دخل و خرج خانوارهای ایرانی از نگاه بانک مرکزی

چهارشنبه ، 6 فروردين 1393 ، 07:49


آمار بانک مرکزی گویای این است که خانوارهای ایرانی در هر ماه سال قبل، به طور متوسط با کسری بودجه ۳۴۹ هزار‌تومانی روبرو بوده اند ...

دخل و خرج خانوارهای ایرانی از نگاه بانک مرکزی

بانک مرکزی هر سال در کنار آمارهایی که منتشر می کند، گزارشی از وضعیت هزینه و درآمد های خانوارها ارائه می دهد تا مشخص شود دخل و خرج خانوارهای ایرانی چگونه تغییر کرده است.

تازه‌ترین آمار منتشرشده از افزایش دخل وخرج بسیاری از ایرانی ها حکایت دارد. طبق این اطلاعات، هزینه هر خانوار ایرانی در سال گذشته حدود ۲۴ درصد زیاد شده است. افزایش ۲۴درصدی هزینه زندگی خانوارهای ایرانی در مقابل افزایش ۱۹.۸درصدی درآمد ناخالص پولی رخ داده است.

این در حالیست که در چند سال گذشته، خانواده‌های ایرانی به طور مداوم با افزایش بیشتری در هزینه‌های خود نسبت به درآمدهای حاصله مواجه بوده‌اند. از سویی دیگر آنطور که آمار نشان می دهد با افزایش هزینه ها، از سال ۸۲، میزان مصرف اقلام خوراکی از قبیل گوشت، مرغ، تخم مرغ و ... کاهش داشته است در مقابل مصرف اقلام غیرخوراکی مانند پوشاک، حمل و نقل ، تحصیل و بهداشت و درمان افزایش یافته است.

این مساله‌ای است که گاهی از آن تحت عنوان کوچک شدن سفره خانواده‌های ایرانی یاد می‌شود. این آمار نشان می‌دهد از سال ۸۱ تا‌کنون، در هزینه‌های خانوارهای ایرانی چرخشی از سوی برخی کالاها و خدمات به سوی برخی دیگر اتفاق افتاده است.

در این انتقال، سهم گروه‌هایی مثل «تفریح و امور فرهنگی»، «حمل و نقل»، «لوازم و اثاثیه خانه» و «پوشاک و کفش» کم شده و در مقابل سهم گروه‌هایی از قبیل «تحصیل»، «ارتباطات»، «بهداشت و درمان»، «مسکن، آب و برق و سایر سوخت‌ها» و «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» در سبد مخارج خانوارها زیاد شده است.

-خانوارها چه قدر کسری داشتند؟

با استفاده از آمار و ارقام ارائه‌شده بانک مرکزی می توان بودجه خانوارها در سال ۹۱ را بررسی کرد. بانک مرکزی هنوز آمار رسمی از دخل و خرج خانوارها را در سال ۹۲ اعلام نکرده است. اما آمار ارائه شده نشان می دهد که خانوارهای ایرانی در سال ۹۱ به طور متوسط ۲۱میلیون و ۶۵۳هزار تومان هزینه کرده اند.

این درحالیست که طبق آمار بانک مرکزی میانگین درآمد سالانه خانوارها در سال ۹۱، ۲۰میلیون و ۹۰۵هزار تومان برآورد شده است. یعنی به طور متوسط، هر خانواده در ماه به اندازه یک میلیون و ۳۹۳ هزار تومان (درآمد پولی و غیرپولی) داشته، در حالی که هزینه‌های متوسط خانواده‌های ایرانی در هر ماه، به اندازه یک میلیون و ۷۴۲ هزار تومان بوده است.

ارقام هزینه و درآمدی گویای این موضوع است که خانوارهای ایرانی در هر ماه سال قبل، به طور متوسط با کسری بودجه ۳۴۹ هزار‌تومانی روبرو بوده اند.

-افزایش هزینه خانوار

آمار بودجه خانوار در سال های قبل گویای این نکته است که در سال ۹۱، علیرغم افزایش درآمد ها و هزینه ها، کسری بودجه خانوار کاهش داشته است. مار بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال ۹۱ به طور متوسط، هر خانواده در ماه به اندازه یک میلیون و ۳۹۳ هزار تومان (درآمد پولی و غیرپولی) داشته، در حالی که هزینه‌های متوسط خانواده‌های ایرانی در هر ماه، به اندازه یک میلیون و ۴۹۴ هزار تومان بوده است.

این آمار نشان می دهد که در سال ۹۰ هر خانوار به طور متوسط در هر ماه ۶۷۳هزار تومان کسری داشته است. در سال ۸۹، به طور میانگین درآمدهر خانوار به حدود ۱۳ میلیون و ۶۸۱ هزار تومان رسید؛ درحالیکه متوسط هزینه سالانه خانوارهای ایرانی در این سال، ۱۴ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان برآورد شده بود که نشان دهنده کسری ۴۸۵ هزار تومانی است.

افکارنیوز

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► 70 راه‌ حل برای پیشگیری از سرقت!
نکاتی برای خرید سوغاتی در سفر ◄

مطالب مرتبط
بنر