلی و سوغاتی های محلی هم در این فروشگاه ها موجود باشد.


برای فرزندانتان همیشه در ابتدا سوغاتی و هدیه بگیرید زیرا آنها معمولا عجله دارند تا آنچه که مد نظرشان هست را بخرند به آنها مقداری که لازم است پول بدهید و بگویید این بودجه ی سوغاتی شان است و باید با همین مقدار برای خودشان خرید کنند اگر هنوز آنقدر بزرگ نشده اند که پول تو جیبی بگیرند خودتان برای آنها سوغاتی بگیرید که مناسب سن و علاقه شان باشد. با این کار به فرزندانمان حتی در سفر هم مدیریت مالی را یاد میدهید و آنها ارزش و قدر پولی را که از شما میگیرند بیشتر خواهند دانست.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► دخل و خرج خانوارهای ایرانی از نگاه بانک مرکزی
چطور به بهترین وجه ممکن سرمایه گذاری کنیم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر